Har 3 slingor LK golvvärme kopplat mot en Nibe luft/vatten. Installerat 2019.
2 av slingorna ger golvvärme, den tredje är iskall.
Jag har skruvat av termodonet, då är ju ventilen öppen, utan resultat. Jag har motionerat ventilen utan framgång.

Vad återstår att göra? Kan ventilen ha "kärvat" i stängt läge trots att den förefaller att vara öppen? Om det är så, vilken metod ska jag använda för att få ventilen att öppna. Knacka lätt på ventilen? Värma försiktigt?

• Golvvärmesystem med tre slingor, två anslutna med ventiler och en termostat. Termodon borttaget från en slinga, ventiler synliga, samt tryckmätare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser att det är 35⁰ i framledningstemperatur samt 23⁰ i returen, det är 7-9⁰ för hög difftemperatur. Detta tyder på att det är dåligt flöde på vattnet.

Golvvärme vill ha ganska högt flöde.
En värmepump vill ha ganska högt flöde, så låg framledningstemperatur som möjligt samt ganska låg difftemperatur.

Vilken hastighet går cirkulationspumpen på?

Demmpa Demmpa skrev:
Ser att det är 35⁰ i framledningstemperatur samt 23⁰ i returen, det är 7-9⁰ för hög difftemperatur. Detta tyder på att det är dåligt flöde på vattnet.

Golvvärme vill ha ganska högt flöde.
En värmepump vill ha ganska högt flöde, så låg framledningstemperatur som möjligt samt ganska låg difftemperatur.

Vilken hastighet går cirkulationspumpen på?
Hej, jag har en Nibe VVM 325. Jag kan inte hitta uppgifter om hur man kan reglera cirkulationspumpen. Tror inte att det går.
I handboken för installatörer står det
"En av cirkulationspumparna (GP1) i VVM 325 är frekvensstyrd och ställer in sig självmed hjälp av styrning och utifrån värmebehov."

Min fråga gällde ju varför ventilen på krets nr 3 inte öppnar, trots att termodonet är demonterat. Krets 1 och 2 fungerar utmärkt.
Din kommentar är säkerligen helt riktig, men finns det en koppling till min fråga?

Om stiftet på tredje slingans ventil fjädrar upp så lär ventilen fungera.

Om slinga 3 är "betydligt" längre än de andra två slingorna så har slinga 3 högre flödesmotstånd, då tar vattnet den lätta vägen, alltså de två första slingorna.

Om då cirkulationspumpen går med låg hastighet så blir det lågt flöde. Den stora difftemperaturen tyder på lågt flöde. Därav orkar inte cirkulationspumpen att skapa så högt tryck & flöde så att det blir flöde i slinga 3.

Någonstans i menyn i värmepumpen bör det gå att ställa cirkulationspumpens hastighet, kan vara en procentsats, ställ lägsta hastighet till minst 80%.

Demmpa Demmpa skrev:
Om stiftet på tredje slingans ventil fjädrar upp så lär ventilen fungera.

Om slinga 3 är "betydligt" längre än de andra två slingorna så har slinga 3 högre flödesmotstånd, då tar vattnet den lätta vägen, alltså de två första slingorna.

Om då cirkulationspumpen går med låg hastighet så blir det lågt flöde. Den stora difftemperaturen tyder på lågt flöde. Därav orkar inte cirkulationspumpen att skapa så högt tryck & flöde så att det blir flöde i slinga 3.

Någonstans i menyn i värmepumpen bör det gå att ställa cirkulationspumpens hastighet, kan vara en procentsats, ställ lägsta hastighet till minst 80%.
Håller med om mycket av det du skriver.
Vad gäller framledningstempen för golvvärmen anger Nibe 35-45 grader som normalt intervall. Utifrån det har jag inte för hög temperatur.

Slingornas längd: slinga 3 är inte alls betydligt längre än övriga slingor. De håller samma längd.
Dessutom har jag nu stängt slinga 1 och 2 för att skapa maximalt tryck på slinga 3.

Det finns flödesmätare för resp slinga på inkommande vatten.
Kan det finnas en risk att problemet finns i denna mätare, att den "satt igen" på något sätt?

S Sjöhult skrev:
Vad gäller framledningstempen för golvvärmen anger Nibe 35-45 grader som normalt intervall.
Jag skrev inte att framledningstemperaturen var för hög, men lite hög är den eftersom det inte är särskilt kallt ute än.

Börja med att höja flödet på cirkulationspumpen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.