Måste ta bort någon kvadrat meter gammalt betonggolv på olika ställen. Då snubblade jag över att Vevors billiga bilningshammare som kostar typ 1500 kr. Hittar en massa videos på Youtube med influencers som öppnar lådan och knäcker en lite biten betong. Verkar funka, men någon som använt dem på riktigt golv och inte en pyttebit?

G Grevlingen skrev:
Måste ta bort någon kvadrat meter gammalt betonggolv på olika ställen. Då snubblade jag över att Vevors billiga bilningshammare som kostar typ 1500 kr. Hittar en massa videos på Youtube med influencers som öppnar lådan och knäcker en lite biten betong. Verkar funka, men någon som använt dem på riktigt golv och inte en pyttebit?
Inte testat den. Men vi köpte Julas för 2500 lite på chans. Den funkade helt klart bra. Bilat upp ca 20m2 i källaren med den.
Värt!

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Ingen aning om just den produkten är bra, men jag har köpt andra saker från Vevor och har reklamerat en. De verkar ha kundservice i Europa och löste mitt problem direkt genom att skicka en reservdel...

Är det inget tidskritskt arbete så kanske det kan vara värt ett försök? Annars brukar det ju tipsas om att hyra riktiga maskiner ...

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
N ninajonasson skrev:
Inte testat den. Men vi köpte Julas för 2500 lite på chans. Den funkade helt klart bra. Bilat upp ca 20m2 i källaren med den.
Värt!
Ok, det ser ut att vara typ samma maskin. Och som jag tolkar hyrpriserna är det här billigt om det funkar.

Hur tjockt golv hade ni och ungefär hur många timmars jobb var det?

J
Ja det är ju en konsumentprodukt och inte gjort för proffsanvändning.

Nog funkar den till några kvm hemma hos dig.

Vilken tid det tog för någon annan och dess kvalitet på betongen, känns som en väldigt ointressant information.

J Jorel03 skrev:
Ja det är ju en konsumentprodukt och inte gjort för proffsanvändning.

Nog funkar den till några kvm hemma hos dig.

Vilken tid det tog för någon annan och dess kvalitet på betongen, känns som en väldigt ointressant information.
Vilka förutsättningar Nina hade är väldigt relevant. Är det ungefär samma som mina så kan jag avgöra om en Jula eller Vevor är rätt maskin. Hyrpriserna äter upp det på ett par dagar och eftersom jag kommer att behöva bila lite här och där och då och då är det skönt att ha en maskin själv. På samma sätt som det är skönt att ha en byggställning så man kan byta brädor och måla utan stress.

Jag har typ motsvarande fast från Harald Nyborg. Skulle säga att jag har bilat minst 20 ton betong med den. Still going strong.

Men det är ju ingen proffsmaskin så jag skulle inte vilja stå hela dagen med den. Men om man bara kör ett par timmar i taget och varvar med att flytta massor så går det bra.

Exakt så är det tänkt Joakim. Bila upp en bit, skotta ut och köra iväg. Jobba en halv dag åt gången ungefär. Fortsätta en annan dag. Det är gammal betong gjuten för hand så jag vet från andra byggnader på stället att det ibland är 3 cm tjockt och sen nästa meter kan det var 15cm eller mycket småsten i. Lotteri. De tog nog vad som var lättast för dagen.

Jag har bilat ca 45 kvm källargolv och ett garage på ca 30 kvm med gjutet tak och rejäla sulor med min. Funkar fortfarande som sagt.

G Grevlingen skrev:
Ok, det ser ut att vara typ samma maskin. Och som jag tolkar hyrpriserna är det här billigt om det funkar.

Hur tjockt golv hade ni och ungefär hur många timmars jobb var det?
Exakt så vi resonerade. Plus att man inte har stressen som när man hyr. Lyckades dessutom köpa den när den var nedsatt till 1599:-
Så väldigt bra deal.

Vi hade typ 20cm betong, ingen armering. Sen sten då..

• Gilla
Grevlingen
  • Laddar…
Tack Nina, det låter som att ni har lite svårare betong än vi har så då ska en sådan här billig duga.

Min åsikt är att om du köper en bilningshammare från Jula/Biltema/Vevor och de ser snarlika ut (förutom färgsättning) och att priset är någorlunda likadant, så är sannolikheten att det är samma produkt väldigt stor, och att de alla tillverkas i samma kinesiska fabrik. Det är inte som att dessa affärer har egna fabriker för dessa maskiner.

• Gilla
Grevlingen
  • Laddar…
joakim_j joakim_j skrev:
Men det är ju ingen proffsmaskin så jag skulle inte vilja stå hela dagen med den. Men om man bara kör ett par timmar i taget och varvar med att flytta massor så går det bra.
Man ska väl inte bryr sig för mycket om siffror, men Vevors ser lite bättre ut på pappret och med lägre pris så tänker att de kapat butikerna som mellanled för maskiner från samma fabrik. En sak som jag dock inte blir klok på är vad det är för spetsar till för de säljer inga lösa spetsar på sin sajt.

https://eur.vevor.com/jack-hammer-c...-electric-hammer-2-chisel-bits-p_010726978674

Om det är som min så är det något hexagonalt fäste. Jag tror att jag köpte ny mejsel på biltema till min.

joakim_j joakim_j skrev:
Om det är som min så är det något hexagonalt fäste. Jag tror att jag köpte ny mejsel på biltema till min.
Det står hex 1-1/4 inch... frågan är om alla hex är lika.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.