19 430 läst ·
41 svar
19k läst
41 svar
Systemair VSR500 vs Östberg Heru S160 v1.0
Har pratat med först Soliduct som inte alls tyckte det borde låta så och skickade mig till Heru. De skickade in mig i en hemlig meny och vi gjorde lite ändringar som jag tyckte gjorde det hela klart bättre. Skall bli intressant att höra imorgon vad de drar för slutsats av detta. Min misstanke ligger fortfarande i hur de tar steg i stegmotorn.
Jag har också synpunkter på hur motorupphängningen är gjord.
Oberoende vad Heru kommer fram till tror jag att jag kan få aggegatet mer eller mindre knäpp tyst. Mer om detta senare när Heru sagt sitt och jag har labbat klart.
Oberoende vad Heru kommer fram till tror jag att jag kan få aggegatet mer eller mindre knäpp tyst. Mer om detta senare när Heru sagt sitt och jag har labbat klart.
Intressant att det gick att få bättre via inställningar!D dat96mhe skrev:Har pratat med först Soliduct som inte alls tyckte det borde låta så och skickade mig till Heru. De skickade in mig i en hemlig meny och vi gjorde lite ändringar som jag tyckte gjorde det hela klart bättre. Skall bli intressant att höra imorgon vad de drar för slutsats av detta. Min misstanke ligger fortfarande i hur de tar steg i stegmotorn.
Jag och en granne labbade lite med upphängningen av motorn innan vi fick veta att det var fel på själva motorn. Men eftersom drivremmen till värmeväxlaren överförde vibrationerna hjälpte det inte så mycket.
Lite förtydligande vad som hänt. I menyn som Heru öppnade för mig så kan man ändra diameter på vilken trumma man använder, detta innebär att jag ställt in mitt aggregat till att ha en mindre trumma än vad som faktiskt sittter där vilket betyder att trumman roterar långsammare vilket gör att återvinningsgraden sjunker (till 94% just nu).
Jag har beställt och det kommer snart dämpare som hämmar lite av den accelleration som överförs från motor till stomme. Kommer hjälpa lite men inget revolutionerande. Grundproblemet är hur de tar steg och vilka motordrivare de använder. Har svårt att se kretskortet pga hur jag monterat aggregatet så jag kan inte riktigt analysera det för att se vad för drivare de använder, men att det finns bättre är ingen tvekan.
Jag har beställt och det kommer snart dämpare som hämmar lite av den accelleration som överförs från motor till stomme. Kommer hjälpa lite men inget revolutionerande. Grundproblemet är hur de tar steg och vilka motordrivare de använder. Har svårt att se kretskortet pga hur jag monterat aggregatet så jag kan inte riktigt analysera det för att se vad för drivare de använder, men att det finns bättre är ingen tvekan.
Jag har precis installerat en Heru 160 EC och konstaterat att rotormotorn vibrerar som en dildo från helvetet... Tänker precis börja bråka med installationsfirman.M morr skrev:
Fick du en ny motor via installatören eller finns det når sätt att kontakta Östberg?
Om det är mig du frågar: vi har Systemair så jag vet inte. Jag mailade faktiskt Systemair och fick bekräftat att det var fel på vissa motorer, dåliga komponenter. Det är aldrig fel att fråga!M magost77 skrev:
Fö så bor jag i en brf där föreningen äger ventilationssystemet. Så det är brf som har stått för utbytet. Vissa motorer har gått på garantin men föreningen har fått stå för installationkostnader. Firman som satte in systemet har lagt ner.
@dat96mhe @magost77 Väldigt nyfiken. Hur gick det för er. Har ni blivit av med vibrationerna?
Satte in ett nytt Heru 160 S EC y-1 i höstas på kallvinden. Står på en 70mm markskiva enligt installationsanvisningarna. Men fick irriterande stomljud från stegmotorn. Hissade upp agget i takstolarna, och det blev lite bättre. Har inte varit i kontakt med Östberg ännu. Inväntar tekniker/OVK då jag startat upp det på egen hand
Satte in ett nytt Heru 160 S EC y-1 i höstas på kallvinden. Står på en 70mm markskiva enligt installationsanvisningarna. Men fick irriterande stomljud från stegmotorn. Hissade upp agget i takstolarna, och det blev lite bättre. Har inte varit i kontakt med Östberg ännu. Inväntar tekniker/OVK då jag startat upp det på egen hand
Inte löst ännu.
Jag kontaktade installatörsfirman och de beställde en ny rotormotor som kom snabbt utan kostnad. Tyvärr var det som jag befarade samma vibration med den nya.
Detta är uppenbarligen en konstruktionsmiss.
Man har satt in supertysta fläktar, men en vanlig enkel stegmotor som driver rotorn, upphängd i en liten bit dämpande material. Stegmotorer vibrerar om de drivs med vanlig "enkel" fyrfasdrivning. Det går att driva dessa nästan ljudlöst med så kallad mikrostegsdrivning, men det kräver en speciell drivkrets anpassad för detta, som man uppenbarligen valt att inte använda.
Jag har inte gått vidare mot Östberg med detta då jag inte ser det som sannolikt att det ger något, annat än långa telefonsamtal med supporten. Min plan är att lägga två tunga stenskivor under aggregatet, på stenullsskivan, och sedan Sylodynkuddar under enheten. Kanske får det på plats nu i helgen och kan rapportera.
Jag kontaktade installatörsfirman och de beställde en ny rotormotor som kom snabbt utan kostnad. Tyvärr var det som jag befarade samma vibration med den nya.
Detta är uppenbarligen en konstruktionsmiss.
Man har satt in supertysta fläktar, men en vanlig enkel stegmotor som driver rotorn, upphängd i en liten bit dämpande material. Stegmotorer vibrerar om de drivs med vanlig "enkel" fyrfasdrivning. Det går att driva dessa nästan ljudlöst med så kallad mikrostegsdrivning, men det kräver en speciell drivkrets anpassad för detta, som man uppenbarligen valt att inte använda.
Jag har inte gått vidare mot Östberg med detta då jag inte ser det som sannolikt att det ger något, annat än långa telefonsamtal med supporten. Min plan är att lägga två tunga stenskivor under aggregatet, på stenullsskivan, och sedan Sylodynkuddar under enheten. Kanske får det på plats nu i helgen och kan rapportera.
Nej inte löst. Jag kör på lägre hastighet på rotorn vilket sänker ljudet drastiskt, men också effektiviteten som går ner till ca 75%. Dock har Heru nyligen kontaktat mig och sagt att en lösning är på väg så förhoppningsvis kommer det fixa sig snart.
Så @magost77 dra ett mail till Östbers support med en bild på din typskylt där serienummret står så du kommer ned på listan.
Så @magost77 dra ett mail till Östbers support med en bild på din typskylt där serienummret står så du kommer ned på listan.
Tack för era svar!
Misstänkte att ljudet gick via avluften som var stumt monterad mot yttertaket och sedan ned via takstolarna. Hade en hel del vibrationer där. Monterade en flexibel drasut i helgen. Men det gjorde ingen skillnad. Blir till att kontakta Östberg
Misstänkte att ljudet gick via avluften som var stumt monterad mot yttertaket och sedan ned via takstolarna. Hade en hel del vibrationer där. Monterade en flexibel drasut i helgen. Men det gjorde ingen skillnad. Blir till att kontakta Östberg
Trevligt bemötande från Östberg-supporten. Hoppas på lösning framöver.
Dra ner rotorhastigheten tar bort ljudet för min del, men påverkar troligen verkningsgraden.
PS. TS. Förlåt för trådkapningen
Dra ner rotorhastigheten tar bort ljudet för min del, men påverkar troligen verkningsgraden.
PS. TS. Förlåt för trådkapningen
Kan meddela att supporten tog kontakt med mig idag med besked att nu finns en nyutvecklad del som skall lösa problemet, det är en ny motor, nytt motorfäste och vad de kallade en brygga. Det skall gå lätt att byta själv så det kommer på posten om några dagar. Uppdaterar efter detta.