Hej,
Står i valet och kvalet mellan den "nya" Systemair VSR500 och den ej ännu lanserade Östberg Heru S160v1.0 (kommer vecka 36-38, ersätter S130). Jag har en villa på 280 m2. Ska sättas på vinden.
Fördelar Systemair:
* Tillgänglig
* Funktion för att ta bort fukt i inkommandeluft (kräver dränage). Hur funkar detta ni som har enheten?
* Lite större luftflöden.
* Brandläge.
Nackdelar:
* Ingen trådlös display? Ser ut som bara kabel..
* Lite högre dB från aggregatet (50).
* Hittar inget om att den kan placeras i kallt utrymme?
Fördelar Östberg:
* Kilremsdrift
* Mindre elektronik/sensorer?
* Brandläge?
* Wifi som standard? Dåligt beskrivet.
Nackdelar:
* Inte tillgänglig och kan dra ut på tiden.
* Ingen fuktreducering.
All input tacksam!
MvH Joakim
Står i valet och kvalet mellan den "nya" Systemair VSR500 och den ej ännu lanserade Östberg Heru S160v1.0 (kommer vecka 36-38, ersätter S130). Jag har en villa på 280 m2. Ska sättas på vinden.
Fördelar Systemair:
* Tillgänglig
* Funktion för att ta bort fukt i inkommandeluft (kräver dränage). Hur funkar detta ni som har enheten?
* Lite större luftflöden.
* Brandläge.
Nackdelar:
* Ingen trådlös display? Ser ut som bara kabel..
* Lite högre dB från aggregatet (50).
* Hittar inget om att den kan placeras i kallt utrymme?
Fördelar Östberg:
* Kilremsdrift
* Mindre elektronik/sensorer?
* Brandläge?
* Wifi som standard? Dåligt beskrivet.
Nackdelar:
* Inte tillgänglig och kan dra ut på tiden.
* Ingen fuktreducering.
All input tacksam!
MvH Joakim
Say what???
Kilremsdrift på ett nytt aggregat i samma mening som fördel.
Jag vet inte vad du rökt men jag vill ha det samma. .
Skämt åsido. Historiskt har det alltid varit en skitide att köpa nya saker med styr som inte är testad på marknade och framförallt saker som rör villa marknaden.
De är bra först efter 3-4 uppdateringar och nä det funkar inte som i vanliga världen att man uppgraderar via nätet. Alltid varit apkrångligt och involverat kretskortsbyte mm.
Var tvungen att läsa in mig lite.
Kilremsdrift på rotormotor. Det var ju lite skillnad.
Kilremsdrift på ett nytt aggregat i samma mening som fördel.
Jag vet inte vad du rökt men jag vill ha det samma. .
Skämt åsido. Historiskt har det alltid varit en skitide att köpa nya saker med styr som inte är testad på marknade och framförallt saker som rör villa marknaden.
De är bra först efter 3-4 uppdateringar och nä det funkar inte som i vanliga världen att man uppgraderar via nätet. Alltid varit apkrångligt och involverat kretskortsbyte mm.
Var tvungen att läsa in mig lite.
Kilremsdrift på rotormotor. Det var ju lite skillnad.
Redigerat:
Som Tjoa skriver är det en fördel med att aggregat som funnits på marknaden ett tag och alla "barnsjukdomar" är lösta.
Lite om dem tekniska funktionerna:
Systemair: Avfuktning uteluft. Vad jag vet så har dem ingen sådan funktion, däremot kan dem styra värmeväxlaren så att man undviker att återvinna för mycket fukt från frånluft över till tilluften. Tror att även Östberg kommer ha liknande funktion.
Brandläge: Frågan är vilken funktion man vill ha vid brand, stoppa aggregat för att minska rökspridning eller låta aggregat gå för att ventilera bort brandrök? Påverkar väldigt lite på brandförloppet i sig.
Trådad/trådlös display: Fördelen med en trådad display är att den alltid är på och oftast snabbare i reaktionen än en trådlös och inga batterier att byta.
Sedan är det väldigt sällan man rör på displayen om du inte vill forcera ventilation ofta och då skulle jag satt en knapp direkt för det.
Systemair går bra att placera i kallt utrymme, är byggd för att stå på vind.
Kilrem eller rundrem till värmeväxlare: Verkar som att Östberg har problem med sin rundrem, flera andra tillverkare använder det utan problem.
Men kan säga att jag lyssnat på Systemairs nya drivmotor för värmeväxlare och den är knäpptyst, ingen stegmotor som brummar vid drift.
Vet inte vad Östberg skall använda för drivmotor i sina nya aggregat.
Mer/mindre elektronik: Jag tror att det är ungefär lika mycket elektronik i styrning och fläktar i båda aggregaten.
Allt i dessa små aggregat är special för varje tillverkare men både Systemair och Östberg är seriösa med att hålla reservdelar.
Lite om dem tekniska funktionerna:
Systemair: Avfuktning uteluft. Vad jag vet så har dem ingen sådan funktion, däremot kan dem styra värmeväxlaren så att man undviker att återvinna för mycket fukt från frånluft över till tilluften. Tror att även Östberg kommer ha liknande funktion.
Brandläge: Frågan är vilken funktion man vill ha vid brand, stoppa aggregat för att minska rökspridning eller låta aggregat gå för att ventilera bort brandrök? Påverkar väldigt lite på brandförloppet i sig.
Trådad/trådlös display: Fördelen med en trådad display är att den alltid är på och oftast snabbare i reaktionen än en trådlös och inga batterier att byta.
Sedan är det väldigt sällan man rör på displayen om du inte vill forcera ventilation ofta och då skulle jag satt en knapp direkt för det.
Systemair går bra att placera i kallt utrymme, är byggd för att stå på vind.
Kilrem eller rundrem till värmeväxlare: Verkar som att Östberg har problem med sin rundrem, flera andra tillverkare använder det utan problem.
Men kan säga att jag lyssnat på Systemairs nya drivmotor för värmeväxlare och den är knäpptyst, ingen stegmotor som brummar vid drift.
Vet inte vad Östberg skall använda för drivmotor i sina nya aggregat.
Mer/mindre elektronik: Jag tror att det är ungefär lika mycket elektronik i styrning och fläktar i båda aggregaten.
Allt i dessa små aggregat är special för varje tillverkare men både Systemair och Östberg är seriösa med att hålla reservdelar.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Vad är dB talet på Östbergs aggregatet? Hur mycket skiljer det?
Vilket aggregat valde du?
Står själv i valet mellan just dessa, med en Internet Acess Module (IAM) till Systemair aggregatet så är fortfarande Systemair liite billigare, med det tillvalet så verkar aggregaten tämligen lika. Filter är dock lite dyrare till Systemair än Östberg.
Om de är hållbarhetsmässigt lika så blir det billigare i längden med ett Östberg.
Står själv i valet mellan just dessa, med en Internet Acess Module (IAM) till Systemair aggregatet så är fortfarande Systemair liite billigare, med det tillvalet så verkar aggregaten tämligen lika. Filter är dock lite dyrare till Systemair än Östberg.
Om de är hållbarhetsmässigt lika så blir det billigare i längden med ett Östberg.
Är precis inne på samma ämne och letar efter kunskap på forumet.. Många verkar hålla på Östbergs. Någon som har erfarenhet av nya 160 S? Har de reglering på fuktåtervinningen? Är den nya remdriften tyst? Och hur bra är det nya styrsystemet med display?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Ta det som är reglertekniskt minst funktioner men hög mekanisk/elektrisk verkningsgrad. De smarta funktionerna brukar lämna en del att önska och är i stort sett onödiga ändå
Det stämmer nog bra. Men, jag har aldrig haft ett aggregat med roterande värmeväxlare och det har skrivits lite om fukt och andra problem med den. Så man undrar ju om variabel fuktåtervinning är viktigt eller ej. Och om det spelar någon roll i ett gammalt hus....
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Vill du ha torrare luft så är en motströmsvärmeväxlare bättre. Och ofta med högre verkningsgrad, men roterande är vanligare i Sverige
Lånar tråden lite och undrar om @FrittDrag_II har mer info om denna påstått knäpptysta drivmotor för värmeväxlaren? Du verkar ha koll! Jag står inte ut med ljudet från motorn som sitter i min ventilation och den är ändå bytt en gång pga fel i motorn!FrittDrag_II skrev:
Har en Systemair VR 300 ECV/B.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns det nåt jag kan göra för att få bort ljudet? Finns det nån motor som passar som INTE vibrerar? För vibrationerna fortplantas både via upphängningen av motorn och drivremmen. Förutom att montera strömbrytare till fläkten då, men då har jag ingen ventilation.
För att göra det krångligare så sitter ventilationen i en brf-lägenhet och tillhör föreningen...
Hjälp?
Vet inte så mycket mer än att det finns en ersättningsmotor som skall vara tystare och även ha någon form av mjukstart.M morr skrev:Lånar tråden lite och undrar om @FrittDrag_II har mer info om denna påstått knäpptysta drivmotor för värmeväxlaren? Du verkar ha koll! Jag står inte ut med ljudet från motorn som sitter i min ventilation och den är ändå bytt en gång pga fel i motorn!
Har en Systemair VR 300 ECV/B.
[bild] [bild]
Finns det nåt jag kan göra för att få bort ljudet? Finns det nån motor som passar som INTE vibrerar? För vibrationerna fortplantas både via upphängningen av motorn och drivremmen. Förutom att montera strömbrytare till fläkten då, men då har jag ingen ventilation.
För att göra det krångligare så sitter ventilationen i en brf-lägenhet och tillhör föreningen...
Hjälp?
Vad jag förstår är originalmotorn en synkronmotor och jag misstänker att vibrationer kommer från att den stegar sig fram och vet tyvärr inget enkelt sätt att bli av med det.
Tack för svar. Pratade nyss med en i styrelsen och vår ventilationsfirma ska komma i veckan och byta motorer hos fler (det är nåt i dom som som går sönder och börjar låta strax efter 2-årsgarantin har gått ut... är det fler som har råkat ut för det?). Dom hade också pratat om den här nya tystare versionen så förhoppningsvis får jag en sån!FrittDrag_II skrev:
Har installerat ett Heru 160 EC S och kan intyga att rotormotorn låter mycket. Det ser ut att vara en NEMA23 stegmotor och den vibrerar rejält, upphängningen är troligen inte heller optimal men det hade inte gjort någon skillnad då motorn i sig låter och vibrerar som sjutton.
Om någon hör något om en ersättningsmotor så är jag idel öra.
Har också skrivit till dem för att se vad som kan göras.
Om någon hör något om en ersättningsmotor så är jag idel öra.
Har också skrivit till dem för att se vad som kan göras.
Startade en egen tråd om det här:D dat96mhe skrev:Har installerat ett Heru 160 EC S och kan intyga att rotormotorn låter mycket. Det ser ut att vara en NEMA23 stegmotor och den vibrerar rejält, upphängningen är troligen inte heller optimal men det hade inte gjort någon skillnad då motorn i sig låter och vibrerar som sjutton.
Om någon hör något om en ersättningsmotor så är jag idel öra.
Har också skrivit till dem för att se vad som kan göras.
https://www.byggahus.se/forum/threads/systemair-vaermevaexlare-oljud.393287/
Men då vet vi att det inte bara är Systemair som har det problemet.