Hej!

Jag bor i en villa från 1974, 1 1/2 plan med källare. Huset är byggt i det fantastiska materialet Ytong. För ett antal år sedan (innan vi köpte det) installerades ett FTX system, antagligen för att ta hand om radonet i framförallt källaren. Av någon anledning installerades ett aggregat avsett för 185 kvm, vilket motsvarar boytan i mitt hus. Med källare är huset 295 kvm. Därtill är ventilationsrören (samtliga) 100 mm, de är kopplade till aggregatet med en kon eftersom aggregatets anslutningar är 160 mm.

Källaren används. Där finns ett hemmagym och en gillestuga som ska bli TV-rum.

Vid långtidsmätning nu i vintras var radonhalten 310 i källaren, bra i resten av huset. Inte katastrof men heller inte så att jag vill sätta barnen i soffan I gillestugan och kolla på film.

Först var min tanke att köpa ett kraftigare aggregat som är dimensionerat för 300 kvm, men eftersom rören är så små misstänker jag att de kommer att begränsa flödet så att jag inte får tillräcklig omsättning alternativt att det visslar i dem.

Eftersom problemen finns i källaren så funderar jag på om det går att komplettera anläggningen och installera 2-3 mini-ftx där för att bli kvitt radonet. Någon som gjort något liknande eller sitter inne med kunskaper om vilka problem det eventuellt kan medföra. All input emottages tacksamt. Ska tillägga att jag i så fall köper mini-ftx som både ”suger och blåser” samtidigt och inte en sådan alternerade variant som jag tänker blir svårare att synka med systemet i övrigt.

Bara en fundering —> är du säker på att du endast har radon i byggmaterialet? Om det även är radon i marken så kan det vara mest effektivt att montera en radonsug i källaren.

Jag har ganska likt hus och värden som dig. Även installerat FTX-system men inte fått ner värdena tillräckligt i källaren så håller på att montera en radonsug nu. Jag har både markradon och i byggmaterialet.

Inte säker givetvis, men grannarna som har hus byggda i ”vanlig” betong har värden under 100.

L LjLindgren skrev:
Inte säker givetvis, men grannarna som har hus byggda i ”vanlig” betong har värden under 100.
Okaj! Jag hade nog ändå tagit mig tiden/kostnaden att kolla upp ev. markradon innan jag gått vidare med åtgärder. Just radon kan vara väldigt lokalt också, jag bodde i ett radhus där jag hade värden över 300 medans inga kända grannar hade ens över 50.

Hur har du mätt upp dina värden nu? Om du mätt med en Airthings wave kan jag tänka mig att värdet är väldigt konstant om det bara är i byggmaterialet medans om du har det i marken kan det variera en hel del beroende på lufttryck, temperatur o årstid.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.