11 162 läst ·
6 svar
11k läst
6 svar
syrén häck ?
HEJ
Vår blivande granne frågade om vi ville plantera en syrén häck i tomgränsen mellan oss .
(vi bygger nytt hus båda två )
Men brer den ut sig myckett på bredden ???
vi har ca 780 m2 tomt vardera, alltså inga stora ytor.
kanske skulle man välja någon annan buske som är "smalare" ??
annars får de helt sonika plantera "inne" på sin egen tomt helt & hållet !
Det är ju ingen nackdel för oss 8)
Vår blivande granne frågade om vi ville plantera en syrén häck i tomgränsen mellan oss .
(vi bygger nytt hus båda två )
Men brer den ut sig myckett på bredden ???
vi har ca 780 m2 tomt vardera, alltså inga stora ytor.
kanske skulle man välja någon annan buske som är "smalare" ??
annars får de helt sonika plantera "inne" på sin egen tomt helt & hållet !
Det är ju ingen nackdel för oss 8)
En friväxande syrenhäck kan i princip bli hur bred som helst. Syrenen skjuter otroligt mycket rotskott, och håller man inte efter dem så vill de söka sig utanför den befintliga växtligheten och så blir alltså häcken bredare och bredare. Ska man hålla efter skotten så handlar det om att klippa av tusentals skott varje år. Även om man håller efter häcken får man nog räkna med att den blir minst fem meter bred. Alternativet är att klippa den hårt, men då blir man av med blomningen, och då är liksom idén med en syrenhäck borta, då kan man lika bra plantera något som klarar klippningen bra.
Dessutom blommar syrenen under en rätt begränsad tid, så är det blommorna man är ute efter så finns det alternativ. Vad sägs till exempel om rosor?
Dessutom blommar syrenen under en rätt begränsad tid, så är det blommorna man är ute efter så finns det alternativ. Vad sägs till exempel om rosor?
Jag har själv en hel del syren, så jag vet att gräsklipparen kan ta de skott som kommer utanför buskarna, men det kommer ju även en massa skott innne i busken, och ju fler grenar desto mer konkurrens blir det mellan dem, och då måste de söka sig utåt. Men ingenting är ju omöjligt om man är villig att lägga lite jobb på att hålla efter häcken.Immobil skrev:
Vi hade en syrenhäck under 10 års tid på vårat förra ställe och den blev max 1,5 meter bred. Vi klippte den varje höst men bara topparna (höll den på 3 meter). Rotskott var aldrig några problem utanför häcken men vi hade gräsmatta liggande nedanför som klipptes regelbundet.
Det stämmer att det tar många år för en syren att bli så stor. Om man sätter de minsta häckplantorna så kan man räkna med att det tar fem år innan det börjar lika en häck. Höjden har då nått upp till cirka 1.5 meter, i alla fall i zon 1 som jag har erfarenhet av. Innan den blir så stor som jag varnar för så tar det säkert minst 30 år. Men en häck ska ju kunna fungera länge så man bör givetvis planera för framtiden.
Klicka här för att svara