Hemmakatten
Att hålla koll på barnen om de vaknar eller är ledsna fixar man med en baby watch ( eller vad de nu heter nyförtiden).

Jag skulle behålla köksön som en köksö. Fördelen är att man får flera ingångar till köket. Jag skulle inte heller ha spishäll på köksön. Det skvätter och osar och man måste ha en hängande fläkt som förstör känslan av rymd. Hällen tar dessutom upp en stor yta.

Däremot skulle jag sätta in en diskho och en sophink. Jag står alltid vid köksön och förbereder maten, hackar, skålar, rensar, skivar. DÅ är det praktiskt med vatten och ho och en sophink. Det blir också mer plats om någon vill sitta vid köksön. Det är också trevligt, och får plats, att duka upp en buffé och julmiddagen på köksön.
 
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Att hålla koll på barnen om de vaknar eller är ledsna fixar man med en baby match ( eller vad de nu heter nyförtiden).

Jag skulle behålla köksön som en köksö. Fördelen är att man får flera ingångar till köket. Jag skulle inte heller ha spishäll på köksön. Det skvätter och osar och man måste ha en hängande fläkt som förstör känslan av rymd. Hällen tar dessutom upp en stor yta.

Däremot skulle jag sätta in en diskho och en sophink. Jag står alltid vid köksön och förbereder maten, hackar, skålar, rensar, skivar. DÅ är det praktiskt med vatten och hö och en sophink. Det blir också mer plats om någon vill sitta vid köksön. Det är också trevligt, och får plats, att duka upp en buffé och julmiddagen på köksön.

Det har du helt rätt i! Vi har idag en "Hemmakatt" :crysmile: som hjälper oss med det så att vi kan umgås lite i vardagsrummet om kvällen när barnen sover i sovrummen på ovanvåningen.

topcom-babyviewer-ks-4248(240270)_1_Normal_Extra-3.jpg

Jag kan säga som såhär:
Jag är nöjd med helheten på den senaste planlösningen då jag tycker att de punkterna jag vill ha är ibockade. Dvs OK storlek på sovrum, separat barn/vuxenavdelning, fungerande tvättstuga, bra KLK och stor hall. Det jag inte är nöjd med är dels att en del av matplatsen skyms av vinkeln.. kanske inget man tänkt på IRL men jag gillar det inte. Jag gillar inte heller köket då jag vill ha en köksö men det känns i mina ögon onödigt att "slösa" bort 2st väggar à ~250cm styck. Men med ett L-kök blir köksön lite för liten i mitt tycke.

Så det är la den biten jag har att fundera över! Att det finns små korridorer har jag inte problem med, då jag ser det som knytpunkter vilket frigör med sammanhängande väggyta i sällskapsrummen. Jag har dessutom ritat de 130cm breda så de lär inte upplevas som speciellt små.


Det som jag just nu tycker är svårt är vad riktlinjerna för detaljplanen ser ut. Dvs taktyp osv. Det området som finns idag består exklusivt av hus med sadeltak medan det andra nybyggda området i närheten även har hus med pulpettak. Och just taket är något jag känner begränsar en. Jag själv hade personligen tyckt att ett låglutande tak (~4°) hade kunnat vara riktigt snyggt men jag tror inte att det kommer godkännas och då blir man lite låst i formen för man vill inte ha vinklar kors o tvärs åt alla håll och kanter, inte jag iaf :)
 
Modernt enfamiljshus med beige tegelfasad och platt tak under molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den looken tycker jag är snygg! :)
 
Som ni märkt så har jag inte skrivit här på ett tag.. Jag fick tona ner mig lite då sambon höll på att få krupp på mig :crysmile:

Det finns dock en ny planlösning nu som jag faktiskt är nöjd med i det stora hela! Men lite småtrixningar är kvar.

Och just med tanke på småtrixningar så har jag en fråga kring tillgänglighet som ni kanske kan svaret på då jag inte riktigt hänger med!

Handritad planlösning av ett badrum med mått, innehållande dusch, toalett och handfat på rutat papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är badrummet i senaste pla lösningen, i mina ögon är det tillgänglighetsanpassat eller vad säger ni?
 
Ser rimligt ut om dörren är tillräckligt stor
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Ser rimligt ut om dörren är tillräckligt stor
Varje ruta är 10cm IRL, så måttet på badrummet är 250x260 cm, den fina inte jätterunda cirkeln är 130cm i diameter :) Dörren är en 90 dörr.


Lägger upp bild på senaste planlösningen också. Den är framtagen utifrån en priolista som jag satte ihop med rankningssystem. Sedan fyllde både jag och sambon i det och utifrån den så blev det då följande:

Planlösning av ett hus med måttangivelser, inklusive kök, vardagsrum och fyra sovrum, utan överskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Köket:
3D-ritning av ett kök utan överskåp med träbänkskivor, vita lådor och integrerade vitvaror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och nej, inga överskåp. Det fick jag inte.. hyllor på väggarna är tydligen OK men inte överskåp :sweat::crysmile:
 
windestal
Det var snyggt! Hur brett är det i den utstickande vardagsrumsdelen? Ser den delen ev för smal ut utifrån? (Har du några renderingar av fasader?) Och hur är det med väderstreck?
 
BirgitS
J Jarlsgård skrev:
Varje ruta är 10cm IRL, så måttet på badrummet är 250x260 cm, den fina inte jätterunda cirkeln är 130cm i diameter :) Dörren är en 90 dörr.
Går ju att göra lite smalare om du vill eftersom vid behov kan ju badkaret tas bort (eller ha infällningsbara duschdörrar) och då får ju rullstolscirkeln plats där i stället. Det räcker med 80 cm för toaletten och även utrymmet på vardera sidan av handfatet kan minskas med 10+10 cm. De 20 cm gör kanske större nytta i entrén, KLK eller klädvården?

J Jarlsgård skrev:
Det fick jag inte.. hyllor på väggarna är tydligen OK men inte överskåp
Du får rita dit hyllorna också ;)
Det är väl nackdelen när köket blir så väl synligt från alla håll, det måste upplevas som fint av den som inte ska vara där också.
Man behöver tänka extra på arbetsbelysningen när man inte har överskåp eller hyllor överallt 50 cm över bänken.
 
windestal windestal skrev:
Det var snyggt! Hur brett är det i den utstickande vardagsrumsdelen? Ser den delen ev för smal ut utifrån? (Har du några renderingar av fasader?) Och hur är det med väderstreck?

Jag har bara en handritad ritning på rutpapper men den kan du få se! Detta är då baksidan och den lär vara i söderläge!

Handritad skiss på husets baksida med mått, ritad på rutpapper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vinkeln i sig mäter 4.2m inv i bredd och går ut 4.5m :)
 
Heij83
Vår kommun hade krav att man skulle kunna placera rullstolen brevis toaletten.
Det gick att använda duschens utrymme om det var vikdörrar.
 
Heij83 Heij83 skrev:
Vår kommun hade krav att man skulle kunna placera rullstolen brevis toaletten.
Det gick att använda duschens utrymme om det var vikdörrar.

Kan tänka mig att det är samma här.. Men eftersom det finns både badkar och dusch så kanske de går med på det? Annars får man vrida badkaret 90° på ritningarna och när allt är klappat och klart så ställer man det så som man tänkt sig från början :crysmile:
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Går ju att göra lite smalare om du vill eftersom vid behov kan ju badkaret tas bort (eller ha infällningsbara duschdörrar) och då får ju rullstolscirkeln plats där i stället. Det räcker med 80 cm för toaletten och även utrymmet på vardera sidan av handfatet kan minskas med 10+10 cm. De 20 cm gör kanske större nytta i entrén, KLK eller klädvården?


Du får rita dit hyllorna också ;)
Det är väl nackdelen när köket blir så väl synligt från alla håll, det måste upplevas som fint av den som inte ska vara där också.
Man behöver tänka extra på arbetsbelysningen när man inte har överskåp eller hyllor överallt 50 cm över bänken.

Smalare? Jag som tycker det nästan känns skohorn på hela badrummet:crysmile:

Haha ja, jag borde ritat dit hyllor också... :rofl:
 
BirgitS
J Jarlsgård skrev:
Kan tänka mig att det är samma här.. Men eftersom det finns både badkar och dusch så kanske de går med på det? Annars får man vrida badkaret 90° på ritningarna och när allt är klappat och klart så ställer man det så som man tänkt sig från början :crysmile:
Det ska gå bra att rita badkaret som du vill ha det och om nu någon skulle ha oturen att bli väldigt rörelsehindrad så de där 70-80 cm bredvid toaletten krävs tar man bort badkaret.

J Jarlsgård skrev:
Haha ja, jag borde ritat dit hyllor också... :rofl:
Då kanske någon inser att det kan vara prydligare med mindre skåp som döljer glasen och skålarna än öppna hyllor ;)
Man behöver ju inte ha heltäckande skåp. Jag har en släkting som bara har 2 låga skåp, typ 50 cm höga, för glas, koppar och muggar. De skåpen är dessutom i ek medan alla underskåp och högskåp är vita, så de fungerar ju lite som en prydnad på de vita väggarna.
 
Redigerat:
windestal
J Jarlsgård skrev:
Jag har bara en handritad ritning på rutpapper men den kan du få se! Detta är då baksidan och den lär vara i söderläge!

[bild]

Vinkeln i sig mäter 4.2m inv i bredd och går ut 4.5m :)
Det där såg bra ut, jag tänkte mig att bara vardagsrummet var en del av huset och då kunde det sett smalt och konstigt ut men med uteplatsen integrerad i huskroppen blir det ju proportionerligt.
Risk för att sovrum i söderläge blir väldigt varma, men det är iaf inga stora västliga fönster också, så det kanske går bra. (y)
 
windestal windestal skrev:
Det där såg bra ut, jag tänkte mig att bara vardagsrummet var en del av huset och då kunde det sett smalt och konstigt ut men med uteplatsen integrerad i huskroppen blir det ju proportionerligt.
Risk för att sovrum i söderläge blir väldigt varma, men det är iaf inga stora västliga fönster också, så det kanske går bra. (y)
Ja tanken är att vinkeln får samma mått som huskroppen eller vad man ska säga för att få det enhetligt! Den enda biten jag inte får till i huvudet är ryggåstaket..

Fönster i söderläge är absolut en nackdel som jag är medveten om.. dessvärre är det ju där utsikten är och då det var ett krav från sambon att kök, matplats, vardagsrum, vårt sovrum samt barnens sovrum skulle ha sjöutsikt så fick det bli så!

Tror dock inte det blir någon större fara, fönstrena tänker jag mig att de har måtten 160x120cm och väggarna blir Weber isoblock 2.0 300 + tegel så det blir välisolerat ;) Velfacs fönster är det som lockar mest för tillfället :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.