Heij83
windestal windestal skrev:
I barnens allrum blir det väl svårt att få en vägg att ha tv mot annars. Med nya möbleringen av allrummet känns det som att det vore värt att se om det gick att undvika hallen där, men också lite knepigt om man inte vill gå genom stora sovrummet gör att komma till badrummet... Men linjera dörren/ väggsnuttenvtill kontoret med badrummet i alla fall.
Jag hade hellre lagt ”hallen” i ett av barnrummen för att få en enhetlig vägg i allrummet

windestal
Ska man gå genom ena barnets rum för att komma till det andras (och badrummet)? Det känns upplagt för bråk...

Heij83
Ska man gå genom ena barnets rum för att komma till det andras (och badrummet)? Det känns upplagt för bråk...
Man får flytta ut badrumsdörren

windestal
Men fortfarande gå in i ena sovrummet för att komma åt det andra? Som sagt, upplagt för bråk...

Heij83
Men fortfarande gå in i ena sovrummet för att komma åt det andra? Som sagt, upplagt för bråk...
Jaget har du rätt i

Heij83 Heij83 skrev:
Jag hade velat ha dessa två väggar i linje, sen tror jag ändå att du kommer störa dig i längden på dessa mini hallar. Förstår inte vad du ska ha väggytan som du refererar till?

Kanske ska göra badrumsväggen i barnens del i vinkel, se svart linje
Fixat!

Planritning av ett hus med omorganiserade rum inklusive nytt kök, sovrum och allrum med eldstad samt garderober.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Flyttade även dörren till Allrummet som det tipsades om. Det möjliggjorde garderober vilket aldrig är fel! Sen blev det eldstad på andra sidan :D

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Spånar vidare.. flippar köket och sen sovrummen kanske tokig variant?
Tänker att om köksön går i väggen bakom soffan kan man ställa den mot väggen och få det luftigare bakom?
Ritning av lägenhetsplan med handskrivna anteckningar som föreslår omorganisering av kök och sovrum.
Skapa konto

windestal
Linjera dörren till kontoret med väggen till badrummet nu också bara ;)
Editor: till TS alltså...

• Gilla
Jarlsgård
  • Laddar…
Bra med hällen mot vägg (har aldrig gillat häll i ö) men ett bra tips är att ha en liten ho på ön. Det underlättar när många lagar mat tillsammans, skölja grönsaker mm är perfekt. Haft så i två kök men tyvärr inte nu, saknar det jättemycket.

• Gilla
Jarlsgård
  • Laddar…
Fler idéer från mig. Jag försöker här placera umgängesytorna mot utsikten så att båda allrummen, matplats och kök har anslutning till utedelen, kontoret med glasdörr för lite bibliotekskänsla också
Skiss av husplan med rumsmarkeringar, umgängesytor mot utsikten och anslutning till utedel.
Skapa konto
Handritad skiss av en husplan med markerade allrum, kök, kontor och utedel.
Skapa konto

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Fler idéer från mig. Jag försöker här placera umgängesytorna mot utsikten så att båda allrummen, matplats och kök har anslutning till utedelen, kontoret med glasdörr för lite bibliotekskänsla också
[bild] [bild]

Intressant! Får nog testa mig fram lite och se om jag kan använda något av det :)

BirgitS
J Jarlsgård skrev:
Nu börjar jag snart tröttna på mig själv och alla idéer som jag får när jag ska gå och lägga mig!

Så här kommer en ny ritning som inte är lik någon av de andra :crysmile:
Du tycker inte att det blir långt mellan ert sovrum och barnens med tanke på att de är små och troligen kommer att vilja vandra över till er på natten eller har mardrömmar och skriker?

J Jarlsgård skrev:
så funderar på om man skulle ha en halvö och sedan ett L-kök
Ett U-kök alltså ;)

J Jarlsgård skrev:
Så, då har jag ritat om den lite igen! Känns än lite bättre.. enda är la KLK som jag inte vet om det blev så bra!
Tycker det blev en klädkammare som nog fungerar bättre än många andra som jag ser i forumet. Förvaring på båda sidorna ger ett bättre utnyttjande av kvm än sådana som bara har förvaring på en sida.

Har du skissat på en utskjutande entré?
Det innebär att man inte får in smutsiga eller blöta skor i det egentliga huset, dvs. inte blött eller smutsigt framför dörren till klädkammaren.

En till
Skiss av rumslayout med möbler och växter ritad på rutigt papper.
Skapa konto

Du är i ditt esse @Johannes Carlsson märker jag! Många tankar, får se hur det kan bli men det uppskattas :)

@BirgitS du har helt rätt i att kidsen är små och det känns lite dilemma över det. Nu när de är små så vill man ha de nära och de vill även ha oss nära men sen när de blir äldre vill de som du tidigare sagt helst bara att vi fixar käk, städar, tvättar o kör dem dit de vill :crysmile: så då är rätt skönt att de är i andra änden, kan ha kompisar som kommer/går utan att vi påverkas (ja och andra aktiviteter också vid tonåren+ som jag helst intalar mig att de inte sysslar med :crysmile::crysmile:) så det är en riktig tuff fråga!

Tittar man tidsmässigt så har kommunen sagt ca 9-12 mån. Det kan jag säga redan nu inte kommer ske men kanske 15-18 mån. Sen bygga hus 6-12 mån då småttingen kommer vara ungefär 3-3.5år och grabben 5 år. Så han kan nog sova själv där borta och hon kanske får ha kontoret som sovrum tills hon blir lite äldre :thinking:

Men det är lång tid kvar, vet fortfarande inte hur tomterna ska se ut men vill gärna veta det snart :crysmile: så lär nog rita om huset 100ggr till :rofl:

Det är bara bra att rita om många gånger tycker jag. Inte snöa in på smådetaljer för tidigt. Många av mina förslag kommer från att man sett eller kommit på några läckra lösningar på olika ställen. Det svåra är ju att packa in alla på ett bra sätt utan att det stjäl för mycket yta.

Många säger säkert att gångar och korridorer är slöseri med yta men det blir ju alltid osynliga gångar mellan accespunkter och det är volymer som skall balanseras. Det perfekta huset enligt mig har en bra kombination av flöde, luftighet och krypin.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.