8 720 läst ·
112 svar
9k läst
112 svar
Synpunkter planlösning
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 037 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 037 inlägg
Jag hade hellre lagt ”hallen” i ett av barnrummen för att få en enhetlig vägg i allrummetwindestal skrev:
I barnens allrum blir det väl svårt att få en vägg att ha tv mot annars. Med nya möbleringen av allrummet känns det som att det vore värt att se om det gick att undvika hallen där, men också lite knepigt om man inte vill gå genom stora sovrummet gör att komma till badrummet... Men linjera dörren/ väggsnuttenvtill kontoret med badrummet i alla fall.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Bra med hällen mot vägg (har aldrig gillat häll i ö) men ett bra tips är att ha en liten ho på ön. Det underlättar när många lagar mat tillsammans, skölja grönsaker mm är perfekt. Haft så i två kök men tyvärr inte nu, saknar det jättemycket.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Fler idéer från mig. Jag försöker här placera umgängesytorna mot utsikten så att båda allrummen, matplats och kök har anslutning till utedelen, kontoret med glasdörr för lite bibliotekskänsla också
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Johannes Carlsson skrev:
Intressant! Får nog testa mig fram lite och se om jag kan använda något av det
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Du tycker inte att det blir långt mellan ert sovrum och barnens med tanke på att de är små och troligen kommer att vilja vandra över till er på natten eller har mardrömmar och skriker?J Jarlsgård skrev:
Ett U-kök alltsåJ Jarlsgård skrev:
Tycker det blev en klädkammare som nog fungerar bättre än många andra som jag ser i forumet. Förvaring på båda sidorna ger ett bättre utnyttjande av kvm än sådana som bara har förvaring på en sida.J Jarlsgård skrev:
Har du skissat på en utskjutande entré?
Det innebär att man inte får in smutsiga eller blöta skor i det egentliga huset, dvs. inte blött eller smutsigt framför dörren till klädkammaren.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Du är i ditt esse @Johannes Carlsson märker jag! Många tankar, får se hur det kan bli men det uppskattas 
@BirgitS du har helt rätt i att kidsen är små och det känns lite dilemma över det. Nu när de är små så vill man ha de nära och de vill även ha oss nära men sen när de blir äldre vill de som du tidigare sagt helst bara att vi fixar käk, städar, tvättar o kör dem dit de vill
så då är rätt skönt att de är i andra änden, kan ha kompisar som kommer/går utan att vi påverkas (ja och andra aktiviteter också vid tonåren+ som jag helst intalar mig att de inte sysslar med 
) så det är en riktig tuff fråga!
Tittar man tidsmässigt så har kommunen sagt ca 9-12 mån. Det kan jag säga redan nu inte kommer ske men kanske 15-18 mån. Sen bygga hus 6-12 mån då småttingen kommer vara ungefär 3-3.5år och grabben 5 år. Så han kan nog sova själv där borta och hon kanske får ha kontoret som sovrum tills hon blir lite äldre
Men det är lång tid kvar, vet fortfarande inte hur tomterna ska se ut men vill gärna veta det snart
så lär nog rita om huset 100ggr till 
@BirgitS du har helt rätt i att kidsen är små och det känns lite dilemma över det. Nu när de är små så vill man ha de nära och de vill även ha oss nära men sen när de blir äldre vill de som du tidigare sagt helst bara att vi fixar käk, städar, tvättar o kör dem dit de vill
Tittar man tidsmässigt så har kommunen sagt ca 9-12 mån. Det kan jag säga redan nu inte kommer ske men kanske 15-18 mån. Sen bygga hus 6-12 mån då småttingen kommer vara ungefär 3-3.5år och grabben 5 år. Så han kan nog sova själv där borta och hon kanske får ha kontoret som sovrum tills hon blir lite äldre
Men det är lång tid kvar, vet fortfarande inte hur tomterna ska se ut men vill gärna veta det snart
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Det är bara bra att rita om många gånger tycker jag. Inte snöa in på smådetaljer för tidigt. Många av mina förslag kommer från att man sett eller kommit på några läckra lösningar på olika ställen. Det svåra är ju att packa in alla på ett bra sätt utan att det stjäl för mycket yta.
Många säger säkert att gångar och korridorer är slöseri med yta men det blir ju alltid osynliga gångar mellan accespunkter och det är volymer som skall balanseras. Det perfekta huset enligt mig har en bra kombination av flöde, luftighet och krypin.
Många säger säkert att gångar och korridorer är slöseri med yta men det blir ju alltid osynliga gångar mellan accespunkter och det är volymer som skall balanseras. Det perfekta huset enligt mig har en bra kombination av flöde, luftighet och krypin.


