Mikael_L
Det finns nog flera skäl.
Att det inte ska blir trångt i badrummet är ett.
Att det blir högre tröskel för att tätskiktet ska kunna ansluta korrekt, med utåtgående dörr, är ett annat.

jesper_50 skrev:
Vad menar du med att dörrar brukar gå utåt? Ska dom göra det enligt nån standard?
Finns det någon nackdel med att den går som den gör?
Startade faktiskt en tråd angående det för ett tag sedan då vi vill (och kommer) ha en inåtgående dörr till vårt badrum. Enligt trådsvaren handlade det mycket om att man inte ska hamna ivägen för dörren om man kollapsar i badrummet. Det är ett argument som jag inte riktigt köper då man lika gärna kan kollapsa innanför sovrumsdörren som i princip alltid går inåt. Enligt konstruktören på Fiskarheden och vår KA handlar det framförallt om försäkringen. De sa att man måste vara noga med fuktspärren och att det inte får bli så att vatten kan rinna över tröskeln.

I övrigt så tycker jag planlösningen ser bra ut. Tycker inte ni ska vara rädda för att placera huset nära gatan, det är ju bara att plantera en häck. Vi kommer att placera vårt hus 6 meter från vägen och vi avskyr insyn och kommer dels att ha väldigt lite fönster på framsidan och dels en thujahäck.

Mikael_L
Mikael_L skrev:
Det finns nog flera skäl.
Att det inte ska blir trångt i badrummet är ett.
Att det blir högre tröskel för att tätskiktet ska kunna ansluta korrekt, med utåtgående dörr, är ett annat.
Jag ser att jag skrev fel, inåtgående skulle det givetvis stått.

Nu har ni kanske hunnit skicka in redan...såg inte tråden förrän nu...men jag reagerar på det där allrummet, hur användbart blir det egentligen? Drygt elva kvadratmeter och inte mindre än fyra dörrar/öppningar. Det är väldigt mycket av det rummet som kommer att gå åt till omöblerad kommunikationsyta.

Farzan skrev:
Nu har ni kanske hunnit skicka in redan...såg inte tråden förrän nu...men jag reagerar på det där allrummet, hur användbart blir det egentligen? Drygt elva kvadratmeter och inte mindre än fyra dörrar/öppningar. Det är väldigt mycket av det rummet som kommer att gå åt till omöblerad kommunikationsyta.
Ritningen är klar, ska skickas in imorgon.

Ang allrummet så blir det tyvärr inte bättre än så. Tanken är att det ska finnas en plats för soffa samt tv. Vi har ett barn på 2 år samt ett som kommer ut i augusti så i början så ska det vara ett lekrum. Vi ville inte ha barnrummen jämte varandra så allrummet blev satt i mitten, men jag tror det blir bra till slut.
Det får bli som det blir.

Jag vill passa på att tacka för alla tips & synpunkter!

Det har ändrats en del efter era svar och nu känner vi oss säkra på denna lösning. Stort tack!!

Jag bifogar ritningen om det är någon som är intresserad av att se hur det blev jämfört med min första ritning jag la in i början av denna tråd.

Nu vill vi bara att det ska bli januari/feb så vi kan flytta in!

• planritning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • fasad.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Rätt bra tycker jag. Ni har lyckats att få bort alla korridorer i alla fall.

Jag skulle nog dragit väggen mot sovrum 3 helt vågrätt istället. Ev flytta hela väggen något uppåt (dvs både för badrummet och sovrum 3), Då blir klädkammaren större istället.

Datorhörnan tycker jag är lite märklig, men jag förstår tanken och ert behov. Jag kan inte heller hitta på något bättre alternativ.

Har ni ritat själva?
Vilket program?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.