Tandem musca cacavit skrev:
Men jag ska ju göra något mycket bättre: In med en duschkabin och troligen lär jag vitmåla väggarna innan med våtrumsfärg. Kvarstående vattenbelastning blir då i stort sett vattenångan när man duschar.

Noterade för övrigt när jag tog bort duschdraperiet och satte in glasduschdörrar att nästan all ånga kondenserar på dörrarna och spegeln klarar sig.
Det är ju ditt badrum så det avgör du själv.
Jag ser duschkabin som en halvmesyr (om det inte är superdusch med massa lullull) som man sätter in när badrummet är byggt för badkar.
Jag skulle aldrig kasta ut duscdörrar och byta mot kabin. Dörrarna är nog mera värda i försäljningssynpunkt än en kabin också.

Jag skulle svetsat

Tandem musca cacavit
Jag ser duschkabin som en halvmesyr (om det inte är superdusch med massa lullull) som man sätter in när badrummet är byggt för badkar
Det gör inte jag, utan duschkabin ser jag som den säkraste lösningen av alla. Enda nackdelen jag kan komma på är att den tar större plats. Kommer att ha en med massagefunktion. Det ryms inget badkar på övervåningen, vilket är det rum som först kommer att få en kabin. Troligen ingen kabin på nedre våningen.

Jag skulle aldrig kasta ut duscdörrar och byta mot kabin. Dörrarna är nog mera värda i försäljningssynpunkt än en kabin också.
Det är så tråkigt att ett gångjärn gått sönder på en duschdörr, så den måste väck ändå. Minns inte ens var jag köpte den (troligen var det Coop Bygg) och är så pass gammal att det torde vara svårt/omöjligt att få tag på reservdelar. Nu är ju livslängden redan passerad, då rummen är 31 år gamla. Vitsen med kabinen är att dels vi ska få full och säker funktion, samt dels att framtida köpare inte ser badrummen som omedelbara renoveringsobjekt.

Men jag är tacksam för de förslag jag får, även om jag inte delar idén så tvingar det mig att tänka till.

Y
Har du ström framdragen till kabinen?

Jag har tre faser till mitt bubbelbad samt min kabin, jordfelsbrytare samt timer så allt bryts efter 3 timmar. Elektrikern hade varit på ett jobb där familjen varit utomlands och bubbelbadet fått för sig att börja gå tills det haverera.

Bara väcker tanken att det behövs inför köp av kabin.
Andra viktiga saker att tänka på är att modellen ska ha en lätt avtagbar front och stå på höga ben så du kan rensa golvbrunnen utan att dra fram kabinen, dessa är inte lättflyttade och ditt golv är torrt så skador kan uppstå vid onödiga runtflyttningar.

Redigerat:
Tandem musca cacavit
Nej, ingen ström framdragen till kabinen. Kabinen finns inte där än heller...

Redigerat:
Tandem musca cacavit
När jag kollade runt lite, i jakt på lämplig duschkabin, såg jag att Rusta säljer ut "duschväggar" (jag kallar dem duschdörrar) till löjligt låga priser, under 300 spänn styck. Hjälper inte mig, eftersom jag inte ska ha sådana...

Nu när det är helg, kan man kanske lägga in en mindre seriös bild? Såg att vi får ett ljuskonstverk på norra garageväggen sen eftermiddag i början på september.

Röd bil parkerad framför ett hus med vågformade skuggor på fasaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har aldrig sett något liknade, trots ett kvartssekel boende här.

Ingen har kommenterat mitt fasadproblem. Vad heter det när fasaden är delad i två "våningar", med plåt eller liknande emellan? Så jag kan söka lösningar på problemet. Tack på förhand!

Redigerat:
BirgitS
Tyvärr är det något problem med den senaste bilden.

Ibland kan det vara bättre att ta frågor om något särskilt separat i ett mer specifikt forum, t ex fasadfrågor i fasad-forumet https://www.byggahus.se/forum/fasad/ så att de syns av de som är särskilt intresserade av ett visst område.

Tandem musca cacavit
Tyvärr är det något problem med den senaste bilden.
Sablar! Här kommer den igen:

Skapa konto

Ibland kan det vara bättre att ta frågor om något särskilt separat i ett mer specifikt forum
Är medveten om det, har letat och funnit något av intresse, men skulle kanske få färre och relevantare träffar om jag kunde ange namnet på fasadskarv-lösningen vi har?

BirgitS
Beklagar men även denna gång ser jag ingen bild.

Tandem musca cacavit
Tja, Egentligen borde jag inte laddad upp samma bild igen, men jag tycker den är värd det:

Skapa konto

Återkommer med fler problem orsakad av klåparen/fuskaren.och hur jag löst dem-

BirgitS
Ja, det var ett ovanligt ljuskonstverk :)

Tandem musca cacavit
Har sökt runt på nätet sedan jag skapade denna tråd. Det finns knappt något skrivet om 80-talshus.

Det jag noterat är att majoriteten verkar var emot att bevara det 80-talstypiska. Majoriteten har dock sällan rätt, men när det gäller stora ingrepp i ett hus som vårt och som gissningsvis kommer att vara till salu innan våra preferenser är mode handlar det ändå om att kompromissa och hinner jag ställa det i det skick svenska barnfamiljer accepterar eller kan tänka sig att på sikt rätta till efter egna önskemål?

Just nu är jag tveksam till allt. Min första idé var att konservera, eftersom jag gillar stilen. Snart försvinner den?

Tittade runt i ett annat 70-80 tals villaområde igår. Såg att många hus fått behålla de mörka fönsterkarmarna. I det sutteränghus från sent 70-tal jag besökte hade man endast bevarat de mörka fönstren i källarvåningen, konstigt nog. Inte var de laserade heller, utan målade med mörkbrun färg, åtminstone på utsidan. Inga mörka lister, utan omålade trälister är det där nere, men vitt uppe.

Gissar att fönstren på övervåningen är utbytta, enär de ser modernare ut än våra. Ska fråga husägarinnan när hon kommer hem. Vi är hus- och kattvakt. Innertaken på övervåningen är bytta dock, men fulare än originalen tror jag, men det säger jag inte till henne. Kanske kan hon inte alla svaren eftersom hon är tredje ägare.

Redigerat:
Y
Mitt hus var målad med sån tunnare lasyr färg och färgbutiken rådde mig då till "riktig" färg... Och jag får faktiskt säga att jag ångrar att jag plaskade på alcro bestå, visst blir kulörerna tydligare och allt, men inte alls samma stugkänsla längre. Funderar på byta endel brädor och börjaom.

Tandem musca cacavit
Fick en synpunkt i en annan tråd:

Det första jag skulle göra är att ta bort alla bruna lister.
Som jag skrivit tidigare så är det uteslutet. Det handlar endast om vad jag ska göra med dessa i rum jag renoverar. Att sätta upp lister är det sista man gör efter att ha fixat golv, tak och målat eller tapetserat väggar, som pricken över i. Färgen på listerna saknar funktion.

Fick en förklaring till huset jag beskrev ovan, av ägarinnan. Huset är byggt 1976, men övervåningen brann delvis ca 20 år senare. Övervåningen renoverades då och fönstren byttes. Knapp någet gjordes åt nedre våningen då den inte ens rökskadades.Så här ser det ut idag, från utsidan:

Fasad av hus med rött träpanel och vit balkong, gröna fönster och vit pelare, trädgårdsmöbler på verandan.
Skapa konto

Ser halvknäppt ut tycker jag...

Tandem musca cacavit
Det som främst gör att vi skulle flytta är att vi har ett jättestort hus i jämförelse med våra behov. Har alltså 6 rum och kök, plus källare, där finns ytterligare ett sovrum. Vi är ett pensionärspar med alla fem barnen utflugna.

Ett av kruxen är att vi knappt kan hitta något billigare boende än det vi har. Visst, frugan vill gärna slippa villa-ansvar och allt som hör till. Inte mig emot eftersom det är jag som gör nästan allt relaterat till det.

Själv vill jag helst gå i exil pga av invasionen av alla kriminella parasiter. Får se hur mina önskningar kan förverkligas.

Dock är vi nära fattigpensionärer, men inte långt ifrån just nu.

Redigerat:
BirgitS
Det är jobbigt både fysiskt och mentalt att flytta så det är bra att inte vänta för länge, det har jag sett med äldre släktingar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.