20 451 läst ·
119 svar
20k läst
119 svar
Synpunkter på underhåll/renovering av typisk 80-talsvilla önskas
Tandem musca cacavit
Bannad
· Dalarna
· 81 inlägg
Tandem musca cacavit
Bannad
- Dalarna
- 81 inlägg
Tack för den länken JohanLun! Det verkar vara något för oss. Har endast botaniserat i badrumsforumet lite grann. Har bokmärka den tråden.
Slänger in tre bilder som visar hur det ser ut just nu på övre toan:
Här syns tydligt silvertejpen. Den täcker mer än springorna är långa.
Slänger in tre bilder som visar hur det ser ut just nu på övre toan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Här syns tydligt silvertejpen. Den täcker mer än springorna är långa.
Redigerat:
Tandem musca cacavit
Bannad
· Dalarna
· 81 inlägg
Tandem musca cacavit
Bannad
- Dalarna
- 81 inlägg
Skulle slänga in några bilder, men då sänktes hela inlägget, dvs inget hände. Inte första gången, så det måste vara ett systemfel här. Blev tvungen starta om nätläsaren.Skit detsamma:
Äh, ingen med andra/samma synpunkter? Lägger upp några bilder på nedre badrummet:
Tvättstället är stort nog för att kunna tvätta ett spädbarn i. Inte för den skull det installerats, utan för att kunna tvätta sig under armarna utan att golvet blir nedstänkt.
Här ses duschhörnan i badkaret. Ska jag ta bort karet? Enstaka små skador i emaljen på insidan, men inget vi bryr oss om, Vi badar otroligt sällan. Barnen har däremot badat mer, även i tonåren.
Är inne på att sätta in något liknade detta:
Ett litet kombinerat badkar-dusch. Det gamla badkaret klara inte att kombineras med någon kabin, endast 7 dm är fri.
Äh, ingen med andra/samma synpunkter? Lägger upp några bilder på nedre badrummet:
Logga in
Skapa konto
Tvättstället är stort nog för att kunna tvätta ett spädbarn i. Inte för den skull det installerats, utan för att kunna tvätta sig under armarna utan att golvet blir nedstänkt.
Logga in
Skapa konto
Här ses duschhörnan i badkaret. Ska jag ta bort karet? Enstaka små skador i emaljen på insidan, men inget vi bryr oss om, Vi badar otroligt sällan. Barnen har däremot badat mer, även i tonåren.
Är inne på att sätta in något liknade detta:
Logga in
Skapa konto
Ett litet kombinerat badkar-dusch. Det gamla badkaret klara inte att kombineras med någon kabin, endast 7 dm är fri.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 202 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 202 inlägg
Ett badkar uppskattas ofta av småbarnsfamiljer, men det ska vara ett där en förälder kan vara utanför badkaret och samtidigt hålla i och tvätta håret på ett litet barn vilket ser ut att vara svårt i den där kombinationen.
Att vitmåla de där väggarna och taklisterna skulle nog uppskattas av de flesta.
Tandem musca cacavit
Bannad
· Dalarna
· 81 inlägg
Tandem musca cacavit
Bannad
- Dalarna
- 81 inlägg
Man kan nog som förälder göra det du beskriver, med föreslagen kabin. Kabinen är dock lite udda och kräver el-inkoppling, så den faller nog bort.BirgitS skrev:Ett badkar uppskattas ofta av småbarnsfamiljer, men det ska vara ett där en förälder kan vara utanför badkaret och samtidigt hålla i och tvätta håret på ett litet barn vilket ser ut att vara svårt i den där kombinationen.
Märkligt nog tycker jag att mörka taklister är fult i små rum. Så där lär de ryka, men är lite orolig för dem, liksom jag, tycker att man ska hålla sig till en stil. Men badrum är avvikande på många andra sätt, så det bör man kunna ha överseende med. Det finns inga golvlister heller...
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 202 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 202 inlägg
Har du varit i kontakt med en mäklaren än?
Det kan ju vara bra att låta en besiktningsman gå igenom huset också för att se om det finns några problem med huset som bör tas hand om i första hand.
Det kan ju vara bra att låta en besiktningsman gå igenom huset också för att se om det finns några problem med huset som bör tas hand om i första hand.
En sådan där klump till "duschkabin" skulle jag personligen mer se som ett hinder än fördel. Standardkabin eller duschdörrar duger gott, samt ett vanligt badkar för kottarna. Bruna lister, foder & fönsterkarmar är ju ingen stor grej att måla om, sakta men säkert och två ton tålamod räcker långt. Majoriteten av många köpare, skulle nog riva ut och göra om badrum och tvättstugor i likvärdig stil/skick som ert. Om det är barnfamiljer som är en av huvudspekulanterna skulle de uppskatta om minst ett av badrummen var renoverade (hemkallade) då det är plågsamt att bo i ett renoveringsobjekt. Min egen analys blir att fräscha upp som det passar de flesta köpare och eftersom ni verkar ha gott om tid kan ni göra stor del av jobbet själv vilket bör ge pengarna tillbaka och göra huset mer lättsålt och kanske tom mer pengar i vinst än investerat.
Tandem musca cacavit
Bannad
· Dalarna
· 81 inlägg
Tandem musca cacavit
Bannad
- Dalarna
- 81 inlägg
Nä, det har jag inte. Detta är inget akut, utan det kommer att tas kontakt när jag har något ärende till stan.
Vi har en extraförsäkring med Anticimex och där ingår att de besiktar kåken vart fjärde år, med avseende främst på fuktskador. Det har mest varit småsaker som redan är åtgärdade eller strax blir det.
Vi har en extraförsäkring med Anticimex och där ingår att de besiktar kåken vart fjärde år, med avseende främst på fuktskador. Det har mest varit småsaker som redan är åtgärdade eller strax blir det.
Tandem musca cacavit
Bannad
· Dalarna
· 81 inlägg
Tandem musca cacavit
Bannad
- Dalarna
- 81 inlägg
I samband med fasadmålningen för drygt 12 år sedan, bytte jag stora delar av övre fasadpanelen på norrsidan, den som ligger mot garaget. Gjordes för att den börjat ruttna nedtill, 1-3 dm. Det är/var samma på sydsidan, men där är en altan med taket fastsatt på den nedre överdelen av fasaden, som omöjliggjorde panelbyte utan att ta ner altantaket och takbalkarna etc, så de blev kvar.
Trodde felet uppstod för att panelen inte var grundmålad och bara raksågad utan droppnäsa. Så jag sågade droppnäsa samt grundmålade. Häromdagen kollade jag lite noggrannare och såg att det var oroväckande mörka sprickor på två av de brädor jag satt upp:
Efter skrapning ser man tydligt att brädorna redan är ruttna nedtill:
Översiktsbild, som visar att de sitter nära mitten. De brädorna var även tidigare de mest angripna:
På garagets motsvarande fasadbrädor är det inga problem:
Vad skiljer väggarna åt konstruktionsmässigt? Jo, på garaget rinner vattnet lätt av fasadens övre del pga överhänget, medan på huset sitter en plåt under, så det stänker upp vatten. En riskkonstruktion av guds nåde verkar det vara.
Orkar inte byta brädorna igen och det är onödigt dyrt. Så det blir till att snedsåga av de rötangripna delarna, ca 2 dm, och rent av sätta upp en tryckimpregnerad liggande bräda.
Hmm, vitbalansen är fel på två av bilderna. Närmast rätt fasadfärg är bild 2 och nederst.
Trodde felet uppstod för att panelen inte var grundmålad och bara raksågad utan droppnäsa. Så jag sågade droppnäsa samt grundmålade. Häromdagen kollade jag lite noggrannare och såg att det var oroväckande mörka sprickor på två av de brädor jag satt upp:
Logga in
Skapa konto
Efter skrapning ser man tydligt att brädorna redan är ruttna nedtill:
Logga in
Skapa konto
Översiktsbild, som visar att de sitter nära mitten. De brädorna var även tidigare de mest angripna:
Logga in
Skapa konto
På garagets motsvarande fasadbrädor är det inga problem:
Logga in
Skapa konto
Vad skiljer väggarna åt konstruktionsmässigt? Jo, på garaget rinner vattnet lätt av fasadens övre del pga överhänget, medan på huset sitter en plåt under, så det stänker upp vatten. En riskkonstruktion av guds nåde verkar det vara.
Orkar inte byta brädorna igen och det är onödigt dyrt. Så det blir till att snedsåga av de rötangripna delarna, ca 2 dm, och rent av sätta upp en tryckimpregnerad liggande bräda.
Hmm, vitbalansen är fel på två av bilderna. Närmast rätt fasadfärg är bild 2 och nederst.
Redigerat:
Renoverare
· Näverkajakens födelseort
· 797 inlägg
Strunta i kabinen, det är nog till er fördel att badkaret är kvar.
Skadorna i andra duschen kan du få svetsade av en mattläggare så är allt fint igen!
Skadorna i andra duschen kan du få svetsade av en mattläggare så är allt fint igen!
Tandem musca cacavit
Bannad
· Dalarna
· 81 inlägg
Tandem musca cacavit
Bannad
- Dalarna
- 81 inlägg
Din text dök upp sent. I vårt fall duger inte duschdörrar eftersom det har passerat bästföredatum. Det är väl främst golvbrunnen och övergången till mattan som kan skapa problem. På övervåningen uppstod det problemet redan för ca 10 år sedan. Jag lyckades fixa det utan att byta golvbrunn och allt som hör till det.
Det är bara kabin och/eller badkar som gäller. Kanske skulle en kabin och ett litet badkar göra susen, men eftersom vi inte prioriterar något av det, så lär det bero.
Troligen, men har tänkt fixa till det värsta. Den som vill slå på stort och kakla & klinka badrum får göra det. Inget för ett trähus enligt mig.
Tvättstugan har jag inte visat, men den kommer också att få en lyftning. Det är ett kallt källarbetonggolv som ska förses med luftiga plastplattor redan inköpta. Skulle egentligen redan varit klart, men är ett byggförråd till bastudelen...
Gissningsvis är det barnfamiljer som kommer att bli huvudspekulanter. Ett område nästan perfekt för barnfamiljer. Lugnt, lite trafik och bara ofärgade. Snart står vi tyvärr inför nöden av ett grindsamhälle och här går det lätt att fixa. En enda infart till ca 40 villor.
Tja, det är ju mest kosmetiska saker som jag tänker fixa. Inte för dem som vill ha kakel och klinker. De får ta det i sin takt och önskemål.
Så tänker jag också. Men det finns några krux på vägen, så det är delvis därför jag frågar här...
Redigerat:
Tandem musca cacavit
Bannad
· Dalarna
· 81 inlägg
Tandem musca cacavit
Bannad
- Dalarna
- 81 inlägg
Ok, badkaret kvar. Anticimex tyckte inte att skarvarna behövde svetsas. Men det kan förmodligen vara lite olika beroende på vem man råkar ut för.Fjojtmehmet skrev:
Har absolut inget emot dem, man vill ju veta vilka brister som finns. En inspektör reagerade på ett pyttefjantfel, medan den andre inte ens såg/noterade det jag inte åtgärdat.
Redigerat:
Renoverare
· 797 inlägg
Renoverare
· 797 inlägg
Jag anser att du borde få skarvarna svetsade, men det är min åsikt.Tandem musca cacavit skrev:Ok, badkaret kvar. Anticimex tyckte inte att skarvarna behövde svetsas. Men det kan förmodligen vara lite olika beroende på vem man råkar ut för.
Har absolut inget emot dem, man vill ju veta vilka brister som finns. En inspektör reagerade på ett pyttefjantfel, medan den andre inte ens såg/noterade det jag inte åtgärdat.
Eftersom badrummet är så pass gammalt så är det väl antagligen bara rollad primer bakom mattan och mattan utgör största del av tätskiktet. Jag skulle inte våga lita på att primern kan hålla borta duschvatten efter över 30 år. Jag skulle svetsa för att kunna sova gott om natten.
Tandem musca cacavit
Bannad
· Dalarna
· 81 inlägg
Tandem musca cacavit
Bannad
- Dalarna
- 81 inlägg
Men jag ska ju göra något mycket bättre: In med en duschkabin och troligen lär jag vitmåla väggarna innan med våtrumsfärg. Kvarstående vattenbelastning blir då i stort sett vattenångan när man duschar.
Noterade för övrigt när jag tog bort duschdraperiet och satte in glasduschdörrar att nästan all ånga kondenserar på dörrarna och spegeln klarar sig.