Hej!
Bygger lösvirkeshus och arbetet med innerväggar/planlösning pågår. Huset har ryggåstak i vardagsrum, kök och i hallen/korridoren vilket skapar väldigt öppen planlösning med mycket rymd. Fönsterpartier i kök/vardagsrum är från golv till tak.
Det som vi funderar på är ifall man ska göra "vinklade" hörn på två av innerväggarna som angränsar mot köket/vardagsrummet för att inte begränsa den öppna planlösningen. När man står i det planerade köket så upplevs det lite som att vardagsrummet skärmas av tack vare hörnet på innerväggen. Bifogar ritning på planlösningen där dom "vinklade" hörnen är markerade med rött. Vad tror ni om det?
Uppdaterat: Bifogar bild från snickaren på hur vi tänkt.
Bygger lösvirkeshus och arbetet med innerväggar/planlösning pågår. Huset har ryggåstak i vardagsrum, kök och i hallen/korridoren vilket skapar väldigt öppen planlösning med mycket rymd. Fönsterpartier i kök/vardagsrum är från golv till tak.
Det som vi funderar på är ifall man ska göra "vinklade" hörn på två av innerväggarna som angränsar mot köket/vardagsrummet för att inte begränsa den öppna planlösningen. När man står i det planerade köket så upplevs det lite som att vardagsrummet skärmas av tack vare hörnet på innerväggen. Bifogar ritning på planlösningen där dom "vinklade" hörnen är markerade med rött. Vad tror ni om det?
Uppdaterat: Bifogar bild från snickaren på hur vi tänkt.
Redigerat:
Absolut, visst är det så. Därför vi blir osäkra och vill ha rådAnna_H skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Med tanke på kaminens placering lär man väl inte se någon som sitter i soffan när man håller på i köket även om hörnet är avskuret. Jag tror inte att det påverkar upplevelsen av rummet om hörnen är raka när väl möbler kommer på plats, däremot förlorar man en del möjligheter när det gäller att utnyttja väggarna för möblering.
I rummet som heter "rum" hade jag behållit det raka hörnet. Sen hade jag satt dörren längre till höger och inte haft den mitt på väggen. (men jag vet inte hur ni tänkt möblera det rummet).
Hade behållit ett vanligt hörn i "sovrum" också för att slippa flytta dörren i sidled.
Hade behållit ett vanligt hörn i "sovrum" också för att slippa flytta dörren i sidled.
Klicka här för att svara
