W
V vanpire skrev:
Saknar också förråd. Oavsett antalet garderober så behövs förråd.
Ska ni ha en Friggebod så kanske det kan hjälpa men annars tycker jag att ni ska hitta förrådsutrymmen nånstans i huset. T ex på övervåningen mot det vänstra övre sovrummet.
Vad är tanken att man ska ha i ett förråd som man inte har i en garderob?
 
W
BirgitS BirgitS skrev:
Det är inte så lätt att nå något som är mycket mer än 60 cm bort och bakom något annat och troligen rätt omöjligt om man sitter i rullstol eller har dålig balans, vilket kommunen tänker på.

Finns väl inte krav på att kök ska vara i ett separat rum och det kan ju bli problem med slutbeskedet om huset avviker från bygglovet. Däremot måste man kunna visa att det finns eller enkelt går att få ett avskilt sovrum på entrévåningen.
Jag har ingen aning om det är så med rullstol. Men det är inget jag bryr mig om om det inte är ett krav. Rullstol sitter jag ju inte i.

Ja men precis sovrummet är ju redan prickat. Där soffan är på ritningen.
 
W
Anna_H Anna_H skrev:
Sätt dörren till det "lugna rummet" närmare trappan, så blir utrymmet ovanför trappan ett jättebra allrum.
tänk också på att det måste vara förberett för ett riktigt sovrum i bottenplanet. I vissa kommuner krävs det att detta rum (som kan ha dubbeldörrar och kallas bibliotek om man vill) finns från början.
Ja det rummet är prickat. Där soffan står.
 
Många saker: Resväskor, skidor, träningsprylar, kläder som man inte vet om man ska ha kvar, mm. Mkt enklare med förråd än garderob menar jag,
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
W
V vanpire skrev:
Många saker: Resväskor, skidor, träningsprylar, kläder som man inte vet om man ska ha kvar, mm. Mkt enklare med förråd än garderob menar jag,
V vanpire skrev:
Många saker: Resväskor, skidor, träningsprylar, kläder som man inte vet om man ska ha kvar, mm. Mkt enklare med förråd än garderob menar jag,
Okej. Jag förstår.
Som ett svensk bastu, haha
Nä jag tror nog inte det blir något förråd. Vi är inte direkt dom som spar på sånt vi inte använder:)
Kan hända att några av garderoberna i garaget blir hyllplan ist för att svälja skrymmande saker.
 
W wangefors skrev:
Ja det rummet är prickat. Där soffan står.
Och det är godkänt? Ska väl rymma en dubbelsäng, samt möjlighet att komma runt med rullstol om jag fattat det rätt?
Blir inte mycket kvar av vardagsrum/matplats då.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
W
Anna_H Anna_H skrev:
Och det är godkänt? Ska väl rymma en dubbelsäng, samt möjlighet att komma runt med rullstol om jag fattat det rätt?
Blir inte mycket kvar av vardagsrum/matplats då.
Nä det är bara en enkel säng som behövs. Sen bör dom ju ta hänsyn till att det går att sätta ett bord för 4 om man vill. Då blir det massor av plats. Och det där med att det ska vara rymligt för någon annan det bryr jag mig inte om.
Funkar det enligt regelboken så är jag nöjd:)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
BirgitS
W wangefors skrev:
Jag har ingen aning om det är så med rullstol. Men det är inget jag bryr mig om om det inte är ett krav. Rullstol sitter jag ju inte i.

Ja men precis sovrummet är ju redan prickat. Där soffan är på ritningen.
Man vet aldrig, du eller någon annan i familjen kanske sitter i rullstol en vecka eller 5 år efter att du har flyttat in

Har du läst på om kraven för tillgänglighetsanpassning?
 
W
BirgitS BirgitS skrev:
Man vet aldrig, du eller någon annan i familjen kanske sitter i rullstol en vecka eller 5 år efter att du har flyttat in

Har du läst på om kraven för tillgänglighetsanpassning?
Ja jag vet inte hur du bor idag men vara sig min lägenhet på 3vån eller mitt hus från 50talet är idag är anpassat överhuvudtaget.
Ska jag tänka så kan jag ju lika gärna köpa en rullstolsanpassad bil utifall jag skulle bli förlamad. Jag vet inte men kan ana att det minsta problemet blir handikappanpassningen av min bostad.
Samtidigt förstår jag din tanke och uppskattar din feedback väldigt mycket:)
 
BirgitS
Eftersom det kostar kommunerna stora summor att anpassa många gamla hus och lägenheter varje år så är det bestämt att de som bygger nytt måste se till att kostnaden minskar framöver. Därför kräver kommunerna att grundläggande krav på tillgänglighetsanpassning uppfylls, det är endast mindre saker som att sätta upp en vägg, ta bort ett badkar och liknande som de accepterar att det kommer att krävas att de gör.

Bil byter man relativt lätt den dag det behövs men det är inte lika enkelt när man är färdigbehandlad på sjukhuset och inte kan bo i sitt hus.
 
W wangefors skrev:
Ska jag tänka så kan jag ju lika gärna köpa en rullstolsanpassad bil utifall jag skulle bli förlamad.
Nja, det var inget bra argument. Har kört en sådan bil och den är inte särskilt körvänlig för en som inte är rullstolsburen. Dock kan noteras att moderna bilar är väldigt lätta att anpassa för den som har en nätt rullstol och själv kan förflytta sig till förarsätet och få in rullstolen i bilen. Det räcker att koppla in handreglage för gas och broms, samt eventuellt en styrknopp på ratten för att lättare styra med en hand. Behöver man rullstolslyft kostar det ca 100 000 och fyller en del av baksätet och bagageutrymmet, så det är inte heller något man vill ha. Det är dessutom bara ett fåtal bilmodeller man kan sätta in en sådan lyft i.

En tillgänglighetsanpassad bostad däremot ställer inte till något besvär för den som inte har några sådana besvär.

Reglerna för tillgänglighetsanpassning gäller ju inte för befintliga bostäder, utan först när du gör en omfattande ombyggnad, såpass stor att den kräver bygglov. Och kanske inte då heller, det beror lite på vad man bygger om och hur handläggarna i kommunen bedömer ärendet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
W
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom det kostar kommunerna stora summor att anpassa många gamla hus och lägenheter varje år så är det bestämt att de som bygger nytt måste se till att kostnaden minskar framöver. Därför kräver kommunerna att grundläggande krav på tillgänglighetsanpassning uppfylls, det är endast mindre saker som att sätta upp en vägg, ta bort ett badkar och liknande som de accepterar att det kommer att krävas att de gör.

Bil byter man relativt lätt den dag det behövs men det är inte lika enkelt när man är färdigbehandlad på sjukhuset och inte kan bo i sitt hus.[/QUOTE

Okej!
 
W
Anna_H Anna_H skrev:
Nja, det var inget bra argument. Har kört en sådan bil och den är inte särskilt körvänlig för en som inte är rullstolsburen. Dock kan noteras att moderna bilar är väldigt lätta att anpassa för den som har en nätt rullstol och själv kan förflytta sig till förarsätet och få in rullstolen i bilen. Det räcker att koppla in handreglage för gas och broms, samt eventuellt en styrknopp på ratten för att lättare styra med en hand. Behöver man rullstolslyft kostar det ca 100 000 och fyller en del av baksätet och bagageutrymmet, så det är inte heller något man vill ha. Det är dessutom bara ett fåtal bilmodeller man kan sätta in en sådan lyft i.

En tillgänglighetsanpassad bostad däremot ställer inte till något besvär för den som inte har några sådana besvär.

Reglerna för tillgänglighetsanpassning gäller ju inte för befintliga bostäder, utan först när du gör en omfattande ombyggnad, såpass stor att den kräver bygglov. Och kanske inte då heller, det beror lite på vad man bygger om och hur handläggarna i kommunen bedömer ärendet.
Okej!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.