Hej,

Jag och min sambo håller på och skissar på att bygga ett hus - Vi har kommit fram till en skiss som vi båda tycker är bra och spännande.

Jag skulle gärna vilja ha lite synpunkter av folk med mer erfarenheter om att bygga hus än vad vi har.
Vi har tagit inspiration av ett av byggena i programmet Husdrömmar som gick på SVT förut:
https://www.byggahus.se/bloggar/mar...sdrmmar-ssongsavslutning-med-smart-bygge.html

Låt oss höra vad ni tycker! :)
Skiss av tvåvåningshusets planlösning med noterade rum såsom sovrum, bad och kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fönster är ännu inte utsatta på skissen - Detta är fortfarande i ett tidigt stadium av processen.

BirgitS
Man behöver minst 120 cm mellan köksbänk och köksö för att två stycken ska kunna röra sig någorlunda fritt, öppna diskmaskinen, kylskåpsdörr etc. Ser trångt ut för ett köksbord.

Trappan ser ut att vara på olika ställen på de två planen (eller är det inte trappan som är L-formad)?

Var är det tänkt att halvsovande barn ska gå på toaletten när de vaknar på natten?

Det känns som mycket utrymme vid trappan som inte kan användas till något riktigt vettigt.

Ska vara hård och gå direkt på sak.

Köket känns felplanerat, påtok för dåligt med plats för köksbordet med tanke på ytan som finns där.
Finns det något syfte med att ha trappan utanför huskroppen, känns mest som om det skapas döyta.
Behövs det verkligen allrum både nere och uppe när det finns ett vardagsrum dessutom? 3 sällskapsytor känns lite overkill.
2 toaletter på bottenplan med dörrar mot varandra, känns även det lite overkill. Att det däremot inte finns någon gemensam toalett på ovanvåningen känns ogenomtänkt då 3st sovrum är förlagda här.

Galleriet där uppe, är det tänkt att vara något ateljéliknande med balkong över vardagsrummet?

Överlag känner jag för att vara ett hus på 292kvm så är ytorna dåligt utnyttjade och det ni vill åstadkomma bör man i teorin kunna göra på säkerligen 50-60kvm mindre utan att det för den delen känns litet. Jag personligen hade nog gått 2 steg tillbaka och försökt optimera ytorna!

Sen undrar jag av ren nyfikenhet vad ni har för behov? Hur många är ni i hushållet? För just nu är det 10RoK varav 4st sällskapsytor (räknar in kontoret som sällskapsyta då det inte är dörrar in hit), är ni verkligen i behov av så många rum?

Tolka mig inte fel i mitt ganska halvaggressiva inlägg, är inget illa menat. Snarare en fråga kring om behovet av alla dessa utrymmena behövs samt ""råd"" till att göra det bättre och mer kostnadseffektivt.

MVH

Budget för bygget? Ett måste är att anlita en arkitekt direkt, dåligt planerat för ett sånt "jättehus".

• Gilla
Robert63
  • Laddar…
Jarlsgård skrev:
...
Tolka mig inte fel i mitt ganska halvaggressiva inlägg, är inget illa menat. Snarare en fråga kring om behovet av alla dessa utrymmena behövs samt ""råd"" till att göra det bättre och mer kostnadseffektivt.

MVH
Du har rätt i det mesta du skriver!
Sen, när man av något skäl bygger så överdådigt, får man ju också ha i tankarna att någon skall gå runt och städa alla kvadratmetrarna. Vem i familjen orkar med det, eller skall städpersonal hyras in?
Var sitter man och äter middag? Eller är det stående intag av burgare som gäller?
En av de märkligaste planlösningar vi sett här, så vitt jag minns.

PS
Vänligen upplys en gammal man: Vad är SPELRUM och SPACECAVE?

Redigerat:
Skissen är lite svår att tyda. För att bedöma den är det ju också viktigt att du märker ut vädersträcken - ja, helst skulle man ju vilja se tomten och husets tänkta placering :).

Nej, oerhört udda lösningar. Men jag vet å andra sidan varken er budget eller behov.

Men med tanke på storlek och döda ytor verkar pengar inte vara ett problem så jag tipsar er om att ta kontakt med en arkitekt istället för att rita själva. Med så många kvm och den typ av budget kan ni få till något riktigt bra!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.