4 165 läst ·
18 svar
4k läst
18 svar
Synpunkter på planlösning
Rent praktiskt hade jag nog personligen föredragit att ha kök nära till entrén eller garaget. När man t.ex har en storhandel med ett par kassar mat, en bal med toalettpapper, en 15kg säck med hundmat, och ett par blöjpaket så är det skönt att inte ha så långt till köket och inte heller ha så många ställen man kan skrapa i och att man kan känna att man inte nödvändigt vis måste krångla av och på med skorna för varje lass man ska hämta ur bilen.
Skulle nog också föredra en toalett nära entrén så att man kan tvätta händerna eller gå på toaletten direkt när man kommer in. Barn kan bli ganska smutsiga och kan lämna en hel del handavtryck på vägen till en handtvätt.
Edit: Föresten, är det tänkt att man ska gå genom allrummet när man ska ut på uteplatsen? Vill man inte kunna gå relativt direkt från kök till uteplatsen, t.ex om man har lagat mat, ska duka, springa fram och tillbaka med grytor och disk?
Skulle nog också föredra en toalett nära entrén så att man kan tvätta händerna eller gå på toaletten direkt när man kommer in. Barn kan bli ganska smutsiga och kan lämna en hel del handavtryck på vägen till en handtvätt.
Edit: Föresten, är det tänkt att man ska gå genom allrummet när man ska ut på uteplatsen? Vill man inte kunna gå relativt direkt från kök till uteplatsen, t.ex om man har lagat mat, ska duka, springa fram och tillbaka med grytor och disk?
Redigerat:
Jag förstår inte varför det är en liten korridor inne i föräldrasovrummet, gör inte den ytan bättre nytta i den trånga hallen? Då blir sovrummet rektangulärt också.
Min 16-åriga dotter badar gärna kl 22 på kvällen. Jag lägger mig och sover kl 21 när jag ska jobba. Vårt badrum är ett litet med "det nödvändigaste", medan familjebaderummet är det stora.
Sluss mellan garage och boningsdel tror jag det är alg på i princip.
Korridor till barnens allrum kan man ha, men ta helst bort dörren mot garaget helt och hållet, man vill verkligen inte gå genom ett allrum för att komma till/från garaget, det är inte fräscht. Tvättstugan bör flyttas in i huset istället, tex där "sovrum 3" ligger.
Märkligt att ett hus på 225 kvm kan verka så trångt ;-)
Min 16-åriga dotter badar gärna kl 22 på kvällen. Jag lägger mig och sover kl 21 när jag ska jobba. Vårt badrum är ett litet med "det nödvändigaste", medan familjebaderummet är det stora.
Sluss mellan garage och boningsdel tror jag det är alg på i princip.
Korridor till barnens allrum kan man ha, men ta helst bort dörren mot garaget helt och hållet, man vill verkligen inte gå genom ett allrum för att komma till/från garaget, det är inte fräscht. Tvättstugan bör flyttas in i huset istället, tex där "sovrum 3" ligger.
Märkligt att ett hus på 225 kvm kan verka så trångt ;-)
Har kikat på din ritning och jag skulle nog faktiskt kasta om de flesta rummen fullständigt!
Genom att lägga rummen såhär istället så blir du av med korridorerna, har kvar köket mot baksidan, ingång från tvätt rakt in i köket.
Orkade inte göra något avancerat men hoppas du förstår min enkla paintskiss
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Genom att lägga rummen såhär istället så blir du av med korridorerna, har kvar köket mot baksidan, ingång från tvätt rakt in i köket.
Orkade inte göra något avancerat men hoppas du förstår min enkla paintskiss
Klicka här för att svara