Hej
Tänkte höra vad ni har för synpunkter på denna planlösning.
Har funderat fram och tillbaka ett tag nu och kommit fram till den här som jag gillar.
I familjen finns två vuxna utan barn.
Väggen mellan köket och hallen är ca 120 cm hög och köket gjutet ett trappsteg ner så det är öppet när man kommer in som är tanken.
Tänkte höra vad ni har för synpunkter på denna planlösning.
Har funderat fram och tillbaka ett tag nu och kommit fram till den här som jag gillar.
I familjen finns två vuxna utan barn.
Väggen mellan köket och hallen är ca 120 cm hög och köket gjutet ett trappsteg ner så det är öppet när man kommer in som är tanken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Vardagsrummet ser extremt svårmöblerat ut med så många dörrar, varför så få fönster i v-rum och sovrum?
Utan att veta något om tomten skulle jag tipsa om att bygga något i den här stilen. Vardagsrummet blir mer avskilt och ljusare. Det är även möjligt att i framtiden bygga ut åt höger.
Utan att veta något om tomten skulle jag tipsa om att bygga något i den här stilen. Vardagsrummet blir mer avskilt och ljusare. Det är även möjligt att i framtiden bygga ut åt höger.
Logga in
Skapa konto
ute spa, pool mm kanske, det börjar väl bli ganska så vanligt i dagens läge att ha dörr ut från badrumgranis70 skrev:
Hur gamla är ni som ska bo här? känns lite klent med 2sovrum, OM man mot förmodan måste sälja så brukar det vara svårsålt med så få sovrum och vardagsrummet är svårt att "ta bort" då blir det liksom bara en hall kvar med denna planlösning, tror även att sov rummet vid tvätt kommer att bli underkänt om ni inte kan evakuera ut genom ett fönster där vi eventuell brand, och för guds skull räta ut den där vinkel till hörn ni har! kostar bara en massa pengar och ni förlorar mycket kvm! Men jag är ingen expert..
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det är nog bara att dra i nödbromsen och börja om från början.AskMyDad skrev:
Ni kommer nog aldrig att få bygglov om köket inte ligger i samma plan som entrén.
Du har väl hört talas om krav på tillgänglighet?
Och varför lägga in trappsteg mellan rummen? Finns något annat skäl än effektsökeri?
Så instämmer jag i frågan om utrymningsvägar:
Hur kommer man ut ur det stora sovrummet vid brand i vardagsrummet?
Fönstren ser mycket smala ut. Är de över huvud taget öppningsbara?
Spontant är det alldeles för trångt vid ytterdörren, även om väggen mot köket bara är 120 cm hög vill man ha lite utrymme där, det ärcker med 30-40 cm så att det får plats tex en liten pall eller nåt (när man blir gammal vill man kunna sitta ner och ta på skorna).
Vardagsrummet är hemskt, ingen dörr ut, inga fönster alls på den stora väggen, två rätt små fönster på "korridorväggen". Men byter du plats på kök och vardagsrum blir det en helt annan sak.
Vardagsrummet är hemskt, ingen dörr ut, inga fönster alls på den stora väggen, två rätt små fönster på "korridorväggen". Men byter du plats på kök och vardagsrum blir det en helt annan sak.
Vardagsrummet är ju som en korridor, badrummet ska ligga i anslutning till sovrummet, tvättstuga ska ligga långt ifrån sovrummet om du vill tvätta på natten, köket har för mycket fönster för att vara praktiskt osv osv
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Efter snart två månader har AskMyDad tydligen ännu inte hämtat sig från alla "värdefulla" synpunkter och goda råd han/hon fått här.
AskMyDad:
Hur går det med planeringen av bygget? Det har väl inte gått i stå?
Det skulle vara intressant att få se hur ni går vidare.
Gott Nytt År alla husbyggare!
AskMyDad:
Hur går det med planeringen av bygget? Det har väl inte gått i stå?
Det skulle vara intressant att få se hur ni går vidare.
Gott Nytt År alla husbyggare!
Klicka här för att svara