Jag håller på att göra om mitt badrum efter en vattenskada och funderar på planlösning. I dagsläget är det ett stort rum med dusch, badkar, tvättmaskin och toalett. Det är för många funktioner i ett rum och det är ofta någon blockerar hela rummet. Tanken är alltså att dela av i två mindre rum.

Översiktsplan för ett delat badrum, med badkar, toalett och handfat i ett rum och dusch i det andra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rummen blir 280cm på höjden och ca230 respektive 120cm breda. Den avdelande väggen är alltså inte bestämd exakt var den ska vara.

Det större rummet kommer innehålla handfat, toalett, badkar, tvätt och tork bredvid varandra med vägg skåp över samt ett skåp. Tanken är att på något sätt ha smutstvätt i skåpet. Badkaret är en gjutjärnspjäs som är 210cm långt så det ger minsta storlek på bredden. Golvbrunnen är idag under badkaret bredvid toaletten. Toalett och handfat kommer på samma ställe som idag.

Det mindre rummet får en dusch vägg till vägg längst in. ett handfat och en toalett. Det finns en befintlig duschvägg som är 120cm bred som skulle kunna återanvändas om rummet blir så brett. Golvbrunnen är idag i duschen, nytt avlopp behöver dras till toalett.

Hur skulle jag kunna planera annorlunda?

Johhhan
Hur ska du konstruera mellanväggen? Man vill inte gärna ha tätskikt på båda sidor om en vägg, såvida man inte kan lösa hur eventuell fukt i den väggen kan vädras ut, ifall den mot förmodan skulle lyckas ta sig in. Det är inte för att vara tråkig och avfärda idén, utan jag skulle själv vara intresserad av hur det kan lösas på ett bra sätt.

Det kommer bli uppreglade väggar med plåtregel mot källarvägg med luftspalt mellan. Har förutsatt att det inte är något problem att göra två rum bara luften kan cirkulera bakom. Luften kommer kunna röra sig inuti väggen på samma sätt som den gör mot ytterväggen

Det blåa är alltså luft som kan cirkulera
Schematisk illustration av uppreglade väggar med luftspalt för cirkulation, avgränsade med blå linjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS
Jag skulle vilja ha större avstånd mellan badkaret och toaletten så det blir lättare att städa toalettens sida samt att toaletten i duschrummet vrids 90 grader så att man inte reser sig upp rakt in i kommoden.

Johhhan
T toolman77 skrev:
Det blåa är alltså luft som kan cirkulera
Att få luften att cirkulera i väggarna och komma åt där man vill (och den behöver bytas ut), lär nog kräva en mekanisk ventilering som också behöver trimmas in för att bli effektiv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.