Om de skadar tätskiktet får de ju sätta nytt tätskikt där så det blir rätt menar jag på :thumbup:

Men det är ju aldrig bra att lappa ett tätskickt i badrum och framförallt inte i duschen.

Man får nog göra jobbet själv om det ska bli bra och inte släppa lös slarviga hantverkare. Han måste haft hyfsat bråttom alternativt höra hemma i annan bransch.

• Gilla
Kromo och 1 till
  • Laddar…
Glasmosaik sitter väl inte lika hårt i fix som kakel/klinker. Det borde gå att ta bort mosaiken utan att skada tätskiktet.

Nu är det lördagskväll (eller rättare sagt söndagsmorgon) så jag sticker ut hakan lite för att fira helgen :o

På Enriques bild ser jag, om jag tittar noggrant två skarvar.
Tycker ni verkligen att det är så störande med de två millimeterstora misspassningarna?
Eller är det något mer som jag inte har upptäckt?
Jag har aldrig satt mosaik själv, men förstår att kakorna med mosaiken är ganska "sladdriga" och svåra att få styrsel på.
Vad gör ni i duschen egentligen?
Halva tiden blundar man ju för att inte få tvål eller schampoo i ögonen.

Något som stör mig mera är själva mosaikmönstret, men det är ju en ren smaksak.

Ber på förhand om ursäkt för dessa negativa synpunkter.
Som sagt, lördagskväll och smakdiskussioner är en dålig kombination :p

KnockOnWood skrev:
Tycker ni verkligen att det är så störande med de två millimeterstora misspassningarna?
Eller är det något mer som jag inte har upptäckt?
Ja, det är även dessa fel jag ser.

Och ja, jag tycker de stör rätt ordentligt. Problemet, som jag ser det, är att jag antar att mosaiken är tänkt att vara "pricken över I:et". Detaljen i badrummet som "sticker ut", drar ögonen till sig och antagligen är tänkt att "lyfta" hela badrummet.

När då ögonen dras till dessa fel kan jag förstå att det känns rätt trist.

• Gilla
Enrique
  • Laddar…
Tycker det ser ut att va mer än någon millimeter, nån millimeter diff hade väl varit acceptabelt då det trots allt är människor som gör arbetet. I TS fall är det ju ca 5 mm samt att flera plattor tiltar rätt ordentligt och halva plattan täcks av fog.
Och det är inte speciellt svårt o sätta mosaik. När jag renoverade mitt hus började jag med att kakla duschen i källaren för att liksom "träna" gjorde sedan mosaiken i köket och det blev så här...ok i mina ögon men kanske inte perfekt i en annans. ImageUploadedByByggahus.se1373784233.315863.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Enrique och 1 till
  • Laddar…
Stort tack för alla svar och kloka synpunkter!

Jag gjorde processen kort gentemot entreprenören genom att säga att jag inte var nöjd med hur mosaiken i nedre delen var satt och att de ska sitta rakt för att jag ska godkänna arbetet och betala fakturan. Beskedet mottogs utan problem och plattsättaren tog direkt ner mosaiken på de värsta ställena. Jag stod bredvid och inspekterade och ifrågasatte gällande fuktspärren. Fuktspärren i vårt fall är av typen matta på rulle och i annan färg än kakelfixet och vi var inte i närheten av detta på något ställe. Just där mosaiken sitter finns där dessutom extra generöst med fix för att nivån på mosaik ska ligga i linje med övriga plattor vilket gjorde mig extra trygg.

Resultatet blev bättre men fortfarande långt ifrån mitt önskade slutresultat. Värt att notera är att entreprenören i det här fallet är ett välrenommerat företag med 31 anställda som i sin tur hyrt in en plattsättare från ett företag med 18 anställda som enbart sysslar med plattsättning och murning. Killen i fråga har under de senaste 20 åren dag ut och dag in inte gjort annat än satt kakel, klinker och mosaik...

Vertygsgurun, din mosaiksättning ser fantastiskt bra ut!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.