3 128 läst ·
20 svar
3k läst
20 svar
Synpunkter på planlösning mottages gärna - havsutsikt
Medlem
· Västra Götaland
· 5 inlägg
Hej!
Vi står i startgroparna att bygga ett lösvirkeshus. Tomten är så att det är havsutsikt åt ena hållet (mot öst, neråt på bifogad planritning), delvis havsutsikt mot söder (åt vänster på planritningen) och berg på baksidan. Därför har vi lagt infart/garage och ingången mot norr. Då vi behöver ha ingång på "gaveln" och vill ha mycket fönster mot havet så har vi haft svårt att få till en riktigt bra planlösning med smart förvaring och intressanta/flexibla ytor. Så alla synpunkter mottages med glädje!
rumsstorlekarna saknas tyvärr men här kommer några:
sovrum nere "master" = ca15 m2 (ej inkl. klädkammare)
badrum nere = 10 m2
2 sovrum uppe = 12.8 m2 vardera
Vi står i startgroparna att bygga ett lösvirkeshus. Tomten är så att det är havsutsikt åt ena hållet (mot öst, neråt på bifogad planritning), delvis havsutsikt mot söder (åt vänster på planritningen) och berg på baksidan. Därför har vi lagt infart/garage och ingången mot norr. Då vi behöver ha ingång på "gaveln" och vill ha mycket fönster mot havet så har vi haft svårt att få till en riktigt bra planlösning med smart förvaring och intressanta/flexibla ytor. Så alla synpunkter mottages med glädje!
rumsstorlekarna saknas tyvärr men här kommer några:
sovrum nere "master" = ca15 m2 (ej inkl. klädkammare)
badrum nere = 10 m2
2 sovrum uppe = 12.8 m2 vardera
Njaeee.. jag gillar inte riktigt planlösningen. Jag tror att ni inte nyttjar de naturliga förutsättningarna tillräckligt bra.
Kvällssol kommer ju från väster, men med er planlösning så verkar det inte som att man kan nyttja kvällssolen på en bra sätt. Hade jag ett hus vid havet hade jag velat kunna sitta vid matplatsen, som är både ute och inne samtidigt (dvs med en öppningsbas glasvägg mot altan i samma plan) och titta ut över havet när solen går ner.
Havet är också ofta blåsigt, så det kan vara skönt med lä och skugga. Jag hade gärna velat ha en mindre uteplats mot berget, det kan vara mysigt.
Balkong på övervåningen tycker jag är värdelöst. Som husägare använder man ändå bara altanen. Balkongen har man mest för att vädra kläder.
Jag tror också att ni kommer att få ett berg av ytterkläder i er hall. Jag hade velat ha en större klädförvaring där.
Finns det något garage/förråd där ni kan ha alla prylar? Skidor, cyklar, golfklubbor, fiskespön etc?
Kvällssol kommer ju från väster, men med er planlösning så verkar det inte som att man kan nyttja kvällssolen på en bra sätt. Hade jag ett hus vid havet hade jag velat kunna sitta vid matplatsen, som är både ute och inne samtidigt (dvs med en öppningsbas glasvägg mot altan i samma plan) och titta ut över havet när solen går ner.
Havet är också ofta blåsigt, så det kan vara skönt med lä och skugga. Jag hade gärna velat ha en mindre uteplats mot berget, det kan vara mysigt.
Balkong på övervåningen tycker jag är värdelöst. Som husägare använder man ändå bara altanen. Balkongen har man mest för att vädra kläder.
Jag tror också att ni kommer att få ett berg av ytterkläder i er hall. Jag hade velat ha en större klädförvaring där.
Finns det något garage/förråd där ni kan ha alla prylar? Skidor, cyklar, golfklubbor, fiskespön etc?
Jag håller med om balkongsynpunkten - bygg hellre ut allrummet österut även på övervåningen och sätt in rejält med fönster där - det måste ju vara än ännu bättre havsutsikt därifrån än från bottenvåningen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Har en släkting med balkong på övervåningen och de två sitter där gärna på sommarkvällarna för att det är bättre utsikt där än från altanen under, men det gäller ju att göra den mysig och det kan ju vara besvärligt med stora dubbeldörrar som tar upp en stor del av den golvyta som är viktigast. Mysigast blir det ofta om man kan få till ett ombonat hörn för två bekväma stolar.
Medlem
· Västra Götaland
· 5 inlägg
Tack för svar och bra synpunkter! Kvällssolen är tyvärr till stor del skymd av berget men vi tänker ha altan på södersidan där vi kommer att kunna se både havet samt kvällssolen där berget är lägre. Det är möjligt att vi bygger denna runt huset mot berget i framtiden, det får vi se när vi bott in osspelpet skrev:Njaeee.. jag gillar inte riktigt planlösningen. Jag tror att ni inte nyttjar de naturliga förutsättningarna tillräckligt bra.
Håller delvis med om balkongen, men har bekanta som har liknande och använder flitigt
Har du något bra förslag hur vi skulle kunna göra i hallen med klädförvaring, utöver den långa garderoben längst med väggen mot köket?
Japp det blir garage/förråd
Medlem
· Västra Götaland
· 5 inlägg
Good point, tack! Har du något bra förslag på hur vi skulle kunna få till planlösningen på nedervåningen med det i tanke?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Själva hallen tycker jag inte är något större problem om vardagsingången ofta är genom entrén i tvättstugan, men då är det för lite plats där för 4 par leriga stövlar och 2 blöta barnoveraller. Kanske vrida tvätthon och -bänken och ge plats för kläder och skor närmast dörren.
En annan synpunkt. Som det är ritat nu kommer trappen ner rakt på dörren till badrummet. Om man bara är två vuxna är det kanske inget problem. Men barn som slänger upp dörrar, inte stänger efter sig och rusar i trappen ja då känns det lite som upplagt för krockar. Kanske går det att vrida trappen?
Att göra huset opraktiskt bara för att maximera havsutsikt genom så många fönster som möjligt, är det verkligen en smart idé? Det räcker antagligen att man kan se havet från några fönster, när man bott i huset ett tag och nyhetens behag lagt sig så tror jag att man uppskattar ett hus med vettig planlösning mer än att kunna se havet från alla ställen. Man kommer helt enkelt att vänja sig vid havet.
En tanke: Hur högt är berget? Vad händer om man sätter balkongen i väster? Ser man över berget då eller är det högt?
Ni har nu i stort sett behandlat västsidan som om den vore en nordsida, väldigt tillstängd, trots att det är där mycket eftermiddags- och kvällsljus kommer.
Håller också med om kritiken att behöva runda vardagsrum och trappa för att komma till badrummet från sovrummet nere. Det går an om det är ett gästrum, men jag uppfattar det som att ni tänkt ha det som föräldrasovrum. Inte så kul att göra sig i ordning och lägga sig medan tonårsbarnen sitter i vardagsrummet och ser på film tex. Eller snubbla fram när man ska kissa på natten. Max 2.3 meter till badrummet. Sätt KLK på andra kanten i sovrummet så kan man ha dörr direkt till badrummet. Det ger också bättre vardagsrum så sovrumsdörren kan sättas direkt vid trappan.
Ni har nu i stort sett behandlat västsidan som om den vore en nordsida, väldigt tillstängd, trots att det är där mycket eftermiddags- och kvällsljus kommer.
Håller också med om kritiken att behöva runda vardagsrum och trappa för att komma till badrummet från sovrummet nere. Det går an om det är ett gästrum, men jag uppfattar det som att ni tänkt ha det som föräldrasovrum. Inte så kul att göra sig i ordning och lägga sig medan tonårsbarnen sitter i vardagsrummet och ser på film tex. Eller snubbla fram när man ska kissa på natten. Max 2.3 meter till badrummet. Sätt KLK på andra kanten i sovrummet så kan man ha dörr direkt till badrummet. Det ger också bättre vardagsrum så sovrumsdörren kan sättas direkt vid trappan.
Jag tror man måste skilja på balkong och balkong
man använder oftast den utgången/balkongen/altanen som är på "samvarodelen" mest.. för att det är enklast och "nära och bra". Men alla har inte "samvarodelen" på marknivå! Jag väntar för fullt på min balkong, trots att vi har flera uteplatser.. men när min balkong är färdig kommer ni hitta mig där 
ang planlösningen annars, så skulle jag velat dra ut sovrummet ännumer för att få mer havsutsikt..dubbel glasdörr kanske. I övrigt är det mycket era intressen som styr om det är bra el dåligt..man måste ju tänka på möbleringen, vilka möbler och funktioner just ni vill ha.. vill ni ha tv.. Vill ni ha jättestora middagsbjudningar, gillar ni laga mat, bastar ni ofta osv.
På det sättet är ju alla olika och det är dom valen som styr layouten - huset ska stämma med er!
ang planlösningen annars, så skulle jag velat dra ut sovrummet ännumer för att få mer havsutsikt..dubbel glasdörr kanske. I övrigt är det mycket era intressen som styr om det är bra el dåligt..man måste ju tänka på möbleringen, vilka möbler och funktioner just ni vill ha.. vill ni ha tv.. Vill ni ha jättestora middagsbjudningar, gillar ni laga mat, bastar ni ofta osv.
På det sättet är ju alla olika och det är dom valen som styr layouten - huset ska stämma med er!
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Instämmer fullständigt!lbgu skrev:Att göra huset opraktiskt bara för att maximera havsutsikt genom så många fönster som möjligt, är det verkligen en smart idé? Det räcker antagligen att man kan se havet från några fönster, när man bott i huset ett tag och nyhetens behag lagt sig så tror jag att man uppskattar ett hus med vettig planlösning mer än att kunna se havet från alla ställen. Man kommer helt enkelt att vänja sig vid havet.
Man blir hemmablind efter ca 14 dagar, sedan har man bilderna på näthinnan även om man blundar.
Vi har havsutsikt från fritidsstugan, och faktiskt även här från permanentboendet.
Men man sitter ju inte och tittar på havet dagarna i ända. Man vet ju hur det ser ut ändå
Och om man vill njuta av vyn över havet behöver ju inte hela väggen vara i glas.
Det räcker faktiskt med ett par vanliga fönster.