Renoveringen av vårt badrum är precis i slutfasen. Innan projektet påbörjades informerades entreprenören om att jag som kund har höga krav på utförandet. Jag tycker inte att sättningen av mosaiken i den nedre delen av duschen håller måttet. Den lodräta linjeringen mellan mosaikarken har för stora skillnader för att jag ska godkänna detta, se nedanstående bild.
Vad tycker panelen? Är detta acceptabelt eller inte?
Vad tycker panelen? Är detta acceptabelt eller inte?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, det där var lite för ojämt. Flera reder är ju synligt förskutna. Jag tycker inte det var snyggt. Frågan är hur det går att rätta, att göra om i duschzon medför stor risk för skador på tätskikt. Alt kanske entreprenören kan kakla nytt lager uppepå på hela väggen. Om det finns plats.
Jag fattar inte hur man som hantverkare kan göra så? Man ser ju att det här blev inte bra när man sätter dit den. Men istället fortsätter man och fogar och allt.
När det krånglar och inte vill bli bra är det bättre att stanna upp, ta en kaffepaus eller något liknande och fundera lite på hur man skalb lösa problemet eller konsekvenserna av vad som händer om jag fortsätter med det undermåliga arbetet.
Man behöver ju inte vara det minsta petig för att se att mosaiken är riktigt dåligt satt.
När det krånglar och inte vill bli bra är det bättre att stanna upp, ta en kaffepaus eller något liknande och fundera lite på hur man skalb lösa problemet eller konsekvenserna av vad som händer om jag fortsätter med det undermåliga arbetet.
Man behöver ju inte vara det minsta petig för att se att mosaiken är riktigt dåligt satt.
Nja, även för en köpare är det en risk. Finns ju inga garantier att företaget finns kvar om ett år, eller att de ens på ett professionellt sätt hanterar framtida skador. Utöver det enkla faktum att det är fjklig jobbig att riva o bygga om ett nyrenoverat badrum.Fliken skrev:
Jag skulle, om möjligt, undersöka saken att låta detta vara o kajla på ett nytt lager....på hela väggen. Då skadas inget tätskikt och jag tror det är helt ok med två lager om väggen byggt rätt ( stabilitet).
Är det dokumenterat att lagningen är gjord i enlighet med gällande råd så är det väl försäkringsbolaget som får ansvar om firman går omkull? Om det nu skulle hända något. Kunden har ju alltid något sorts skydd.
Sen att bedragarna från försäkringsbolagen gormar är sin sak. Det är ju aldrig glada att betala, hur rätt man än har i sin sak.
Kan dock ha fel om ansvarsfrågan, är inte riktigt hemma där då jag försöker undvika att göra undermåliga arbeten och hamna i sitsen
Sen att bedragarna från försäkringsbolagen gormar är sin sak. Det är ju aldrig glada att betala, hur rätt man än har i sin sak.
Kan dock ha fel om ansvarsfrågan, är inte riktigt hemma där då jag försöker undvika att göra undermåliga arbeten och hamna i sitsen
Nja, om tätskiktet är skadat är det inte fackmässigt troligtvis och då täcks det inte av en hemförsäkring.
så, det beror på hur uppenbart det blir...
kan dra paralell med vårt case från IF. Det dömdes som ersättningsbart utan åldersavdrag. Vi fick 50,000 och att renovera / sanera kostade ca 170,000kr. IF hjälpte oss att dra i dolt fel mot de vi köpte huset av.
så, det beror på hur uppenbart det blir...
kan dra paralell med vårt case från IF. Det dömdes som ersättningsbart utan åldersavdrag. Vi fick 50,000 och att renovera / sanera kostade ca 170,000kr. IF hjälpte oss att dra i dolt fel mot de vi köpte huset av.
Redigerat: