3 839 läst ·
48 svar
4k läst
48 svar
Synpunkter på köksritning IKEA
Medlem
· Västerbotten
· 161 inlägg
tänker du något i nedanstående stil? Hällen går inte ha mer till höger, då får det inte plats med en 80cm vilket vi vill ha. Det är ju möjligt att köra 40cm skåp till vänster, flytta hällen till höger och ett 20cm utdrag brevid för att få plats med hällen, men ser väldigt tight ut.D DanielSt81 skrev:Har du funderat över att ha ung och mikro upphöjd bredvid kyl och frys i variant 1? Sen flyttar du hällen lite till vänster mot hörnan. Karussell i nedre skåp i hörnan. Det är guld värd för kastruller och pannor. Jag skulle aldrig i livet ha lådor längre att ställa detta i.
Du har just nu 80 cm mellan kyl/frys och häll. Så 60 för upphöjd kyl/frys är inget problem. Du kan även låta det vara och ha 20 cm mellan till häll. Inget problem det heller.
Då kan du ha ho och diskmaskin som du vill och även skafferi och vinkyl.
Vi har själva ugn/mikro bredvid kyl/frys. Våran kök ser nästan likadan ut. Ett L med kyl/frys, ugn/ mikro och sen häll. Sen ho under fönster och diskmaskin till vänster om ho.
Vi har också bara 40+40+60 lådor i denna konfiguration, plus högskåp 40cm + lite förvaring under ugnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fungerar det verkligen praktiskt att ha en 80 bred häll i ett 60 skåp? Och behöver inte fläkten vara lika bred som hällen? Iaf var det så när vi planerade kök för 15 år sedan (vi har 80 bred häll och skulle aldrig vilja ha något annat!)
Däremot tycker jag fortfarande att det känns trångt i köket, och vidhåller fortfara de att ni försöker få in för mycket saker på för liten yta.
Jag har full förståelse för att man har olika mönster avseende att handla mat och förvara mat, men måste man alltid ha all kyl/frys förvaring inne i köket? Speciellt om man har ett mindre kök och där layouten är oflexibel? Hade ni valt en kyl/frys i köket hade ni haft plats för upphöjd ugn/micro (det rek jag absolut!) OCH lite luftighet i layouten istället för att utnyttja varje cm…
Däremot tycker jag fortfarande att det känns trångt i köket, och vidhåller fortfara de att ni försöker få in för mycket saker på för liten yta.
Jag har full förståelse för att man har olika mönster avseende att handla mat och förvara mat, men måste man alltid ha all kyl/frys förvaring inne i köket? Speciellt om man har ett mindre kök och där layouten är oflexibel? Hade ni valt en kyl/frys i köket hade ni haft plats för upphöjd ugn/micro (det rek jag absolut!) OCH lite luftighet i layouten istället för att utnyttja varje cm…
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Vi har nästan som i bild 1. Tror du har 60 skåp bredvid ugn/mikro. Om du väljer 40 kan du flytta hällen lite till höger (inte lika mycket som bild 2). Sen kan du kanske få ett 80 skåp/lådor under hällen. Vet inte om ikea har 80 skåp.K kahnilainen skrev:tänker du något i nedanstående stil? Hällen går inte ha mer till höger, då får det inte plats med en 80cm vilket vi vill ha. Det är ju möjligt att köra 40cm skåp till vänster, flytta hällen till höger och ett 20cm utdrag brevid för att få plats med hällen, men ser väldigt tight ut.
Vi har också bara 40+40+60 lådor i denna konfiguration, plus högskåp 40cm + lite förvaring under ugnen.
[bild]
[bild]
Sen en annan sak. Skulle jag göra om idag så skulle jag ha en häll med inbyggd fläkt. Är bättre än ovanför. Då skulle du kunna anpassa storlek på skåpen ovanför.
Tycker att bild med lite justeringar 1 är bästa lösningen men det beror kanske på att vi har så. Något annat passar kanske bättre för er personligen. Mycket smaksak.
Jag kanske är lite off topic, har hört några som ångrat sig när dom köpt Ikeas vitvaror och framför allt diskmaskin från Ikea, och när jag skulle handla kyl/frys senast så var det något om att på vissa märken (tror det var Bosch) var det tvunget att frysen skulle vara på vänster sida pga något som jag inte minns, men detta var några sedan.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden