3 833 läst ·
48 svar
4k läst
48 svar
Synpunkter på köksritning IKEA
Som sagt: Jag personligen ser fördelen i hörnskåpet baserat på många stora grytor etc. Finns olika lösningar med karusell, utvikbara hyllor och fasta hyllor. Men det är givetvis upp till var och en att bedöma utifrån dennes egna specifika önskemål och behov vad som passar bäst i det enskilda fallet. Motsvarande diskussion kan ju naturligtvis hållas gällande utdragslådor kontra fasta hyllplan i såväl bänk- som högskåp.
Medlem
· Västerbotten
· 161 inlägg
precis, den har flera rekomenderat i tråden, men både planeraren på Ikea och vi själva är som sagt mer inne på Lådorna. Eller menar du hörnskåpet uppe? Där är det Karusell, men alltså inte nere.13th Marine skrev:
Vi kan släppa just frågan om karusell (nedre högnskåp) eller ej för stunden
Här kommer en ny variant, där jag försökt linjera upp skåpen bättre så de motsvarar varandra uppe och nere.
Nu är diskmaskinen på ett bättre ställe, nackdelen är då att diskho hamnar till höger om fönstret (samma som vi har idag iofs så de kan fungera, även om vi gärna hade satt den mitt framför fönstret. Det verkar ju dock inte gå om vi på något lämpligt sätt ska kunna ha ugnen i högskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 061 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 061 inlägg
Det där med linjering är ju en smaksak, själv tycker jag det ger mer liv till en stor "tråkig" yta om det varierar.K kahnilainen skrev:
Man kan ju inte jämföra ett hörnskåp med två bänkskåp med lådor. Det man får plats med i stället för ett 128 cm hörnskåp är ett 60 cm bänkskåp med lådor. Vi bedömer att vi får in mer på en LeMans-hylla än i en 60 cm bred låda. Vi har även 2 riktigt höga vaser stående i hörnet rakt fram, vaser som inte går in i något annat skåp annat än som liggande och då skulle ta upp mer yta. Samma sak med det karusellskåp vi hade tidigare, inga problem att lasta in köksmaskiner av olika slag och mycket annat, saker som hade varit svåra att passa in utan mycket tomrum i 60 cm breda lådor.K kahnilainen skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 061 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 061 inlägg
I det fallet skulle jag flytta hällen åt höger.K kahnilainen skrev:precis, den har flera rekomenderat i tråden, men både planeraren på Ikea och vi själva är som sagt mer inne på Lådorna. Eller menar du hörnskåpet uppe? Där är det Karusell, men alltså inte nere.
Vi kan släppa just frågan om karusell (nedre högnskåp) eller ej för stunden
Här kommer en ny variant, där jag försökt linjera upp skåpen bättre så de motsvarar varandra uppe och nere.
Nu är diskmaskinen på ett bättre ställe, nackdelen är då att diskho hamnar till höger om fönstret (samma som vi har idag iofs så de kan fungera, även om vi gärna hade satt den mitt framför fönstret. Det verkar ju dock inte gå om vi på något lämpligt sätt ska kunna ha ugnen i högskåp.
[bild][bild][bild][bild]
Är man två i köket kommer den som står framför hon att blockera hela hörnet.
Eftersom man normalt vill utföra det mesta arbetet mellan hon och hällen, bör den ytan vara bred, helst 100-120 cm i en bostad för en familj. Att ha den i ett hörn gör att det blir besvärligare att utnyttja bänken, vissa saker hamnar snett bakåt.
Man har inte så stor nytta av så mycket bänk mellan hällen och ugnen/mikron, 60 cm räcker bra så att man får plats med en plåt.
Medlem
· Västerbotten
· 161 inlägg
Där har du helt rätt, den ska till höger! Gällande din andra kommentar så kan vi liksom släppa det där med karusell eller inte, vi har inte bestämt oss men lutar åt lådor.BirgitS skrev:
I det fallet skulle jag flytta hällen åt höger.
Är man två i köket kommer den som står framför hon att blockera hela hörnet.
Eftersom man normalt vill utföra det mesta arbetet mellan hon och hällen, bör den ytan vara bred, helst 100-120 cm i en bostad för en familj. Att ha den i ett hörn gör att det blir besvärligare att utnyttja bänken, vissa saker hamnar snett bakåt.
Man har inte så stor nytta av så mycket bänk mellan hällen och ugnen/mikron, 60 cm räcker bra så att man får plats med en plåt.
Fundering:
IKEAS ugn blåser en del luft när de är igång. Kan vara värt att tänka på om den blåser mot någon vid matbordet. Ändå tycker jag att inbyggt micro eller kombi ugn är trevlig att ha på höjd. Mem min fru hatar den luften som blåser när man sitter där.
IKEAS vittvaror är öht lite undermåliga. Köp de hellre externt anpassad till IKEA stomme.
Jag valde en mikrovågs kombiugn men den har ingen roterande platta vilket ger ojämn upvärmnging. Tänk om här...
IKEAS induktionshäll är överkännslig mot spill och om den stänger av för säkerhetsskull då "Tappar" man alla timers. Jobbig. Bättre med en lite mer genomtänkt exemplar som bara tar bort värme när det bli spill för vattnet kokar över. JAg hatar gränssnittet, men som Holländare är jag van att koka på gasol och jag älskar den direkte effekten man får med induktionshäll. Har aldrig vänjat mig vid trög spisplatta.
Annars är IKEAäs stommen och lådinredning rätt bra. Gör man mycket själv kan man spara mycket pengar.
Akta att det är tänkt att montera bänkens fötter på golv. Så om ni lägger laminat, lägg det på hela ytan. Annars passar inte de skivor man har under bänken.
Tänk efter: du tänkte placera ugn vid ingången där folk kommer in och ut? Kan vara lite bökigt om man blockerar ingången om man ska sätta något i ugnen.
Lycka till
IKEAS ugn blåser en del luft när de är igång. Kan vara värt att tänka på om den blåser mot någon vid matbordet. Ändå tycker jag att inbyggt micro eller kombi ugn är trevlig att ha på höjd. Mem min fru hatar den luften som blåser när man sitter där.
IKEAS vittvaror är öht lite undermåliga. Köp de hellre externt anpassad till IKEA stomme.
Jag valde en mikrovågs kombiugn men den har ingen roterande platta vilket ger ojämn upvärmnging. Tänk om här...
IKEAS induktionshäll är överkännslig mot spill och om den stänger av för säkerhetsskull då "Tappar" man alla timers. Jobbig. Bättre med en lite mer genomtänkt exemplar som bara tar bort värme när det bli spill för vattnet kokar över. JAg hatar gränssnittet, men som Holländare är jag van att koka på gasol och jag älskar den direkte effekten man får med induktionshäll. Har aldrig vänjat mig vid trög spisplatta.
Annars är IKEAäs stommen och lådinredning rätt bra. Gör man mycket själv kan man spara mycket pengar.
Akta att det är tänkt att montera bänkens fötter på golv. Så om ni lägger laminat, lägg det på hela ytan. Annars passar inte de skivor man har under bänken.
Tänk efter: du tänkte placera ugn vid ingången där folk kommer in och ut? Kan vara lite bökigt om man blockerar ingången om man ska sätta något i ugnen.
Lycka till
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 061 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 061 inlägg
Det är helt okej. 😀K kahnilainen skrev:
Eftersom fler kan läsa tråden senare inför sina köksrenoveringar så tyckte jag att det var viktigt att de förstår att ChatGPT:s jämförelse är fel.
Medlem
· Västerbotten
· 161 inlägg
Det är inte så illa i verkligheten som det ser ut på ritningen, vi har nuvarande skåp precis lika nära utan att det känns tight. Men ska försöka visualisera hur det skulle kännas med mer utrymme runt fönstretJK87 skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 406 inlägg
Det här är också min slutsats efter ha ägnat en del tid åt denna fråga, skippa hönrskåp. Skulle även säga att samma är sant för hörnskåp överskåp - har sådana i dag och dom är ett paralell universum där saker försvinner...K kahnilainen skrev:
Vill rekommendera att göra bänken 70 cm djup istället för standard 60- lite mer bök med stommarna o bänkskiva, men man får plats med mer.
Medlem
· Västerbotten
· 161 inlägg
tänkte du att man friställer alla enheter 10 cm ut då eller? Och skippar skenan? För jag hittar inga med 70 djup.
Tyvär har ingen aning om hur upphängningen ser numera. Vi byggde ut från väggen med reglar, så att vi kunde montera stommarna längre från väggen. Som jag skrev ett lite pyssel, men enligt mig en väl värd uppoffring.
Vi satte in nytt kök av samma modell för ett år sedan med hjälp av hantverkare. Bara att PMa vid eventuella frågor om pris etc.
Gällande design, så skulle jag, som någon redan föreslagit, haft plats för en ”snurr” för kastruller i hörnet — sväljer väldigt mycket!
Sen hade jag övervägt några vitrinluckor, dels för att det kan vara fint, dels för belysning.
Lycka till!
Gällande design, så skulle jag, som någon redan föreslagit, haft plats för en ”snurr” för kastruller i hörnet — sväljer väldigt mycket!
Sen hade jag övervägt några vitrinluckor, dels för att det kan vara fint, dels för belysning.
Lycka till!