Behöver forumets assistans kring hur man byter följande cylinder... Den sitter i ett skjutdörrsparti om det spelar någon roll och är en oval ASSA som om jag förstår det rätt har en skruvinfästning bakifrån. Det kan väl inte vara så korkat så att cylindern monterades i samband med att dörren monterades i fabrik så jag hoppas att det är så enkelt att det finns ett smart sätt och jag får gå till skampålen efter att forumets visom kickat in

Innifrån ser man i princip bara cylindern som verkar sitta på en rektangulär platta. I respektive hörn av denna platta ser det ut som man ser änden på en skruv men inget huvud/skalle som jag hade förväntat mig att se där.

Oval ASSA-cylinder i en dörr, monterad i en rektangulär platta med skruvinfästning, visar slitna ytor och nyckelhål i närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Från sidan ser man låsets infästning men det går ju givetvis inte att komma åt den vägen utan att lossa cylindern
Närbild av en låscylinder monterad på en skjutdörr med en rektangulär platta och skruvhuvuden synliga.
Skapa konto

Och utifrån finns ju inget alls...

Närbild på ett lås i en skjutdörr, med texten "TrioVing 5149" ingraverad på den metalliska delen monterad i dörrkarmen.
Skapa konto

Tacksam för alla tips

Bästa svaret

Det är Norsk fastsättning så lossa den markerade skruven så får du loss låscylindern.
Norsk fastsättning av lås, där skruven markerad med röd cirkel behöver lossas för att avlägsna låscylindern.
Skapa konto

• Gilla
myrstack
  • Laddar…
Ahh, så klart!

Då ska jag mao förvänta mig att hitta två skruvskallar där och detta ordnar biffen, stort tack!

• Låshus med en skruv insatt i en av öppningarna för montering.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.