K krambriw skrev:
De här nya reglerna är väl då nått som dörrtillverkarna snabbt som ögat borde anpassa sin produktion till

Varför ska man som konsument ens behöva fundera? Köper man en ny pardörr idag måste man ju kunnna förutsätta att den uppfyller aktuella regler o lagar
Har man mer än en ingång kan ju huvudentren få ha snygga symmetriska dörrar. Det finns ju även pardörrar där den ena är bred och den andra smal. Praktiskt men inte särskilt snyggt på en pampig entre I ett för övrigt symmetriskt hus :-)

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Det finns ju även pardörrar där den ena är bred och den andra smal. Praktiskt men inte särskilt snyggt på en pampig entre I ett för övrigt symmetriskt hus :-)
Dörren TS har består av en bred och en smal del.

Måste vara ordet "samtidigt" som är nytt i reglerna för mig veterligen har det fungerat bra om bara spanjolleten i passiva delen kan manövreras från rullstol.
T ex Bordörren kör den lösningen på sina pardörrar. Men dom flesta tillverkare har kvar "uppe & nere" vilket då som sagt inte är ok.

Inte ofta man stöter på en ytterdörr som öppnas innåt heller,det kräver nog också sin betänketid hur man löser det på ett snyggt sätt.

G glensan skrev:
Kan någon vänlig själ hjälpa mig o lösa ett problem.
Jag har en entre med dubbeldörrar. Jag har fått nedslag från en bygglovsansökan av en nitisk handläggare. Hen vill nu att jag anordnar en samordnad öppning av den aktiva och den passiva dörren samtidigt då måttet måste vara minst 80cm,
Hur gör man det enklast möjligt?
Kolla upp assa kantregel 2396. Den kanske kan funka? Här tex https://www.byggbeslag.se/produkter...tregel/kantregel-assa-2396-automatisk-elforz/

Jag hade efterfrågat en tydligare beskrivning av vilken lösning han efterfrågar, räcker det med en andra kantreglar eller en spanjolett/regel?
Jag som låssmed hade kontaktat handläggaren för att få klarhet i vilken lösning han efterfrågar.

Jag kan inte tänka mig att den ska beslås som en parbrandcellsdörr där används automatiska kantreglar/rökgasspärr, dörrkoordinator, dörrmedbringare, dörrstängare (det finns även dörrstängare med inbyggd dörrkoordinator).

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Jag fick samtalat med handläggarens chef och vi kom överens om att flytta entrén till en annan ingång, där det inte finns något föreläggande. Och så kallar vi entrén för endast "farstun". Så det löste sig på det bästa sätt. Nu har vi fått beslutet från kommun och äntligen har vi bygglov på våra "svartbyggen"
Tack för alla bra inputs ni bidrog med i denna tråd.

• Gilla
Stefan Bengtsson och 5 till
  • Laddar…
tommib
Grattis! Det verkar som att du drog en rejäl vinstlott och fick prata med någon pragmatisk lösningsorienterad person istället för någon som är rädd att göra fel.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.