Kan någon vänlig själ hjälpa mig o lösa ett problem.
Jag har en entre med dubbeldörrar. Jag har fått nedslag från en bygglovsansökan av en nitisk handläggare. Hen vill nu att jag anordnar en samordnad öppning av den aktiva och den passiva dörren samtidigt då måttet måste vara minst 80cm,
Hur gör man det enklast möjligt?

• 20260525_115133.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Du säger att du fick nedslag på bygglovsansökan. Det ser ut som en befintlig dörr. Planerar du att bygga om? Varför har man åsikter om denna dörr?

I själva sakfrågan undrar jag om det ens är möjligt på något rimligt sätt utan att det är dörrautomatik inblandat.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Är det enda ingången i huset, eller finns det någon annan dörr som kan tillgänglighetsanpassas istället?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Är det enda ingången i huset, eller finns det någon annan dörr som kan tillgänglighetsanpassas istället?
Vi har en groventre dörr som är lite bredare när den står uppställd men inte till 80cm

G glensan skrev:
Vi har en groventre dörr som är lite bredare när den står uppställd men inte till 80cm
Kanske enklare att ge sig på den än dubbeldörren?

• Gilla
ollo och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Vid tidigare bygglov i forumet har det räckt med att dörrens konstruktion har varit sådan att det har gått att öppna den andra halvan sittande i rullstol, dvs. spärrarna ska inte vara nära botten och toppen av dörren. Bör väl vara lättare att hitta en någon sorts automatik, kolla med handläggaren.

• Gilla
Tjrex och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vid tidigare bygglov i forumet har det räckt med att dörrens konstruktion har varit sådan att det har gått att öppna den andra halvan sittande i rullstol, dvs. spärrarna ska inte vara nära botten och toppen av dörren. Bör väl vara lättare att hitta en någon sorts automatik, kolla med handläggaren.
Det är nya byggregler från december. Jag vet inte exakt vad som skiljer, men Boverket skriver så här:

"Om båda dörrbladen måste öppnas för att uppnå fritt passagemått behöver pardörren vara utformad så att båda dörrbladen kan manövreras samtidigt, även av personer som använder exempelvis rullstol eller rollator."
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...e/boverkets-byggregler/tillganglighet/dorrar/

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
tommib
Hur åstadkommer man ens det utan att det är elektriska dörröppnare inblandade?

Jag tror lite som useless att det kanske är lättare att försöka lösa det via groventren men samtidigt så skriver Boverket rätt tydligt att det är entédörren som ska vara tillgänglig. Kanske dock värt ett försök, givet att den dörren på bilden lär bli svår att anpassa på ett estetiskt acceptabelt sätt.

• Gilla
Strikes och 1 till
  • Laddar…
Det är sånt här som gör att man ger upp..

Någon kan eventuellt i en framtid kanske sitta i rullstol och behöver kanske kunna komma in i ditt hus och därför får du inte ha något smalare dubbeldörrar...

Man löser väl sånt när behovet uppstår?!!

• Gilla
Zevv och 1 till
  • Laddar…
tommib
Motivet är ju att folk i rullstol ska "känna sig välkomna" överallt eller något. Det är ett berömvärt mål i de flesta fall och i offentliga byggnader och flerbostadshus så tycker jag att man ska gå väldigt långt för att ordna så att de är tillgängliga. I äldre privatbostäder får man sådana här knäppa effekter.

Jag skulle nog ändå försöka med groventrén och försöka hävda att ändring av denna dörr inte går att göra på ett rimligt sätt utan att förvanska husets arkitektoniska uttryck (eller något liknande). Hur är det med tillgängligheten i övrigt? Finns det tillgängligt badrum?

Jag undrar också fortfarande i vilket läge denna dörr överhuvudtaget kommer upp till diskussion. Det ser rätt färdigbyggt ut här.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Går det att köpa absolut billigaste möjliga dörrblad som går att uppbringa som är 90cm bredd, tillsammans med en motstående som man hjälpligt yxar till så att du plötsligt har en 90 och en 30cm dörr exempelvis. Skruva fast den lilla delen eller något i den stilen. När det är godkänt byter du tillbaka till det snygga du har...

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Varför vi får ett nedslag på dörren är att föregående fastighetsägare blåste oss, eller ja, "missade" den lilla detaljen att informera att tillbyggnaderna är byggda utan bygglov, ett så kallat svartbygge. Så ca 40% av hela fastigheten är svartbygge. När då vår granne (detta är en jäkla sörja från början till slut) anmälde oss för svartbygge så fick vi naturligtvis en nitisk handläggare som ville ha in all info om bygget. Eftersom vi inte vet hur det byggdes så blev det mesta en gissning. Nu har jag lyckats med "nästan allt" att göra handläggaren nöjd men med en viss tvekan för denna jä**via entrédörr. Jag är också för en mer human rättvisa för rullstolsburnas inkludering i samhället men, mitt hus har stått med denna lösning sedan hedenhös gick i kortbyxor!
Jag har bett om ett möte med handläggaren chef då jag tycker detta är helt orimligt.

• Ledsen
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
G glensan skrev:
mitt hus har stått med denna lösning sedan hedenhös gick i kortbyxor!
Men då har ju preskriptionstiden gått ut för läge sedan. 😉

S
Det finns automatiska kantreglar som aktiveras när gångdörren stängs men de är helt kassa utan dörrstängare.

Kanske automatisk upptill och en manuell nertill som man kommer åt från rullstol kan gå att lägga fram som förslag till handläggaren?

• Gilla
13rätt
  • Laddar…
De här nya reglerna är väl då nått som dörrtillverkarna snabbt som ögat borde anpassa sin produktion till

Varför ska man som konsument ens behöva fundera? Köper man en ny pardörr idag måste man ju kunnna förutsätta att den uppfyller aktuella regler o lagar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.