Då jorden måste gå inom samma "skal" som faser och nolla kanske du måste dra nya ledningar från centralen. Då blir det både billigare, enklare och bättre att köpa element som inte ska jordas, dvs dubbelisolerade. För sådana får man ha i jordad milö.
 
E elmont skrev:
Då jorden måste gå inom samma "skal" som faser och nolla kanske du måste dra nya ledningar från centralen. Då blir det både billigare, enklare och bättre att köpa element som inte ska jordas, dvs dubbelisolerade. För sådana får man ha i jordad milö.
Ok är inte säker på att jag fattar, men jag har dragit ny kabel som har jord från centralen ut till dom gamla ojordade uttagen som jag jag då bytt till jordade.
Räcker det? känns surt att köpa två nya element när man har två redan som kanske skulle gå att använda
 
B Bertil Wallin1 skrev:
Ok är inte säker på att jag fattar, men jag har dragit ny kabel som har jord från centralen ut till dom gamla ojordade uttagen som jag jag då bytt till jordade.
När du gjorde det, så gjorde du ett fel. Du måste jorda allt i samma rum. Även taklampan/taklampsuttaget.

Det borde finnas jordanslutning på elementet, dags att dra tråd...
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Elementet på bilden tror jag att jag inte skulle sätta upp, har dom över huvud taget en termostat?
 
E elmont skrev:
Elementet på bilden tror jag att jag inte skulle sätta upp, har dom över huvud taget en termostat?
Jag gissar:
Etikett på elektronisk enhet, 900W, 220V, frågetecken indikerar okänd funktion, blå pil pekar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är det här för symbol då?
Svart symbol med cirkel och tvärstreck, liknar ett "förbjudet" eller "ingång förbjuden" tecken.
 
D Dilato skrev:
Jag gissar:
[bild]
Eller effektväljare.
 
M -MH- skrev:
När du gjorde det, så gjorde du ett fel. Du måste jorda allt i samma rum. Även taklampan/taklampsuttaget.

Det borde finnas jordanslutning på elementet, dags att dra tråd...
Ok jag fattar! men det enda i rummet som inte var jordat var just vägguttagen. lampan över spisen och uttaget till kyl & frys samt spisen var redan jordade huset är en gammal sommarstuga så elen är väldigt gammal
 
A anis16 skrev:
Vad är det här för symbol då?
[bild]
Kan inte kemtvättas.
 
E elmont skrev:
Eller effektväljare.
TS kan ju enkelt lösa gåtan med ett foto framifrån.
 
D Dilato skrev:
Jag gissar:
[bild]
Ja det stämmer det är vredet till termostatinställningen
 
  • Analog termostat på vit enhet, gult skal, skala från 5 till 30, mörk omgivning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ett ca 50 år gammalt element med bimetalltermostat, jag tycker fortfarande att TS ska köpa nya dubbelisolerade element.
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
... med elektronisk termostat.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
M -MH- skrev:
... med elektronisk termostat.
Ja det lutar nog åt det hållet
 
Mikael_L
Vill du att allt ska vara korrekt (och det tycker jag du ska sträva efter i detta fallet) så har du alternativen att dra fram en skyddsjordledare till radiatorerna (i samma rör som de andra ledarna till radiatorerna) alternativt byta elementen till dubbelisolerade dito, som inte kräver jord.

Och sen ska du även kontrollera att precis alla uttag i rummet har skyddsjord, även takuttag.

Sen är din anläggning i prima skick.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.