Jag har verkligen försökt att hitta något dokument som berättar vad alla dessa
symboler på mitt element betyder.
Någon här sitter såklart på den informationen
Tack på förhand
 
  • Etikett på vit produkt, visar certifieringar, ursprung Gnosjö Sverige, 900W, 220V, produktnummer 108-03.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Bertil Wallin1 skrev:
Jag har verkligen försökt att hitta något dokument som berättar vad alla dessa
symboler på mitt element betyder.
Någon här sitter såklart på den informationen
Tack på förhand
Semko,demko,nemko. Svenska elverk osv... olika organisationer som testat och godkänt produkten.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Karrock
Den är elsäkerhetsgodkänd i sverige, norge och danmark. I sverige tillochmed med guldstjärna. Deutches verein des elektronik har också kladdat dit sina märken. Ove med.

Ungefär. Fritt gissat :)
 
  • Gilla
happy_sloth
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
Den är elsäkerhetsgodkänd i sverige, norge och danmark. I sverige tillochmed med guldstjärna. Deutches verein des elektronik har också kladdat dit sina märken. Ove med.

Ungefär. Fritt gissat :)
Tackar vad skönt då vet man att det gamla elementet är säkert haha
,
 
Mikael_L
Den här kan kollas som video eller bildspel, och i slutet tas märkningar på apparater upp.
https://slideplayer.se/slide/1907055/

S med stjärna över har f.ö inget med Svenska Semko att göra, utan är ett testinstitut i ett annat land.
 
Mikael_L
Här hittade jag slutligen en någorlunda komplett sammanställning.
https://www.plugsocketmuseum.nl/Certification.html

Tänk, att en gång i tiden var man tvungen att låta alla dessa testhus kontrollera produkten ifall man ville sälja i hela Europa (och en del andra ställen i världen, alla de här är ju inte europeiska).
Och kraven var väl ofta inte speciellt olika i olika länder.
(Jo lite USA fokuserar t.ex. hårdare på överhettning och brand och mindre på elchock, strömgenomgång, detta pga deras 110-115V tror jag)

Men numera räcker det att testa en gång och sen få ett CE-märke som gäller i hela Europa.



edit:
Tyvärr fortsätter denna sida att sprida vandringsmyten "China export".
T,ex, ser CE-märket på vissa av Hagers normprdukter ut exakt sådär.
Och något officiellt "China Export"-märke finns inte.
Utan när kinesiska (och andra länders) produkter inte uppfyller CE-kraven men ändå är märkta så har de bara genat eller så luras de. Ett exempel på det första är en Norsk laddbox som nyligen har blivit påkommen med att genat.

Så jag uppmanar helt enkelt att sluta sprida denna myt. Produkter kan ha CE-märke, eller så har de inte det.
De kan ha CE-märke, men inte uppfylla kraven för detta.
CE-märket ska iofs se ut på ett visst sätt, men det ser ibland hel fel ut, även på produkter som är helt legit, de har helt enkelt misslyckats.
Det kan se helt korrekt ut, även om produkten inte alls är testad eller uppfyller några krav, vilket land den än är tillverkad i.

edit 2:
Jag tänkte fixa en lokal kopia av sidan av märkningar, och läste genom mer noggrant nu, och såg att de också menade att det felaktiga CE-märket inte betydde "China Export".
Så jag dabbade mig helt enkelt vid min första snabba läsning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Här hittade jag slutligen en någorlunda komplett sammanställning.
[länk]

Tänk, att en gång i tiden var man tvungen att låta alla dessa testhus kontrollera produkten ifall man ville sälja i hela Europa (och en del andra ställen i världen, alla de här är ju inte europeiska).
Och kraven var väl ofta inte speciellt olika i olika länder.
(Jo lite USA fokuserar t.ex. hårdare på överhettning och brand och mindre på elchock, strömgenomgång, detta pga deras 110-115V tror jag)

Men numera räcker det att testa en gång och sen få ett CE-märke som gäller i hela Europa.



edit:
Tyvärr fortsätter denna sida att sprida vandringsmyten "China export".
T,ex, ser CE-märket på vissa av Hagers normprdukter ut exakt sådär.
Och något officiellt "China Export"-märke finns inte.
Utan när kinesiska (och andra länders) produkter inte uppfyller CE-kraven men ändå är märkta så har de bara genat eller så luras de. Ett exempel på det första är en Norsk laddbox som nyligen har blivit påkommen med att genat.

Så jag uppmanar helt enkelt att sluta sprida denna myt. Produkter kan ha CE-märke, eller så har de inte det.
De kan ha CE-märke, men inte uppfylla kraven för detta.
CE-märket ska iofs se ut på ett visst sätt, men det ser ibland hel fel ut, även på produkter som är helt legit, de har helt enkelt misslyckats.
Det kan se helt korrekt ut, även om produkten inte alls är testad eller uppfyller några krav, vilket land den än är tillverkad i.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Här hittade jag slutligen en någorlunda komplett sammanställning.
[länk]

Tänk, att en gång i tiden var man tvungen att låta alla dessa testhus kontrollera produkten ifall man ville sälja i hela Europa (och en del andra ställen i världen, alla de här är ju inte europeiska).
Och kraven var väl ofta inte speciellt olika i olika länder.
(Jo lite USA fokuserar t.ex. hårdare på överhettning och brand och mindre på elchock, strömgenomgång, detta pga deras 110-115V tror jag)

Men numera räcker det att testa en gång och sen få ett CE-märke som gäller i hela Europa.



edit:
Tyvärr fortsätter denna sida att sprida vandringsmyten "China export".
T,ex, ser CE-märket på vissa av Hagers normprdukter ut exakt sådär.
Och något officiellt "China Export"-märke finns inte.
Utan när kinesiska (och andra länders) produkter inte uppfyller CE-kraven men ändå är märkta så har de bara genat eller så luras de. Ett exempel på det första är en Norsk laddbox som nyligen har blivit påkommen med att genat.

Så jag uppmanar helt enkelt att sluta sprida denna myt. Produkter kan ha CE-märke, eller så har de inte det.
De kan ha CE-märke, men inte uppfylla kraven för detta.
CE-märket ska iofs se ut på ett visst sätt, men det ser ibland hel fel ut, även på produkter som är helt legit, de har helt enkelt misslyckats.
Det kan se helt korrekt ut, även om produkten inte alls är testad eller uppfyller några krav, vilket land den än är tillverkad i.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Här hittade jag slutligen en någorlunda komplett sammanställning.
[länk]

Tänk, att en gång i tiden var man tvungen att låta alla dessa testhus kontrollera produkten ifall man ville sälja i hela Europa (och en del andra ställen i världen, alla de här är ju inte europeiska).
Och kraven var väl ofta inte speciellt olika i olika länder.
(Jo lite USA fokuserar t.ex. hårdare på överhettning och brand och mindre på elchock, strömgenomgång, detta pga deras 110-115V tror jag)

Men numera räcker det att testa en gång och sen få ett CE-märke som gäller i hela Europa.



edit:
Tyvärr fortsätter denna sida att sprida vandringsmyten "China export".
T,ex, ser CE-märket på vissa av Hagers normprdukter ut exakt sådär.
Och något officiellt "China Export"-märke finns inte.
Utan när kinesiska (och andra länders) produkter inte uppfyller CE-kraven men ändå är märkta så har de bara genat eller så luras de. Ett exempel på det första är en Norsk laddbox som nyligen har blivit påkommen med att genat.

Så jag uppmanar helt enkelt att sluta sprida denna myt. Produkter kan ha CE-märke, eller så har de inte det.
De kan ha CE-märke, men inte uppfylla kraven för detta.
CE-märket ska iofs se ut på ett visst sätt, men det ser ibland hel fel ut, även på produkter som är helt legit, de har helt enkelt misslyckats.
Det kan se helt korrekt ut, även om produkten inte alls är testad eller uppfyller några krav, vilket land den än är tillverkad i.
Tack denna sida var bra tackar tackar
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Den här kan kollas som video eller bildspel, och i slutet tas märkningar på apparater upp.
[länk]

S med stjärna över har f.ö inget med Svenska Semko att göra, utan är ett testinstitut i ett annat land.
Tack för hjälpen
 
Mikael_L
I övrigt hittar du info om att radiatorn är byggd för 220Volt, och har en effekt på 900W, nu har spänningen höjts till ca 230V, och då har din radiator motsvarande högre effekt också.
Rent teoretiskt har radiatorn 983W nu.

Vidare har den ett artikelnummer, troligen produktnamn Åviken och tillverkad i Gnosjö, troligen av företaget som idag heter "Gnosjö klimatprodukter"

Lappen berättar även sak till genom att sakna en märkning.
Den är inte märkt med dubbelfyrkant
image-8.png
Vilket betyder att den inte är dubbelisolerad och måste skyddsjordas i rum som inte är "isolerad miljö".
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
I övrigt hittar du info om att radiatorn är byggd för 220Volt, och har en effekt på 900W, nu har spänningen höjts till ca 230V, och då har din radiator motsvarande högre effekt också.
Rent teoretiskt har radiatorn 983W nu.

Vidare har den ett artikelnummer, troligen produktnamn Åviken och tillverkad i Gnosjö, troligen av företaget som idag heter "Gnosjö klimatprodukter"

Lappen berättar även sak till genom att sakna en märkning.
Den är inte märkt med dubbelfyrkant
[bild]
Vilket betyder att den inte är dubbelisolerad och måste skyddsjordas i rum som inte är "isolerad miljö".
Aha ok! menar du att jag kan ansluta en jord till elementet då? för idag är det ju ingen jord till det
 
B Bertil Wallin1 skrev:
Aha ok! menar du att jag kan ansluta en jord till elementet då? för idag är det ju ingen jord till det
Beror helt på om övriga uttag och utrustnig är ansuten till jord eller inte.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men numera räcker det att testa en gång och sen få ett CE-märke som gäller i hela Europa.
Man behöver väl i många fall inte ens testa (externt) utan det räcker med att någon på tillverkarföretaget intygar att produkten uppfyller alla bestämmelser och säkerhetskrav som ställs på den utifrån EU-direktiv.
 
OCH har du inte jord så finns det nya element med elektronisk termostat som inte ska/får jordas.
 
M -MH- skrev:
Beror helt på om övriga uttag och utrustnig är ansuten till jord eller inte.
Ja allt i rummet är jordat utom två element
Nu när jag satt upp jordade uttag överallt i detta rum så blir ju dessa två element ojordade vilket inte känns så bra.
Därför vore det fint om det går att ansluta en jordad kabel ist och ansluta jorden i elementet
 
E elmont skrev:
OCH har du inte jord så finns det nya element med elektronisk termostat som inte ska/får jordas.
Jag är inne på att byta dessa två gamla element mot två nya (jordade) om det inte går att jorda dessa två som sitter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.