Nu är det kanske inte riktigt rätt forum, men varje hem behöver en symaskin, det har jag sett på denna reklamfilm från 1963.
För er som såg mitt inlägg i tråden Värsta elkopplingen kan jag berätta att den Husqvarna C.B. som var min pappas fasters nu fungerar helt okej. För ett par år sedan köpte en grön Husqvarna 12 för lägsta möjliga pris på Tradera och jag upptäckte att den var lite ledsen. Efter många svordomar ställde jag den i klädkammaren och glömde bort den.
Det finns tre utmaningar med maskinen, som är relativt lätta som jag förstår det eftersom det är en maskin med rejäl tyngd, men som jag inte kan lösa helt själv.
1. Trådmatning. Jag vet inte riktigt hur trådmatningen bör sitta ut men jag har tagit bilder på hur jag tror den bör sitta.
2. Drivremmen är sopslut. Den är rund, ingen kuggrem eller kilrem, och går mellan motorn och svänghjulet. Antar att man kan ersätta den med en kilrem och eventuellt skarva ihop den med metallstift som på trampmaskiner om man inte hittar en passande rem?
3. Matartänderna fungerade inte när jag köpte maskinen, eller rättare sagt den platta spaken under stygnlängd till höger på maskinens bas som höjer och sänker matartänderna. Jag lyckades nu lirka ihop det så att tänderna är i konstant uppfällt läge men nu går de inte att sänka och spaken sitter fast som svärdet i stenen. Någon föreslog hårfön och mer symaskinsolja för att leda upp axeln.
Kanske är läge att leta upp ett skruvstycke, men jag vill inte förstöra något.
Bild 1. Förklaring på hur jag tror trådspänning ska se ut
Bild 2. Bild på maskinen
Bild 3. Matartänder i uppfällt läge
Bild 4. Länkarm från spak till axel för att höja/sänka matarfötterna.
Bild 5. Andra sidan av axel med matartänderna som länkas med fyrkantig mutter från axeln
För er som såg mitt inlägg i tråden Värsta elkopplingen kan jag berätta att den Husqvarna C.B. som var min pappas fasters nu fungerar helt okej. För ett par år sedan köpte en grön Husqvarna 12 för lägsta möjliga pris på Tradera och jag upptäckte att den var lite ledsen. Efter många svordomar ställde jag den i klädkammaren och glömde bort den.
Det finns tre utmaningar med maskinen, som är relativt lätta som jag förstår det eftersom det är en maskin med rejäl tyngd, men som jag inte kan lösa helt själv.
1. Trådmatning. Jag vet inte riktigt hur trådmatningen bör sitta ut men jag har tagit bilder på hur jag tror den bör sitta.
2. Drivremmen är sopslut. Den är rund, ingen kuggrem eller kilrem, och går mellan motorn och svänghjulet. Antar att man kan ersätta den med en kilrem och eventuellt skarva ihop den med metallstift som på trampmaskiner om man inte hittar en passande rem?
3. Matartänderna fungerade inte när jag köpte maskinen, eller rättare sagt den platta spaken under stygnlängd till höger på maskinens bas som höjer och sänker matartänderna. Jag lyckades nu lirka ihop det så att tänderna är i konstant uppfällt läge men nu går de inte att sänka och spaken sitter fast som svärdet i stenen. Någon föreslog hårfön och mer symaskinsolja för att leda upp axeln.
Kanske är läge att leta upp ett skruvstycke, men jag vill inte förstöra något.
Bild 1. Förklaring på hur jag tror trådspänning ska se ut
Bild 2. Bild på maskinen
Bild 3. Matartänder i uppfällt läge
Bild 4. Länkarm från spak till axel för att höja/sänka matarfötterna.
Bild 5. Andra sidan av axel med matartänderna som länkas med fyrkantig mutter från axeln
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Några sekunder med varmluftspistolen leade upp den gamla oljan och spaken klickar i både vänster- och höger läge. Men förstår inte riktigt funktionen. Vad ska den göra och hur? Inget annat rör sig just nu som ni ser på videon.
Verktygstokig
· Östergötlands Län
· 99 inlägg
Har ingen liknande maskin att jämföra med, men jag skulle försöka lossa stygnplåten för att se matartänderna ovanifrån.
När matartänderna fungerar normalt behövs det nog en roterande rörelse som kommer på en drivaxel för att dom ska röra sig. Den andra axeln (som spaken verkar på) kanske bara är till för att påverka matartänderna så de är kopplade till drivaxeln.
När matartänderna fungerar normalt behövs det nog en roterande rörelse som kommer på en drivaxel för att dom ska röra sig. Den andra axeln (som spaken verkar på) kanske bara är till för att påverka matartänderna så de är kopplade till drivaxeln.
Jag skulle tro att när medbringaren frikopplas som i videon ovan så ska inte axeln med matartänder röra sig. Om jag förstått det rätt.
Känns som den rör sig för att det är gammal olja som "limmat" fast den. Försökte värma lite mer men det blev inte lösare.
Känns som den rör sig för att det är gammal olja som "limmat" fast den. Försökte värma lite mer men det blev inte lösare.
Verkar vara omkring 13" i omkrets, men får väl mäta man vet aldrig om det stämmer.H heimlaga skrev:
https://webshop.husqvarnabutiken.se/produkt/gummirem/
Garderobssnickarn
Medlem
· Västra götaland
· 158 inlägg
Garderobssnickarn
Medlem
- Västra götaland
- 158 inlägg
Ser att du bor i Mölndal, då kan jag tipsa om ett ställe på Lindholmen där jag har köpt o-ringar. Dom har bra sortiment, man får handla där som privatperson. Vet ej om dom har så stora, men alla dimensioner jag har varit ute efter har dom iaf haft.J Jernhand skrev:
https://rima.se/produkt/o-ringar/
Momentum, gamla Kulan Väst, fixade iaf förr oringar i valfri tjocklek och längd. Klippte i metervara och limmade.J Jernhand skrev:
Annars kan du köpa o-ringsnöre, själv klippa till rätt längd och limma med superlim
https://www.kullagret.com/category/o-ringsnore
/Höghus
Produkter som diskuteras: "superlim"
Snabblim & superlim
Snabblim och superlim är kraftfulla, snabbverkande limtyper som passar för ett brett spektrum av material och användningsområden. Deras omedelbara bindning gör dem till utmärkta val för hushållsreparationer och gör-det-själv-projekt. Med
Läs mer
Mätte det är ca 32 mm. Beställde en rem för 40 kr från Skapamer. Kilremmar och o-ringar var betydligt dyrare.Höghus skrev:
https://skapamer.se/motorrem-for-symaskin-1/
Idag kom ett vadderat kuvert i brevlådan med mina saker.
Maskinen har slutat slira och jag måste nu förstå hur man ställer in trådspänningen. Tänkte att om man skruvar den i botten/till stopp har man något att utgå ifrån?
Maskinen har slutat slira och jag måste nu förstå hur man ställer in trådspänningen. Tänkte att om man skruvar den i botten/till stopp har man något att utgå ifrån?
Ett tips om man har en gammal symaskin och håller till i Göteborgstrakten är affären på Södra vägen mellan Berzeliigatan och Korsvägen. Jag vet inte om de har lika bra koll på alla gamla maskiner eller hur mycket reservdelar de har hemma men när jag ringde om min ärvda Elna Supermatic från 1957 så sa de typ ”jaha, en sån! Den kan vi fixa.”
Jävla trasselmaskin.
Jag har nu börjat att försöka sy med maskinen. Att försöka spola utan att bobinen ramlar av var ett helvete.
Nu har jag lyckats få den att sy, men efter två stygn så fastnar övertråden i undertråden. Tittar man på undersidan av tyget är det en enda röra medan översidan ser bra ut.
Vad jag förstår tyder det på för slapp trådspänning på övertråden men den är nästan så långt åt höger som jag kan skruva. Ett snäpp till och den nyper tråden.
Så här ser det ut. Obs såg att övertråden halkat ur de två sista ställena... Den fjädern för tråden gör inte direkt mycket heller...
Jag har nu börjat att försöka sy med maskinen. Att försöka spola utan att bobinen ramlar av var ett helvete.
Nu har jag lyckats få den att sy, men efter två stygn så fastnar övertråden i undertråden. Tittar man på undersidan av tyget är det en enda röra medan översidan ser bra ut.
Vad jag förstår tyder det på för slapp trådspänning på övertråden men den är nästan så långt åt höger som jag kan skruva. Ett snäpp till och den nyper tråden.
Så här ser det ut. Obs såg att övertråden halkat ur de två sista ställena... Den fjädern för tråden gör inte direkt mycket heller...
Är det rätt undertrådspole för den maskinen? Är den rätt trädd? Går det att justera undertrådsspänningen?
På min maskin (av annat märke och lite nyare) är det superviktigt att alltid dra trådarna bakåt när man sätter i och tar ur tyget, samt att nålen alltid ska vara i högsta läget innan man börjar sy.
Ingen aning om det hjälper men förslag på felsökning iaf
På min maskin (av annat märke och lite nyare) är det superviktigt att alltid dra trådarna bakåt när man sätter i och tar ur tyget, samt att nålen alltid ska vara i högsta läget innan man börjar sy.
Ingen aning om det hjälper men förslag på felsökning iaf
Ja, men det var något problem med övertrådsspänningen för jag fick det att fungera tills undertråden tog slut och jag spolade ny. Nu försöker jag trimma in det igen.M morr skrev:Är det rätt undertrådspole för den maskinen? Är den rätt trädd? Går det att justera undertrådsspänningen?
Ingen aning om det hjälper men förslag på felsökning iaf![]()
Nu är mitt problem att övertråden verkar tvinna sig och bilda en knut vid nålsögat istället...