334 läst ·
3 svar
334 läst
3 svar
Måla limträstomme till uterum
Medlem
· Västragötalanslän
· 342 inlägg
Har precis fått limträstommen till vårt uterum, men är lite osäker på hur den ska målas.
Hört att man helst bara ska ha grundfärg och täckfärg på de ytor som är synliga eller kan få kontakt med vatten. Så att träet kan andas någonstans.
Grundolja på alla ändträn som får kontakt med vatten eller grundolja på alla ytor?
Övriga tips att tänka på vid målning just av limträstommen?
Vi tänkte använda samma färg som till huset vilket jag antar passar lika bra här?
1. Teknos Woodex Aqua base plus
2. Teknos Nordica Primer
3. Teknos Nordica Classic
Hört att man helst bara ska ha grundfärg och täckfärg på de ytor som är synliga eller kan få kontakt med vatten. Så att träet kan andas någonstans.
Grundolja på alla ändträn som får kontakt med vatten eller grundolja på alla ytor?
Övriga tips att tänka på vid målning just av limträstommen?
Vi tänkte använda samma färg som till huset vilket jag antar passar lika bra här?
1. Teknos Woodex Aqua base plus
2. Teknos Nordica Primer
3. Teknos Nordica Classic
Jag föreslår att du väljer linoljefärg istället, en literburk och en pensel bör räcka till hela stommen och den överblivna färgen kan sparas även i minusgrader och användas till ommålning eller fönsterrenovering i framtiden.
Med linoljefärg kan du måla runt hela balken och trät kan andas.
Med linoljefärg kan du måla runt hela balken och trät kan andas.
Redigerat:
Första färgen bör vara en kvist & spärr grundfärg för att förhindra att kåda tränger genom senare färglager och missfärgar. Alla tillverkare har en sådan färg.
Medlem
· Västragötalanslän
· 342 inlägg
Har läst lite mer om tillverkarens instruktioner och de rekommenderar just den färgen vi har.
Står dock inte hur eller var man behöver måla, men som jag förstått det allt trä som är synligt när det är monterat.
Samma med grundfärgen antar jag, men beställer man färdig grundat så är alla delar grundade runt om som jag förstått det.
Står dock inte hur eller var man behöver måla, men som jag förstått det allt trä som är synligt när det är monterat.
Samma med grundfärgen antar jag, men beställer man färdig grundat så är alla delar grundade runt om som jag förstått det.
Klicka här för att svara