H Håbbe01 skrev:
[bild]
OK, tack!
Jag tyvärr ingenting om systemet.
Jag vet inte om det är något som är installerad inne eller ute. Jag bor tyvärr inte i lägemheten och kan tyvärr inte kolla fysik men undrade om man kan märka om rotorn snurrär hemma ellöer är det något som man behöver kolla på taket eller i källaren? Tack för hjälpen!

M Mikko_Suomalainen skrev:
OK, tack!
Jag tyvärr ingenting om systemet.
Jag vet inte om det är något som är installerad inne eller ute. Jag bor tyvärr inte i lägemheten och kan tyvärr inte kolla fysik men undrade om man kan märka om rotorn snurrär hemma ellöer är det något som man behöver kolla på taket eller i källaren? Tack för hjälpen!
Systemet är helt nytt mindre än 1år och rotorn borde inte ha en problem.
Kan man återställa standardinställningarna och ta bort larmet?

Jag har ett Swegon Casa R3-aggregat och jag får "Rootorivika" oftast när jag öppnar spjället när vi lagar mat. Jag pratade med killen som byter filter åt oss (bor i Brf). Han i sin tur kontaktade Swegon och den mest troliga förklaringen är att aggregatet har en övervakning av energibalansen. Flödena tror uppskattas och sedan mäts temperatur före och efter växlaren på både primär- och sekundärsida. Om man inte får ihop balansen eller om tempearaturena avviker från förväntat ges larmet Rotorfel. Och mycket riktigt, om växlaren slutar rotera, kan man detektera det genom att övervaka dessa mätvärden. Det borde också ge fel om man har läckage eller externa värmeförluster eller värmetillskott. I mitt fall har jag accepterat att det är algoritmen som är lite känslig och den ger fel felmeddelande.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.