Hej.

Har som rubriken säger problem med återkommande larm för Rotorfel på R7H aggregatet nu när temperaturen kryper nedåt även i Stockholmsområdet.

Nedan finns förutsättningarna:

Villa på totalt 226m² (113m² markplan + 113m² källare) byggår 1976.
Totalrenoverat markplanet men källaren kvarstår att blåsa ur och renovera. Primär värmekälla efter all renovering är gjort kommer bli antingen bergvärme eller luftvatten som kommer besörja golvvärme som har lagts på markplanet vid renovering och även kommer läggas i källaren vid renovering.

Primär värmekälla i dagsläget är LLVP Mitsubishi Electric Hero 2..0 LN35VG2HZ WIFI 6,6kW som sitter centralt placerat i huset i trappen mellan markplan och källaren och ett utblås riktat nedåt och ett utblås riktat uppåt för värmefördelning mellan våningarna.
Sekundära värmekällor är el-golvvärme i entré, WC samt badrum på markplanet som är inställda på 22°

Aggregatet är installerat på kallvind.

Kanalerna är välisolerade med 2x60mm nätmatta.

Filter i aggregatet byts med 6 månaders intervall genom prenumeration från Casa butiken. Filter byttes senast 24-09-28.

LLVP är inställd på 22°

FTX Börvärde Rumslufttemperatur är inställd på 19°

Kontrollera att rotorn snurrar lätt, drivrem, rotorvakt samt
kablage

H Håbbe01 skrev:
Kontrollera att rotorn snurrar lätt, drivrem, rotorvakt samt
kablage
Tack för svar.

Med rotorvakt menar du överhettningsskyddet i aggregatet eller?

Nej du har en roterade trumma som kontrollerar, av en sensor så kontrollerkortet vet att den snurrar. Trumman driv av en rem kopplad till en motor. Allt går med kablar till kontrollen enhten.

H Håbbe01 skrev:
Nej du har en roterade trumma som kontrollerar, av en sensor så kontrollerkortet vet att den snurrar. Trumman driv av en rem kopplad till en motor. Allt går med kablar till kontrollen enhten.
Jag var uppe och kollade på vinden, jag smygöppnade fronten lite medans aggregatet fortfarande var i drift och rotorn snurrade då. Jag stängde ned aggregatet och allt ser bra ut och rotorn snurrar lätt så inget uppenbart fel där...
Kan det vara någon inställning som är fel eller mindre bra för årstiden?

• Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Men du hade heller iger nytt larm om rotorfel när du kikade? Så felet kommer och går, kan vara att drivrem slirar ibland eller kontaktfel i kablage eller styrkort. Rotorn går givetvis mest på vintern när den skall återvinna din frånluft för att värma din tilluft

H Håbbe01 skrev:
Men du hade heller iger nytt larm om rotorfel när du kikade? Så felet kommer och går, kan vara att drivrem slirar ibland eller kontaktfel i kablage eller styrkort. Rotorn går givetvis mest på vintern när den skall återvinna din frånluft för att värma din tilluft
Nej just nu har jag inget aktivt larm på rotorn men inatt så kom dem med jämna mellanrum som du kan se i mejlaviseringarna som droppade in på mejlen...

Skärmbild av fyra e-postaviseringar om roottorvika från swegoncasa.io, med tidstämplar och datum visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du kan ju åtminstone kolla om remmen börjar bli sliten. Håll i remmen o kan du snurra på trumman något med handen så är den sliten. Går också att köra med remspray typ CRC Belt Spray. Men bäst o byta

H Håbbe01 skrev:
Du kan ju åtminstone kolla om remmen börjar bli sliten. Håll i remmen o kan du snurra på trumman något med handen så är den sliten. Går också att köra med remspray typ CRC Belt Spray. Men bäst o byta
Jag får kolla det som du skriver, kan tillägga att aggregatet endast är 1,5 år gammalt.

Hmm, mycket märkligt, nu när jag kollade inställningar så ligger Börvärde Tilluftstemperatur på 15° men tidigare hade jag ställt det på 19°... Kan det ha ändrats på något sätt när jag stängde av aggregatet när jag gjorde kontrollen nyss?

Såhär ser värdena ut i detta nu:

Display för ventilationssystem med temperaturvärden: uteluft 1,9°C, tilluft före eft 12,8°C, tilluft 15,0°C, frånluft 19,0°C, avluft 3,5°C.
Skapa konto

Display med temperaturinställningar för ett ventilationsaggregat: Tilluft 15°C, Frånluft 18,9°C, Avluft 3,4°C, Rumsluft 18,9°C, Display 23,4°C.
Skapa konto

Display på ventilationsaggregat visar inställningarna för uppvärmning och kylning med tilluftstemperatur inställd på 15 grader och eftervärmeffekt på 17%.
Skapa konto

Display från Swegon-system visar tilluft inställning och temperatur på 15°C, sommardrift 0%, rotorstatus och tilluftsreglering i comfortläge.
Skapa konto

Har kanske gått tillbaks till fabriksinställning. Vet ej hur just detta märke beter sig efter man stänger av. Men verkar lite märkligt. 1,5 år? Är det fortfarande garanti?

H Håbbe01 skrev:
Har kanske gått tillbaks till fabriksinställning. Vet ej hur just detta märke beter sig efter man stänger av. Men verkar lite märkligt. 1,5 år? Är det fortfarande garanti?
Ja, jag blev lite förvånad att det hade ändrats. Tycker du att jag skall justera tillbaka till börvärde på 19° igen?
Japp, det är garanti Bild av leveransbestämmelser från Swegon, visar detaljer om leveranssätt och garantiperiod för NL 17+VU20 med webbadress för mer information.

Såhär ser dagsgraferna ut och där ser man ganska tydligt när larmet för rotorfel har aktiverats...
De låga temperaturerna på morgonen 24-12-17 beror på att nya Hero LLVP installerades då efter att den gamla Panasonicen gav upp.

Temperaturgraf 17 december 2024 visar uteluft, tilluft och rumslufts temperatur, med larm för rotorfel. Installerades ny Hero LLVP efter gamla Panasonic. Temperaturgraf över uteluft, tilluft och rumsluft den 18 december 2024, visar larm för rotorfel och temperaturförändringar efter installation av ny värmepump. Temperaturdiagram som visar uteluft, tilluft och rumsluft den 19 december 2024, med märkbar rotorlarm och nytillkommen Hero LLVP. Diagram som visar temperaturförändringar för uteluft, tilluft och rumsluft den 20 december 2024, med ett tydligt synligt larm för rotorfel. Temperaturgraf över uteluft, tilluft och rumsluft den 21 december 2024, med variationer i inomhustemperatur när larmet aktiveras och ny värmepump installeras.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.