Det började med ett mindre tillbygge och slutade (nja det finns en fortsättning hoppas jag) med ett fullständigt kaos: Inte ett enda rum, vakren i tillbyggnaden eller gamla huset, är orört. Överallt högar med kringforslat möblemang blandat med bråte och sågspån. Som pricken över i:et tömdes radiatorsystemet i måndags morse och sedan dess har vi igenom kaminen haft 12-14 grader samt sovit i bäddsoffan i samma rum som kaminen.

Igår kopplades nya kökspannan in. Men dockningen av det gamla systemet mot den nya acktanken gick inget bra. Fortsatt avstängd shuntning och kalla element - de ska försöka kopppla om idag.

En fråga: För laddningen av tanken har rörisarna satt en Thermomatic K vid kökspannans stigare, under expansionskärlet. Igår skulle jag premiärelda i pannan för att ladda tanken. Tempen i stigaren ökade kontrollerat och försiktigt och hyfsat i takt med laddningen av tanken. Upp till 80 grader (70 överst i tanken). Sedan stänger laddaren av matningen tilll tanken och pannan stiger från 80 -100 grader på knappt fem minuter... Med kokning och ett enormt dån i huset när 50 l kärlet hoppar omkring på sina väggkonsoller. Stängde förstås all tilluft till pannan men det hjälpte inte mycket. Under ett par, tre timmar fortsatte pannan och stötkoka från och till. Ringde rörisjouren och de sa att det "lugnar snart ner sig - ingen fara". Vilket det också gjorde men det tog tid.

Hann inte fråga eftersom jag var något stirrig men hur sjutton är det tänkt om laddningen plötsligt stänger av vid 80 grader? När pannan sent på natten kom ner under 80 började den "ladda" igen med följden att pannan började kyla ner tanken.

Ska givetvis kolla med rörisarna eftersom arbetet inte är klart men vill gärna ha något på fötterna s a s.

Tanken var kanske fulladat? Du skriver att radiatorer är inte inkoplade så den värme du har laddat förbrukas ju inte :-/.
Om du har varmvattenbereddare i denna tank så kan man "lugna" pannan genom att förbruka varmvatten ( duscha, diska eller låta den bara rinna ut). När varmvatten rinner ut kommer kall vatten in i beräddaren och kyler tanken och också hela systemmet. Det kan bli mycket ånga i huset vid detta manöver ;) ..... men det förkortar kokningen.
gaia

Nja, tanken hade 72 grader i toppen och 55 i botten när pannan kokade. Kanske var så att även returen till pannan inte funkade ordentligt (hade varit bra om de informerat mig om det i så fall...)? Och hur ska man kunna ladda tanken full om Thermomaticen stänger av laddningen vid 80 grader? Eller tänker jag fel? :-/

Kasch skrev:
Nja, tanken hade 72 grader i toppen och 55 i botten när pannan kokade.
då är något helt fel! Termoventilen felvänd? Det verkar som din akumulator värmer pannan i stället för tvärtom ( då du beskrivit att pannan kylde tanken). Jag är amatör som bara gissar friskt :-[.
Hoppas det funkar som det ska när rörmakaren är klar med din installation :).
Lycka till!

Japp du har rätt Gaia, nu har jag pratat med rörisen och problemen är fixade. Nu stänger Thermomaticen när panntempen sjunker under 60 grader. Att den stängde över 80 grader var som sagt en felinställning. Dessutom har de fått igång shuntgruppen till radiatorerna och alla element lär nu vara varma (är fortfarande på jobbet).

hurra :)

Så bra att det ordnade sej till slut!
Ha det varmt!!!!
gaia

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.