kristofer12345
när jag mäter mellan vit o huvudström till pistolen o andra vita kabeln flyger siffrorna..se video

D Daniel 109 skrev:
Svetsen ger ingen svetsström när knappen inte är intryckt.
Min uppfattning är att gamla, enklare mig/mag har ström på hela tiden, och knappen bara sköter på för motorn som matar tråden... Det är troligen därför det gamla slangpaketet bara har en tåt ... :thinking:

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Min uppfattning är att gamla, enklare mig/mag har ström på hela tiden, och knappen bara sköter på för motorn som matar tråden... Det är troligen därför det gamla slangpaketet bara har en tåt ... :thinking:

så what to do? kan jag ens använda den nya?

kristofer12345
menar ni stt jag ska kolla den ena svarta där på den lösa vita som den andra satt på o den andra svarta nere vid huvudströmmen till nya pistolen?

kristofer12345
kristofer12345 kristofer12345 skrev:
menar ni stt jag ska kolla den ena svarta där på den lösa vita som den andra satt på o den andra svarta nere vid huvudströmmen till nya pistolen?
koppla”

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ja, det är en inte helt ovanlig lösning med konstant spänning och att strömmen bildas vid kontakt med arbetsstycket. Men i just det här fallet råkar det vara så att jag har samma modell. Den har ingen spänning på tråden när knappen inte är intryckt.

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
kristofer12345
D Daniel 109 skrev:
Ja, det är en inte helt ovanlig lösning med konstant spänning och att strömmen bildas vid kontakt med arbetsstycket. Men i just det här fallet råkar det vara så att jag har samma modell. Den har ingen spänning på tråden när knappen inte är intryckt.

vad har du för pistol då? lust o visa hur det är kopplat?

Jag har original. En svart med vit knapp.
Jag har ärligt talat inte lust att lägga den tiden på problemet när du inte ens orkar nämna relevant information i frågan.

kristofer12345
D Daniel 109 skrev:
Jag har original. En svart med vit knapp.
Jag har ärligt talat inte lust att lägga den tiden på problemet när du inte ens orkar nämna relevant information i frågan.
nu vet jag inte vilken info du är ute efter? jag ger gärna den,?

kristofer12345
det jag yänkwr ni menqr är att koppla den ena lilla svarta till strömmen där pistolen också går med den stora svarta o sedan den andra lilla svarta på den ena vita där den gamla lilla svarta satt.?!

Du verkar har lite svårt att följa elscheman, mäta och klura ut hur saker är kopplat.
Med min bild B var tanken att du skulle inse att de två klena svarta verkligen gick till brytaren och se att det blev kontakt när du tryckte på knappen. Sen kunde du iofs mäta som du gjorde också och se att det inte är förbindelse mellan någon av de 2 klena svarta och den grova svarta (som i den gamla), men du gjorde bara en mätning (som vi fick se).

Men i inlägg #40 verkar du klurat ut det. Forsätter med min skiss/schema, version D.

Jämför koppling nya D med C (gamla handtaget).
Inser du att du kan koppla den ”extra” klena svarta till svetsströmkabeln inne i svetsen likväl som vid knappen i hantaget? Det blir elektriskt samma förbindelse. (Det blir iofs lite spänningsfall över kabeln men vi får hoppas det inte har någon betydelse).

Abstrakt, digital ritning; linjer representerar strukturer, text, möjlig koppling till elektricitet eller teknisk skiss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och så får du göra rent kylplåten, skruv, brickor och kabelskor från oxid.
Det ser ju hemskt ut.

• Gilla
kristofer12345 och 1 till
  • Laddar…
kristofer12345
blackarrow blackarrow skrev:
Du verkar har lite svårt att följa elscheman, mäta och klura ut hur saker är kopplat.
Med min bild B var tanken att du skulle inse att de två klena svarta verkligen gick till brytaren och se att det blev kontakt när du tryckte på knappen. Sen kunde du iofs mäta som du gjorde också och se att det inte är förbindelse mellan någon av de 2 klena svarta och den grova svarta (som i den gamla), men du gjorde bara en mätning (som vi fick se).

Men i inlägg #40 verkar du klurat ut det. Forsätter med min skiss/schema, version D.

Jämför koppling nya D med C (gamla handtaget).
Inser du att du kan koppla den ”extra” klena svarta till svetsströmkabeln inne i svetsen likväl som vid knappen i hantaget? Det blir elektriskt samma förbindelse. (Det blir iofs lite spänningsfall över kabeln men vi får hoppas det inte har någon betydelse).

[bild]

Och så får du göra rent kylplåten, skruv, brickor och kabelskor från oxid.
Det ser ju hemskt ut.

jo testade innan som inlägg 40 o det verkar fungera,,fick liv i allt! ska nu bara testa svetsa i eftermiddag.. ! tack på förhand

kristofer12345
ni som kan , svetsen fungerar bra nu , men har en hex skriv på sidan av pistolen som där verkqr komma ut gas ifrån när jag svetsar o har ingång gasen, tar jag tummen över så täpps det till ska man skruva till denna eller ska den vara halvt öppen? vill ju såklqrt inte förlora onödig gas.. se bild

• Närbild på en svart cykelbromshandtag med röd detalj, synlig smuts och användningsslitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för slangpaket du köpt?

Sitter svanhalsen löst?

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.