kristofer12345
gamla o nya pistolen
3 bilden visar också skillnaden på gamla trigger kabeln (längst till vänster i bild som var kopplad till den vita kabeln på bild 4 den 2 andra svarta är tydligen båda till trigger till den nya , känns lite klena

• Närbild på en hand som håller en skadad cykelbroms mekanism, med en tygduksbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart och röd tryckspruta på ett marmorbord.
    Skapa konto
  • Elarbeten, person håller avskalade sladdar, öppet elskåp bakgrund, skruvmejsel, säkerhetsrisk.
    Skapa konto
kristofer12345
bild 4,, vit kopplad till trigger på hamla pistolen

• Delar av en rostig mekanisk anordning med kablar och sladdar, något skadat och åldrat.
    Skapa konto
kristofer12345
den första vita ska hämta ström till 2 vita.. men från första vita finns ingen ström

kristofer12345
säkring..

ska du mäta ström (ampere), kan du inte seriekoppla. Du vill leda all ström genom multimetern. Nu brukar de flesta multimetrar vara avsäkrade vid 10A så beroende om det är på primärsidan (stömmen in i maskinen) eller om det är ut ut maskinen så kansken du inte kan mäta.

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Varför struntar man i den mest vitala i formationen i start inlägget?

Det gamla slangpaketet med bara en sladd från knappen måste koppla den mot svetsströmmen. Det nya med två sladdar har säkerligen en potentiallösbrytare. Då kan det inte fungera med bara en ledare ansluten. Den extra ledningen måste således anslutas till utgående svetsström.

Svetsen ger ingen svetsström när knappen inte är intryckt.

• Gilla
Peter_Ker och 2 till
  • Laddar…
kristofer12345
D Daniel 109 skrev:
Varför struntar man i den mest vitala i formationen i start inlägget?

Det gamla slangpaketet med bara en sladd från knappen måste koppla den mot svetsströmmen. Det nya med två sladdar har säkerligen en potentiallösbrytare. Då kan det inte fungera med bara en ledare ansluten. Den extra ledningen måste således anslutas till utgående svetsström.

Svetsen ger ingen svetsström när knappen inte är intryckt.
så hur föreslår du att jag kopplar? har ingen kolla här, har dock inte mätt när jag tryckt på knappen på pistolen men då har jag kopplat det 2 svarta från pistolen till samma sockerbit plus den vita som nu är urkopplad..

kristofer12345
undrar med vart det 2 små svarta från nyabpistolen ska vara kopplade..?

kristofer12345 kristofer12345 skrev:
gamla o nya pistolen
3 bilden visar också skillnaden på gamla trigger kabeln (längst till vänster i bild som var kopplad till den vita kabeln på bild 4 den 2 andra svarta är tydligen båda till trigger till den nya , känns lite klena
Ganska intetsägande bilder alla tre.
Gamla handtaget; man ser något som kan vara en knapp, en liten bit oisolerad ledare, och något kopparbleck, men inga sladdar, och inte änden på slangpaketet. Där skulle ju kunna finnas en liten jordkabel med ögla eller nån metallklump till fäste, vad vet vi??

den första vita ska hämta ström till 2 vita.. men från första vita finns ingen ström
Hur vet du det?
Du har två vita kablar som går in på ett kretskort. Det kunde lika gärna varit en rosa och en grön…?
Kretskortet har en egen transformator.

Men du är något på spåren.
Vart går den grova svarta som är ansluten tillsammans med den vita på kylplåten (till höger)?

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
undrar med vart det 2 små svarta från nyabpistolen ska vara kopplade..?

Ritade lite scheman åt dig.
A) Det går två trådar till knappen på nya handtaget. Vad tänkte du skulle hända om du kopplar ihop dem? Vad får strömbrytaren för funktion…?
B) Hur jag menade att du skulle mäta upp din nya brytare i handtaget.
C) Hur jag tror ditt gamla handtag/brytare är kopplat.

Du kommer nog att tycka vad enkel när det är löst. Skulle jag bara koppla …. Men jag vill du ska förstå och jag tänker inte gissa när du inte ger tillräckligt med information.

En skärmdump från en diskussionstråd med ritade illustrationer och text kring teknisk frågeställning.
Skapa konto

Hur du ska koppla har du egentligen redan fått reda på av Daniel, men du får visa att han har rätt. ;)
Ta reda på hur den gamla brytaren var kopplad och koppla den nya på samma anslutningar inne i svetsen.
Att bara gissa utan att förstå brukar inte fungera, speciellt inte när det gäller el.
Din gissning A ovan var väl rätt tokig eller? Men ofarlig. :)

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
A
Byt ut den gamla selenium-dioden! För det är vad det är under fläkten, eller vad annars?

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
blackarrow blackarrow skrev:
Gamla handtaget; man ser något som kan vara en knapp, en liten bit oisolerad ledare, och något kopparbleck, men inga sladdar, och inte änden på slangpaketet. Där skulle ju kunna finnas en liten jordkabel med ögla eller nån metallklump till fäste, vad vet vi??

Hur vet du det?
Du har två vita kablar som går in på ett kretskort. Det kunde lika gärna varit en rosa och en grön…?

Vart går den grova svarta som är ansluten tillsammans med den vita på kylplåten (till höger)?
här är den gamla pistolen, änden, 2 ström, 1 gas o en till tråd, den lilla ledaren satt kopplad på den vita på bild 2 här..

3 bilden här visa den stora svarta du efterfråga som är strömmen till nya pistolen o här satt den gamla pistolens ström på samma ställe, nu ska jag se om jag kan besvara dina andra ”spörsmål”

• Skadad elektrisk kabel med frilagda ledare på marmormönstrat golv.
    Skapa konto
  • Gammalt, rostigt elektriskt komponent, trådar, stålbalk, slitage, oordning, kräver underhåll.
    Skapa konto
  • Industriell inredning med rör och kablar, möjligtvis inuti en maskin eller system. Otydligt, underhåll eller reparation kan krävas.
    Skapa konto
kristofer12345

Hur vet du det?

stora svarta till nya pistolen, har ögla på sig ja..

kristofer12345
A) Det går två trådar till knappen på nya handtaget. Vad tänkte du skulle hända om du kopplar ihop dem? Vad får strömbrytaren för funktion…?

Du kommer nog att tycka vad enkel när det är löst. Skulle jag bara koppla …. Men jag vill du ska förstå och jag tänker inte gissa när du inte ger tillräckligt med information.

[bild]

Hur du ska koppla har du egentligen redan fått reda på av Daniel, men du får visa att han har rätt. ;)
Ta reda på hur den gamla brytaren var kopplad och koppla den nya på samma anslutningar inne i svetsen.
Att bara gissa utan att förstå brukar inte fungera, speciellt inte när det gäller el.
ja , det var ju som a lösnongen jag testade koppla och då antar jag att jag inte får till kretsen, dock med den andra pistolen så var den kopplad så, den lilla svarta kabeln endast 1 st så df kopplade jag så men som daniel skriver så måste den andra svarta ledaren kopplas - ”Den extra ledningen måste således anslutas till utgående svetsström” frågan är då vart det är?

kristofer12345

[bild]

när jag mäter enligt B som du ritat , ingeting

bara en 1a

• En person mäter elektrisk komponent med multimeter på rostig utrustning, kablar och hjul synliga.
    Skapa konto
  • Reparation av elektrisk utrustning med multimeter, skruvmejslar, rostiga komponenter och ledningar på en blå handduk.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.