3 809 läst ·
45 svar
4k läst
45 svar
svetsen vill ej ge ström?
gamla o nya pistolen
3 bilden visar också skillnaden på gamla trigger kabeln (längst till vänster i bild som var kopplad till den vita kabeln på bild 4 den 2 andra svarta är tydligen båda till trigger till den nya , känns lite klena
3 bilden visar också skillnaden på gamla trigger kabeln (längst till vänster i bild som var kopplad till den vita kabeln på bild 4 den 2 andra svarta är tydligen båda till trigger till den nya , känns lite klena
ska du mäta ström (ampere), kan du inte seriekoppla. Du vill leda all ström genom multimetern. Nu brukar de flesta multimetrar vara avsäkrade vid 10A så beroende om det är på primärsidan (stömmen in i maskinen) eller om det är ut ut maskinen så kansken du inte kan mäta.
Varför struntar man i den mest vitala i formationen i start inlägget?
Det gamla slangpaketet med bara en sladd från knappen måste koppla den mot svetsströmmen. Det nya med två sladdar har säkerligen en potentiallösbrytare. Då kan det inte fungera med bara en ledare ansluten. Den extra ledningen måste således anslutas till utgående svetsström.
Svetsen ger ingen svetsström när knappen inte är intryckt.
Det gamla slangpaketet med bara en sladd från knappen måste koppla den mot svetsströmmen. Det nya med två sladdar har säkerligen en potentiallösbrytare. Då kan det inte fungera med bara en ledare ansluten. Den extra ledningen måste således anslutas till utgående svetsström.
så hur föreslår du att jag kopplar? har ingen kolla här, har dock inte mätt när jag tryckt på knappen på pistolen men då har jag kopplat det 2 svarta från pistolen till samma sockerbit plus den vita som nu är urkopplad..D Daniel 109 skrev:Varför struntar man i den mest vitala i formationen i start inlägget?
Ganska intetsägande bilder alla tre.kristofer12345 skrev:
Gamla handtaget; man ser något som kan vara en knapp, en liten bit oisolerad ledare, och något kopparbleck, men inga sladdar, och inte änden på slangpaketet. Där skulle ju kunna finnas en liten jordkabel med ögla eller nån metallklump till fäste, vad vet vi??
Hur vet du det?kristofer12345 skrev:
Du har två vita kablar som går in på ett kretskort. Det kunde lika gärna varit en rosa och en grön…?
Kretskortet har en egen transformator.
Men du är något på spåren.
Vart går den grova svarta som är ansluten tillsammans med den vita på kylplåten (till höger)?
kristofer12345 skrev:
Ritade lite scheman åt dig.
A) Det går två trådar till knappen på nya handtaget. Vad tänkte du skulle hända om du kopplar ihop dem? Vad får strömbrytaren för funktion…?
B) Hur jag menade att du skulle mäta upp din nya brytare i handtaget.
C) Hur jag tror ditt gamla handtag/brytare är kopplat.
Du kommer nog att tycka vad enkel när det är löst. Skulle jag bara koppla …. Men jag vill du ska förstå och jag tänker inte gissa när du inte ger tillräckligt med information.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur du ska koppla har du egentligen redan fått reda på av Daniel, men du får visa att han har rätt.
Ta reda på hur den gamla brytaren var kopplad och koppla den nya på samma anslutningar inne i svetsen.
Att bara gissa utan att förstå brukar inte fungera, speciellt inte när det gäller el.
Din gissning A ovan var väl rätt tokig eller? Men ofarlig.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
här är den gamla pistolen, änden, 2 ström, 1 gas o en till tråd, den lilla ledaren satt kopplad på den vita på bild 2 här..blackarrow skrev:
Ganska intetsägande bilder alla tre.
Gamla handtaget; man ser något som kan vara en knapp, en liten bit oisolerad ledare, och något kopparbleck, men inga sladdar, och inte änden på slangpaketet. Där skulle ju kunna finnas en liten jordkabel med ögla eller nån metallklump till fäste, vad vet vi??
Hur vet du det?
Du har två vita kablar som går in på ett kretskort. Det kunde lika gärna varit en rosa och en grön…?
Vart går den grova svarta som är ansluten tillsammans med den vita på kylplåten (till höger)?
3 bilden här visa den stora svarta du efterfråga som är strömmen till nya pistolen o här satt den gamla pistolens ström på samma ställe, nu ska jag se om jag kan besvara dina andra ”spörsmål”
stora svarta till nya pistolen, har ögla på sig ja..blackarrow skrev:
Ganska intetsägande bilder alla tre.
Hur vet du det?
ja , det var ju som a lösnongen jag testade koppla och då antar jag att jag inte får till kretsen, dock med den andra pistolen så var den kopplad så, den lilla svarta kabeln endast 1 st så df kopplade jag så men som daniel skriver så måste den andra svarta ledaren kopplas - ”Den extra ledningen måste således anslutas till utgående svetsström” frågan är då vart det är?blackarrow skrev:
A) Det går två trådar till knappen på nya handtaget. Vad tänkte du skulle hända om du kopplar ihop dem? Vad får strömbrytaren för funktion…?
Du kommer nog att tycka vad enkel när det är löst. Skulle jag bara koppla …. Men jag vill du ska förstå och jag tänker inte gissa när du inte ger tillräckligt med information.
[bild]
Hur du ska koppla har du egentligen redan fått reda på av Daniel, men du får visa att han har rätt.
Ta reda på hur den gamla brytaren var kopplad och koppla den nya på samma anslutningar inne i svetsen.
Att bara gissa utan att förstå brukar inte fungera, speciellt inte när det gäller el.
Din gissning A ovan var väl rätt tokig eller? Men ofarlig.![]()
blackarrow skrev:
[bild]
Din gissning A ovan var väl rätt tokig eller? Men ofarlig.![]()
när jag mäter enligt B som du ritat , ingeting
bara en 1a