kristofer12345
har denna gamla svetsen , men får ej ström fram hela vägen verkar det som.. har ström in i svetsen men sen från kretskort och ut inget o sedan inget fram till pistol osv , vad kan jag göra o mäta o vad isåfall.. bilder nedan

törs sägas att den lille fläkten går

• Svetsmaskin, MIG MAG 150, inställningspanel, slitage, elektriska kablar, orange indikator, grått, industriellt verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svetsmaskinsskylt, tekniska specifikationer, smutsig, MIG MAG 150, ansluten kabel, använd, skadad kant.
    Skapa konto
  • Elektronisk kretskort monterad i maskin, med korroderade komponenter och sladdanslutningar, underhållsbehov synligt.
    Skapa konto
  • Nermonterad elektrisk apparat, rost, kablar, kretskort, verktyg på smutsigt betonggolv. Reparation eller skrotning.
    Skapa konto
  • Delvis rostig, slitna komponenter, fläkt, kablar, griller, utomhus eller industriell miljö, nedgången teknisk utrustning.
    Skapa konto
  • Interiör av elektrisk enhet, ledningar, kontaktstycken och komponenter, slitage synligt, underhåll eller reparation behövs.
    Skapa konto
kristofer12345
får ingen streöm fram till pistolen som är den svarta kabeln på bild 3

kristofer12345
kristofer12345 kristofer12345 skrev:
får ingen streöm fram till pistolen som är den svarta kabeln på bild 3
menar på bild 5

Testat att byta säkringen?

Fungerar knapp och trådmatning?
Det finns 2 svarta löst hängande oanslutna kablar Är dessa för felsökning?

Det finns en oansluten skalad vit kabel som inte är ansluten.
Vad är den till?
Behöver inte den vara ansluten?

Vid brytaren uppe till vänster ser det konstigt ut. Lite mörkt, lite oxiderat, men för suddigt foto för att avgöra.

Delvis demonterad elektrisk utrustning med synliga kablar och kontakter, röd markering indikerar specifik del.
Skapa konto

Borta vid transformatorn mm så finns det en kylplatta. Där ser anslutningarna lite oxiderade och rostiga ut.
Ta lite fler foton i olika vinklar. Där finns komponenter mellan kylplåtarna.

Går den tjocka svarta kabeln från plåten till svetspistolen?

Vad har du för mätinstrument att mäta med?

kristofer12345
ricebridge ricebridge skrev:
Testat att byta säkringen?
antar du menar denna=? jag vet inte vad det är för någon ..viken storlek , kan jag se detta någonstans? för skulle vilja byta

• Del av ett kretskort med en potentiometer eller liknande komponent, elektronik, suddig, närbild, teknisk.
    Skapa konto
kristofer12345
blackarrow blackarrow skrev:
Fungerar knapp och trådmatning?
Det finns 2 svarta löst hängande oanslutna kablar Är dessa för felsökning?

Det finns en oansluten skalad vit kabel som inte är ansluten.
Vad är den till?
Behöver inte den vara ansluten?

Vid brytaren uppe till vänster ser det konstigt ut. Lite mörkt, lite oxiderat, men för suddigt foto för att avgöra.

[bild]

Borta vid transformatorn mm så finns det en kylplatta. Där ser anslutningarna lite oxiderade och rostiga ut.
Ta lite fler foton i olika vinklar. Där finns komponenter mellan kylplåtarna.

Går den tjocka svarta kabeln från plåten till svetspistolen?

Vad har du för mätinstrument att mäta med?

nu ska vi se,,

knapp och trådmatningen är den vita som inte ör kopplad, jag har köpt ny pistol och skulle byta ut hela det paketet, så den vita ska ge ström till "trigger" till pistolen, men tidigare hade jag bara en svart trigger till den gamla pistolen nu har jag 2 svarta dem du ser hänger löst som jag ville koppla på den vita okopplade. Ska se till dem mörka och oxiderade. Den tjocka svarta går till den nya svetspistolen ja, om du ser på den 5 bilden,,och även här den vita plus kabeln som ska gå till den andra vita som inte är kopplad, men hit till dessa får jag inte ström, har bara en vanlig biltema digital multimeter..

kristofer12345
ska se om jag kan filma till er.. jag har som sagt ström in på on off knappen, men det tar stopp någonstans in ..kommer ej fram till, svetspistol och trigger,,jag mäter ström på mina max /min knapp och även 1/2 knapp de som finns förutom on/off knapp, dör finns heller ingen ström,,

kristofer12345
  • Svetspistol med kabel och etiketter som beskriver funktioner: matartråd, avtryckare, effekt, gas.
    Skapa konto
kristofer12345
är det trög 10 a säkring? jag har möjligtvis

• Svartvit bild av en del av en elektrisk kretsdiagram eller symboler, möjligen en säkring eller komponent, märkt "T 10 A".
Strömbrytarknappem, avtryckaren, sluter en krets.
Om du mäter på de två svarta med ohmmeter eller summer då ska du det att det blir kontakt/piper.

Du får ta reda på hur den gamla knappen var kopplad.
Var den möjligen kopplad mot jord eller mot den grövre svetsströmskabeln?

kristofer12345 kristofer12345 skrev:
är det trög 10 a säkring? jag har möjligtvis
Det där indikerar minsta säkring svetsen behöver.

Den lilla glasrörs säkringen kan du mäta att den är hel med din multimeter.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
kristofer12345
testade säkringen nu,,den fungerar..

kristofer12345
blackarrow blackarrow skrev:
Strömbrytarknappem, avtryckaren, sluter en krets.
Om du mäter på de två svarta med ohmmeter eller summer då ska du det att det blir kontakt/piper.

Du får ta reda på hur den gamla knappen var kopplad.
Var den möjligen kopplad mot jord eller mot den grövre svetsströmskabeln?
jag kan kopplar exakt som den gamla pistolen var men du säger mäter på de 2 svarta, menar du då dem lösa för dem båda kommer från pistolen,,

o ja jag är med på vad du menar med ohmmeter

kristofer12345
startar så långt..

• Orm slingrar sig bland rostiga, gamla maskindelar och elektriska ledningar över ett blått galler.
    Skapa konto
  • Elektriska komponenter, kablar och fläkt inuti en smutsig, dammig teknisk anordning eller maskin.
    Skapa konto
  • Gilla
Henrik911 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.