har denna gamla svetsen , men får ej ström fram hela vägen verkar det som.. har ström in i svetsen men sen från kretskort och ut inget o sedan inget fram till pistol osv , vad kan jag göra o mäta o vad isåfall.. bilder nedan
törs sägas att den lille fläkten går
törs sägas att den lille fläkten går
Testat att byta säkringen?
Fungerar knapp och trådmatning?
Det finns 2 svarta löst hängande oanslutna kablar Är dessa för felsökning?
Det finns en oansluten skalad vit kabel som inte är ansluten.
Vad är den till?
Behöver inte den vara ansluten?
Vid brytaren uppe till vänster ser det konstigt ut. Lite mörkt, lite oxiderat, men för suddigt foto för att avgöra.
Borta vid transformatorn mm så finns det en kylplatta. Där ser anslutningarna lite oxiderade och rostiga ut.
Ta lite fler foton i olika vinklar. Där finns komponenter mellan kylplåtarna.
Går den tjocka svarta kabeln från plåten till svetspistolen?
Vad har du för mätinstrument att mäta med?
Vad är den till?
Vid brytaren uppe till vänster ser det konstigt ut. Lite mörkt, lite oxiderat, men för suddigt foto för att avgöra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Borta vid transformatorn mm så finns det en kylplatta. Där ser anslutningarna lite oxiderade och rostiga ut.
blackarrow skrev:
Fungerar knapp och trådmatning?
Vad är den till?
[bild]
nu ska vi se,,
knapp och trådmatningen är den vita som inte ör kopplad, jag har köpt ny pistol och skulle byta ut hela det paketet, så den vita ska ge ström till "trigger" till pistolen, men tidigare hade jag bara en svart trigger till den gamla pistolen nu har jag 2 svarta dem du ser hänger löst som jag ville koppla på den vita okopplade. Ska se till dem mörka och oxiderade. Den tjocka svarta går till den nya svetspistolen ja, om du ser på den 5 bilden,,och även här den vita plus kabeln som ska gå till den andra vita som inte är kopplad, men hit till dessa får jag inte ström, har bara en vanlig biltema digital multimeter..
ska se om jag kan filma till er.. jag har som sagt ström in på on off knappen, men det tar stopp någonstans in ..kommer ej fram till, svetspistol och trigger,,jag mäter ström på mina max /min knapp och även 1/2 knapp de som finns förutom on/off knapp, dör finns heller ingen ström,,
köpte denna, o den ska tydligen ha 2 mindre trigger kablar , de svarta o jag vet inte om dem ska in i samma sockerbit som den vita lösa, då tidigare satt där en svar lite större kabel än dessa två med den vita..
https://www.aliexpress.com/item/100....order_list.order_list_main.64.78831802epg7bP
https://www.aliexpress.com/item/100....order_list.order_list_main.64.78831802epg7bP
Strömbrytarknappem, avtryckaren, sluter en krets.
Om du mäter på de två svarta med ohmmeter eller summer då ska du det att det blir kontakt/piper.
Du får ta reda på hur den gamla knappen var kopplad.
Var den möjligen kopplad mot jord eller mot den grövre svetsströmskabeln?
Om du mäter på de två svarta med ohmmeter eller summer då ska du det att det blir kontakt/piper.
Du får ta reda på hur den gamla knappen var kopplad.
Var den möjligen kopplad mot jord eller mot den grövre svetsströmskabeln?
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
jag kan kopplar exakt som den gamla pistolen var men du säger mäter på de 2 svarta, menar du då dem lösa för dem båda kommer från pistolen,,blackarrow skrev:
o ja jag är med på vad du menar med ohmmeter