Lyfter den här gamla tråden lite. Såg att någon kikat lite på Telwin. Har själv en Telwin 140.1 som jag fick för 2000 på en utförsäljning när K-Rauta Örebro sålde ut allt inom svets. Det var för några år sedan och Clas i sjön sålde samma svets för 4600. :) Dvs innan prisraset på invertermaskinerna.

Jag kikade lite för att se vilken av de nya modellerna som motsvarar min (plasthandtag istället för bärrem som på min). Det är Telwin 150 som har data som är 100% överensstämmande.

Att bara stirra sig blind på amperen är en ganska dum sak. Hur många ampere den klarar beror till viss del hur hårt påställd den är inuti. Men hur länge klarar den sedan att köra på en viss ström? Intermittensfaktorn som det så fint heter. Det är så jäkla surt med en svets som slår igen efter 1 elektrod på maxeffekten och måste vila 10 minuter.

Telwin Tecnica 150 eller 140.1 har 25% vid 130A och det innebär 2st OK 48.00 3.25 på 130ampere på 10 minuter. Kör jag 2mm elektroder på 65A så kan jag köra kontinuerligt. 2.5mm elektroder på 85A kör den på 65%

Tecnica 164 har 140A max ström men då bara 10% intermittens och det är då tveksamt om den ens klarar att köra en hel elektrod på fullt ös. Den klarar 70A på 60%. Jämför det med 150'ans 100% på 65A. Trots mera ampere på pappret så är det en klenare svets. Vikten avslöjar den också. Nästan ett kilo lättare.

Samma sak är det med 144'an. Taskig intermittens.

De som är något att ha ur Tecnica serien är 150 och 170 som är "äkta" 20A starkare. De har en serie som heter Technology och är de enfas apparaterna som är avsedda för proffesionellt bruk. Den minsta 188'an har 35% intermittens på 150A. Men på fullt ös kräver de 20 eller 25A säkring.

Jag har i ärlighetens namn inte kört många minuter med min Telwin. Svetsade mycket hemmavid innan jag köpte den, men sedan har inte behovet varit lika stort. Kan säga att det är drag i den. Fick smyga rejält för att svetsa 2mm pinne på 3mm godstjocklek.

Hade tidigare en transformator och svetsade en del med. Byggde bland annat en båttrailer. Tänkte då att det där med intermittens inte är något viktigt. Men när svetsen är varm efter att ha löst ut första gången så klarar den kanske 1/3 pinne innan den löser ut igen och man får vänta 10 minuter. Fruktansvärt irriterande.

Val av elektroder beror på vad man ska använda bygget till. Dragstyrkan hos svetsgodset är ungefär det samma. Slagsegeheten i riktig kyla skiljer rejält. Den basiska OK48.00 är en av de bästa för att palla stötar och slag när det är -40 grader medans rutilen 43.32 blir ganska spröd.

43.32 tänder brutalt lätt, varm så återtänder den i stort sett av sig själv och flyter ut så det blir skitsnyggt. 48.00 däremot flyter inte så vackert i de flesta fall och är såpass tjurig att starta så man blir nästan gråtfärdig en dålig dag.

Produktionssvetsar en del på jobbet med en vattenkyld 400A MAG. Vi körde tidigare med rörtråd då chefen blivit övertalad av en försäljare. Men efter en del problem med sprickor osv så har vi gått tillbaks till den gamla hederliga solidtråden igen. Har faktiskt ägnat större delan av dagen med att tillverka en fixtur på ca 900kg

Redigerat:
  • Gilla
lakki
  • Laddar…
Hur gick det med rampen?
Jag fundera också på att bygga mig en ramp till släpvagnen, så man kan lasta/lossa lite enklare :)
Har du någon skiss eller bild på det hela, och vilket material det blev?

/PC

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.