A Avemo skrev:
Vad är det du behöver svetsa? Är det skador på underredet eller vill du svetsa på nya fästen? Min erfarenhet av att som glad amatör svetsa gjutjärn är att det finns olika gjutjärn. När det varit motordelar har det fungerat ganska bra. När det varit gamla järnspisar har det gått sämre. Sämst gick det med en gammal järngryta. När det varit problem har det spruckit så snart det kallnat innan det varit aktuellt med någon belastning. Jag gissar att det går sämre ju högre kolhalten är. Men jag har inga stora belägg för det. Skall man göra "rätt" är det elektroder av nickel man skall använda. Det finns både för TIG och pinne.
Nja, min tanke var att försöka bygga om underredet rätt radikalt för att det skall se snyggare ut med en rund skiva ovanpå. Att komma bort ifrån den rektangulära känslan. För någon som aldrig har svetsat TIG innan kanske det är att ta sig vatten över huvudet?
Tack för tipset om nickel elektrod!

anton.ohlslof anton.ohlslof skrev:
Nja, min tanke var att försöka bygga om underredet rätt radikalt för att det skall se snyggare ut med en rund skiva ovanpå. Att komma bort ifrån den rektangulära känslan. För någon som aldrig har svetsat TIG innan kanske det är att ta sig vatten över huvudet?
Tack för tipset om nickel elektrod!
Det som vore absolut bäst för vad du vill göra är att svetslöda med gas och mässingslod det är ypperligt för att sätta ihop såna delar du har där. Det är riktigt bra för det mesta i gjutjärn av olika slag men inte så vanligt med utrustning numera du kanske kan låna svets eller få vara på något ställe där det finns.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Gjutjärn svetsas med speciella elektroder med högt nickelinnehåll, exempelvis ESAB OK 92.18. Det är i sig inte särskilt svårt, men man kan orsaka nya sprickor om man inte håller koll på värmespänningarna under svetsningen.

Leta upp någon bra svetsverkstad som verkligen kan sådant här. Plockar dom fram MIG-svetsen så gå någon annan stans.
Godkväll, jag har över 40 års erfarenhet både som svetsare och svets ansvarig, jag har stor erfarenhet både praktiskt och teoretiskt av de flesta metaller, många i det här forumet pratar i nattmössan när det gäller gjutjärns svetsning. Tigsvetsning är en varmsvets metod som endast fungerar på mindre detaljer, det är en kostsam procedur som sällan tillämpas idag, idag kallsvettas gjutjärn enklast med mig/mag med t.ex.Esab Nicore 55 FCW tråd (rörtråd). Kostnadsmässigt är det betydligt dyrare än svetsning av både vitt och svart material, p.g.a gjutjärnet får ej bli varmt samt så måste man sträcka svetsarna konternueligt. MMA (elektrod) kan användas men det tar ännu längre tid.
Ps det är svårt att hitta en hobby kille som behärskar gjutjärns svetsning, mitt råd är att köpa ett färdigt bord
Mig/Mag bör användas, en replik till de som inte vet

• Gilla
anton.ohlslof
  • Laddar…
Tack för svar. Nu när jag har tittat närmare på det tror jag det räcker att ta bort tramp-konstruktionen och tillverka nya fästen och sedan skruva ihop sidorna närmare varandra för att slippa gjutjärns-svetsningen. Tack igen! Ha det gott!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.