Det går även att laga gjutjärn utan att svetsa. man kan borra hål i sprickan och gänga, sedan dra i bult som man kapar jäms med. börjar med 1'a sedan borrar man 2'a så nära så man borrar o gängar in lite i den 1'a för att låsa den (som på bilden). så gör man längs hela sprickan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
@Avemo: Ja, precis så har jag själv resonerat. Mina två andra spisar är ju allt annat än perfekt täta och det läcker alltid in lite rök när man tänder innan draget kommit igång. Men sen tar ju röken snabbaste vägen ut och varför koloxiden inte skulle ta samma väg förstår jag inte. Tack för det.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ja, jag kanske målar fan på väggen.zingo skrev:
Men jag skulle inte vilja vakna på morgonen och vara död i kolosförgiftning.
När elden har falnat och värmen och därmed skorstensdraget minskar.
Det är då kolos börjar bildas pga minskande lufttilförsel. Vart det tar vägen syns inte, för det ryker inte längre.
När vi hade kakelugnar som huvudsaklig värmekälla i hemmen var kolosförgiftnng inte helt ovanligt.
Man trodde att det brunnit klar och "sköt spjället" för att bevara eftervärmen, medan det fortsatte att glöda osynligt.
Nu skjuter ni väl inte spjället hoppas jag.
Men var försiktiga!
Är alltid försiktig. Men nu ska man ju komma ihåg att detta är en köksspis som alltså står på nedervåningen och där sover man inte. För det första är den ju inte ens igång när det är läggdags och elden har slocknat långt innan dess. För det andra är det en våning upp och ett avstånd på 10+ meter till sängarna. I så fall är risken större att det blir problem med min gamla Husqvarna från 20-talet som värmer upp övervåningen. Den har inga sprickor men är ju inte 100% tät eftersom den är så gammal och skröplig.
:eek:
:eek:
Går utmärkt att svetsa gjutjärn med elektroder för rostfri plåt. Men man är tvungen att svetsa en cm och sedan knacka ur spånningarna ordentligt innan man svetsar nästa cm. Förvärm gärna metallen innan du börjar och täck gärna in den med isolering efter avslutat arbete så den får svalna långsamt.
/ en som är svetsare
/ en som är svetsare
Förvärm så in i svärord.
Se till att ha rätt pinnar.
När det svetsas klart så ska man knacka på svetsen med kulhammare hårt och länge över hela svetsen för att dels undvika sammandragning och dels släppa spänningarna.
Se till att ha rätt pinnar.
När det svetsas klart så ska man knacka på svetsen med kulhammare hårt och länge över hela svetsen för att dels undvika sammandragning och dels släppa spänningarna.
Eller så gavsvetsar man med silverlod. Förvärm lugnt, packa in i glasfiberull och eftesvalna lugnt.
Nästintill ingen risk för kristalisering pga tempen på elektrodsvetningen.
MIGa med mässingstråd är en annan metod.
http://www.youtube.com/watch?v=I5orJ-bkPKA
Nästintill ingen risk för kristalisering pga tempen på elektrodsvetningen.
MIGa med mässingstråd är en annan metod.
http://www.youtube.com/watch?v=I5orJ-bkPKA
Han förvärmer inte lugnt.corre skrev:
Han hettar upp hela stycket till arbetstemp.
Men han visar bara när det redan är varmt.
Rejält överarbetat på den där filmen. Den där påsvetsningen är inte märkvärdig alls att göra. Jag skulle då aldrig betalt timtiden på den reparationen. Det gjutstål som sitter i maskinchassin kan inte jämföras med gjutgods i en panna eller ugn.corre skrev:
Min erfarenhet är att man inte på rak arm kan avgöra om ett gjutgods är svetsbart eller inte. man måste nästan testa för att vara säker. Ett tips är att slipa lite i det med rondellen, ju rödare sprut desto svårare svetsning.
Mina två cents!
Klicka här för att svara