Och blåsor i händerna.

Vill man komma undan med tunn plåt så kan ett plåtslageri göra ett omslag, man viker kanten på plåten 180 grader och ställer man kantviken för tjockare plåt så får man större radie och därmed en mjukare kant. men då blir det svårare att gör mjuka böjar. Nåja det går med lite våld.

protte

katos skrev:
Tycker det överdrivs lite med svårigheten att svetsa. Snygg svetsar som tål att röntgas ja visst. Men plåt på ett armeringsjärn kom igen. Fäll ner masken och dra lite kanske se en film på youtube hur du ställer in svetsen på ett ungefär. Mer behövs inte. Vilken billigt skitsvets som helst kan göra det du behöver. Köp något billigt och prova. Det är så man får ett intresse. Tycker du det är roligt så köper du kanske något bättre senare. Lycka till. Ps köp en vinkelslip också annars blir det svårklippt.
Det var ett bra inlägg :thumbup: mer sånt ;) Vinkelslip har jag redan så den kan man med fördel använda.

Ibland när man har fått en "bra" idé och går till forumet så ångrar man sig illa kvickt.. :)

• Gilla
katos
  • Laddar…
anders07 skrev:
Har du kollat på dessa?
[länk]

Eller: [länk]
Det är de två som jag haft som "förebild", framförallt Bauhauslänken, men då vi har ganska mycket i vår trädgård som vi vill "kanta in" så springer snabbt kosingarna iväg. Gör jag det själv får man en initialkostnad som är rätt hög med tanke på svetsen, men de har jag förhoppningsvis glädje av senare i livet.

Se iaf till att du satsar på Cortenstål, tror du kommer bli besviken över resultatet/utseendet om något år annars. Vanlig plåt kommer ganska snabbt att övergå i gravrost, betydligt mörkare, inte alls den där rödaktiga färgen du får av ytrost, vilket du får på cortenstål.

Ska kolla med några lokala plåtverkstäder vad de kan tänkas ta för att leverera "remsor" om 1200x100x2 mm plåt. Då får man en bra referens för meterpriset.

Har kollat på lite plåtleverantörer och det verkar som att ett ark om 2000x1000x2 landar på runt 500:- inkl moms, men frakten är högst oklar samt om de säljer till privatpersoner. Pris per meter i jämförelse med att köpa en färdig från byggmarknad blir då löjlig.

• Gilla
Johky
  • Laddar…
Jag har handlat en del på Ekerö. De heter MH stål eller något sånt på Bryggarevägen. Sök på Google. De har gett mig bra pris och också gjort lite mindre precisionsarbeten när jag behövt

1,2 mm plåt klipper man inte själv, nja några dm kanske. men det går väldigt bra att sticksåga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.