61 758 läst ·
75 svar
62k läst
75 svar
Svets för hemmabruk?
Aha, tack för info.Dan_Johansson skrev:
Tja, jag tror inte reservationspriset ligger under 10 tusen.... Vattenkylning kan du ju köpa det från Stahlwerk med, och då är du uppe i samma pengar... Bra att ha när man svetsar med högre strömstyrka längre tider..
Det är inget överdrivet avancerat, lite slangar, en pump och en kylare... Jag har börjat samla grejor för att bygga en egen till min TIG...
Hittar faktiskt inget om vattenkylning hos Stahlwerk, kanske har de slutat med det. Men ser att det alltså är handtaget man kyler, inte aggregatet. Känns ju logiskt, men hade tydligen lite otur när jag tänkte tidigare
Om vi ska vara riktigt riktiga så är det väl en kombination av hög spänning och hög ström som är farligt.K kristofo skrev:
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 600 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 600 inlägg
Jag har en Stahlwerk TIG som jag har till div småpyssel.
Köpte den direkt från Tyskland och det var några tusenlappar billigare än i Sverige.
Bytte trösklar på en Jeep ZJ tex, svetsandet tog längre tid men nästan inga svetsskarvar som behövde slipas efteråt.
Min Scania fick lite luftigare avgassystem och då kom svetsen också till användning.
Har funkat helt ok till lite hobbypyssel hittills i 5-6år.
/P
Köpte den direkt från Tyskland och det var några tusenlappar billigare än i Sverige.
Bytte trösklar på en Jeep ZJ tex, svetsandet tog längre tid men nästan inga svetsskarvar som behövde slipas efteråt.
Min Scania fick lite luftigare avgassystem och då kom svetsen också till användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har funkat helt ok till lite hobbypyssel hittills i 5-6år.
/P
Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg
http://www.stahlwerk.se/shop/Vattenkylare-TIG.htmlL Lilllen skrev:
Tack! Ingen Stahlwerk dock. Vid snabb koll ser jag inga Stahlwerk grejer kvar alls på Stahlwerk.se? Har de helt mist återförsäljarstatus pga problemen som nämnts kanske? Lite lustigt att de kan fortsätta att marknadsföra sig med det namnet i så fall. Borde inte Stahlwerk i Tyskland surna till?Dan_Johansson skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg
Har inte läst alla trådarna så jag vet inte om du köpt svets än men jag skulle ha satsat på den där stanleyn som var i första inlägget eller nånn annan inverter. Går du upp lite i pris så får du ännu bättre svets och kanske längre kablar.
Jag har erfarenhet av mag, pinnsvets och sånn där flusstråd till mag svetsen. Även lite gassvets.
Mag är ju lättsammast men det blir dyrare och du måste ha gasflaska. Köp aldrig tråd med fluss. Jag svetsar bättre med vanlig tråd med avvriden gas än jag nånnsin lyckats med fluss tråd.
Moderna inverter (pinnsvets) svetsar svetsar bra, bränner fast ytterst lite och så kan du använda en massa olika elektråder. Tex. rostfritt. Jag har bla. en gammal billig invertersvets som är stor som ett sockerpaket och svetsar perfekt. Kräver inte så mycket säkring heller. Kan ju vara bra när det är en-fas.. Funkar på elverket också. Rolig att svetsa med. Det tyckte jag inte om flusstråd..
Jag har erfarenhet av mag, pinnsvets och sånn där flusstråd till mag svetsen. Även lite gassvets.
Mag är ju lättsammast men det blir dyrare och du måste ha gasflaska. Köp aldrig tråd med fluss. Jag svetsar bättre med vanlig tråd med avvriden gas än jag nånnsin lyckats med fluss tråd.
Moderna inverter (pinnsvets) svetsar svetsar bra, bränner fast ytterst lite och så kan du använda en massa olika elektråder. Tex. rostfritt. Jag har bla. en gammal billig invertersvets som är stor som ett sockerpaket och svetsar perfekt. Kräver inte så mycket säkring heller. Kan ju vara bra när det är en-fas.. Funkar på elverket också. Rolig att svetsa med. Det tyckte jag inte om flusstråd..
Skall man inte svetsa extremt mycket men ganska ”stort” och inte vill investera i en kylare så är det ett tips att koppla sid direkt på kallvattenkranen. Då behöver man bara ett vattenkylt slangpaket. Det är mycket tunnare ledare i vattenkylda slangpaket så att öht tända ett sånt utan vattenflöde är big no. Slangpaketen är designade för tryck runt 4bar och det skall vara minst 1 liter i minuten så det är inga extrema flöden. Vatten från kranen är alltid kallare än det i en kylare efter lite svetsning så 1 liter om man matar från ledningsvatten räcker absolut.
Å andra sidan ska man inte ha VATTEN i ett vattenkylt slangpaket utan en speciell kylvätska..F fsn skrev:Skall man inte svetsa extremt mycket men ganska ”stort” och inte vill investera i en kylare så är det ett tips att koppla sid direkt på kallvattenkranen. Då behöver man bara ett vattenkylt slangpaket. Det är mycket tunnare ledare i vattenkylda slangpaket så att öht tända ett sånt utan vattenflöde är big no. Slangpaketen är designade för tryck runt 4bar och det skall vara minst 1 liter i minuten så det är inga extrema flöden. Vatten från kranen är alltid kallare än det i en kylare efter lite svetsning så 1 liter om man matar från ledningsvatten räcker absolut.
Detta eftersom det finns delar i slangpaketet (och kylaraggregatet) som kommer rosta/ärga annars
(Fattigmansversionen är att använda någon form av antikorrosionsmedel i vattnet, men det sänker kokpunkten och är inte att rekommendera, plus att de flesta kylaraggregaten inte är slutna system och då är det inte att rekommendera)
Vad menar du med att de flesta kylaggregaten inte är slutna system och vad är inte att rekommendera då menar du? Du tror fö inte att det funkat väldigt bra med nån form av kylarvätska till typ.... en bil? Typ denna https://www.biltema.se/bilvard/tillsatsmedel/glykol/glykol-universal-koncentrerad-2000043033Violina skrev:
Å andra sidan ska man inte ha VATTEN i ett vattenkylt slangpaket utan en speciell kylvätska..
Detta eftersom det finns delar i slangpaketet (och kylaraggregatet) som kommer rosta/ärga annars
(Fattigmansversionen är att använda någon form av antikorrosionsmedel i vattnet, men det sänker kokpunkten och är inte att rekommendera, plus att de flesta kylaraggregaten inte är slutna system och då är det inte att rekommendera)
Spelar mindre roll, det korriderar inte sönder då jag förutsätter att man kopplar loss detta från vattenutkastaren och vattnet rinner ut ur slangen. Är man orolig kan man slå i en deciliter etylenglykol i torchen vid förvaring. Kylvätskan i en svets cooler är fö sämre ur kylsynpunkt än vanligt vatten. Tanken med kranvatten är att man varken behöver pump, radiator, fläkt eller tank. Det är en ganska vanligt förekommande lågprislösning i garagen faktisk.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
De flesta vätskor är sämre än vatten som ett rent köldmedia, men man vill ju ha en "gyllene medelväg" mellan ett bra köldmedia och något som är bra ur korrosionssynpunkt och därför använder man det som är anpassat för ändamålet..F fsn skrev:Vad menar du med att de flesta kylaggregaten inte är slutna system och vad är inte att rekommendera då menar du? Du tror fö inte att det funkat väldigt bra med nån form av kylarvätska till typ.... en bil? Typ denna [länk]
Spelar mindre roll, det korriderar inte sönder då jag förutsätter att man kopplar loss detta från vattenutkastaren och vattnet rinner ut ur slangen. Är man orolig kan man slå i en deciliter etylenglykol i torchen vid förvaring. Kylvätskan i en svets cooler är fö sämre ur kylsynpunkt än vanligt vatten. Tanken med kranvatten är att man varken behöver pump, radiator, fläkt eller tank. Det är en ganska vanligt förekommande lågprislösning i garagen faktisk.
(Precis samma anledning som jag/andra som jag känner inte kör med rent vatten i rejsmaskiner utan lägger dyra pengar på ex. Water wetter som byts flera gånger per år)
Problemet med att hälla kylvätska i slangpaketet enbart vid förvaring är flera, dels kommer det inte ta sig in överallt där det flödande vattnet tagit sig in och dels kommer det (om man inte späder innan) torka och bli till en äcklig smet inuti vattenledaren..
Så många garage som jag varit i och ALDRIG sett den lösningen, men det är klart, jag har väl varit i fel garage..
Oavsett vad du har sett eller inte så är det inga ovanligheter, rent vatten är inte heller nåt som skadar brännaren om man inte klantar till det ordentligt, vidare så torkar nästan aldrig kylvätska. Jag har fö aldrig sett en svetskylare som inte är ett slutet system och jag har jobbat med just med svetsutveckling i många år och har varit inblandad i designen av flera kylare.Violina skrev:
De flesta vätskor är sämre än vatten som ett rent köldmedia, men man vill ju ha en "gyllene medelväg" mellan ett bra köldmedia och något som är bra ur korrosionssynpunkt och därför använder man det som är anpassat för ändamålet..
(Precis samma anledning som jag/andra som jag känner inte kör med rent vatten i rejsmaskiner utan lägger dyra pengar på ex. Water wetter som byts flera gånger per år)
Problemet med att hälla kylvätska i slangpaketet enbart vid förvaring är flera, dels kommer det inte ta sig in överallt där det flödande vattnet tagit sig in och dels kommer det (om man inte späder innan) torka och bli till en äcklig smet inuti vattenledaren..
Så många garage som jag varit i och ALDRIG sett den lösningen, men det är klart, jag har väl varit i fel garage..
Vi ( alltså jag och alla de 1000-tal andra som åker kart) kör fö våra racemotorer på rent vatten eller eventuellt på batterivatten om man är bokstavstrogen. Visst korroderar aluminiumen till viss del.... MEN gör man som jag gör och slår i glykol under vintern (alltså endast en gång per år) så är motorn len som en babyröv inuti. Man skall ta det där med korrosion med lite ro.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg
Tycker jag sett nån reklamtext på nån hemsida att ett vattenkylt slangpaket klarade av att köras gaskylt "upp till ampere si och så"?F fsn skrev:Skall man inte svetsa extremt mycket men ganska ”stort” och inte vill investera i en kylare så är det ett tips att koppla sid direkt på kallvattenkranen. Då behöver man bara ett vattenkylt slangpaket. Det är mycket tunnare ledare i vattenkylda slangpaket så att öht tända ett sånt utan vattenflöde är big no. Slangpaketen är designade för tryck runt 4bar och det skall vara minst 1 liter i minuten så det är inga extrema flöden. Vatten från kranen är alltid kallare än det i en kylare efter lite svetsning så 1 liter om man matar från ledningsvatten räcker absolut.
Jag har nämligen ett esab vattenkylt slangpaket ligger som jag tänkte använda när det gamla ramlar sönder, men nu blev jag ju lite osäker... Å andra sidan är det ju inga bekymmer att koppla det direkt på kallvattnet i garaget.... Tror ju inte det är något bekymmer, det brukar väl vara mestadels koppar och mässing i handtagen, och de metallerna klarar sig ju bra i vanligt kranvatten inne i huset....