61 786 läst ·
75 svar
62k läst
75 svar
Svets för hemmabruk?
Jag skulle akta mig för Stahlwerk.
https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=31&t=285218
https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=31&t=285218
Allvetare
· Västra götaland
· 10 925 inlägg
Jag tycker en pinnsvets är det bästa att ha hemma om man bara svetsar ibland. Man behöver inga gasflaskor med dyra fyllningar och besiktningar. Man köper den sorts elektrod man behöver för tillfället och det går att svetsa dom flesta metaller. Är ganska okänslig för rost och smuts. Lätt att bära omkring och går bra att använda ute.
Nackdelen är väl att det krävs mer träning för att svetsa med och att det går långsamt jämfört med mig/mag
Nackdelen är väl att det krävs mer träning för att svetsa med och att det går långsamt jämfört med mig/mag
Jag har haft funderingar på att köpa en Stahlwerk AC/DC TIG. Läste ovan tråd, men den verkar ju endast handla om en dålig svensk återförsäljare. I övrigt har jag mest läst bra omdömen om man köper direkt från Tyskland? Förutom då pedalen som nämns i tråden som tydligen skulle kunna vara bättre.DennisCA skrev:
Har haft min stahlwerk i 6 år nu.. 200 A AC/DC TIG med inbyggd plasmaskärare..L Lilllen skrev:
Funkar KANON även (även med fotpedalen) min är inköpt direkt från Tyskland (varför ge nån svensk skitfirma över tusen spänn extra när de uppenbarligen är en värdelös mellanhand)..
Garantitiden i Tyskland är fem år... och handlar man direkt därifrån är det ju inga problem med svenska mellanhänder..Dan_Johansson skrev:
Tack för den infon! Jag vill svetsa stål, rostfritt och aluminium. Vad svetsar du själv med din?Violina skrev:
Förresten, 7 års garanti står det t.o.m. när jag läser på eBay. Men frågan är väl hur man gör om den går sönder. Gissar på hög frakt när man bokar den själv utan bra företagsavtal. Men det är klart, får jag bara lite hjälp från Stahlwerk hur jag felsöker själv så kan det ju funka att de bara skickar ev trasig del också.
Svetsar samma, funkar bra 
Levererar inte riktigt inställt värde (maxar runt 185 A) och inget vidare bra pinnsvets (men då är jag bortskämd med en 630 A gammal esab pinnsvets på jobbet) då den bara orkar klena pinnar..
Många bra inställningar på den!!!
Jaså? När jag köpte min var det iaf 5 år.. Borde väl gå att kolla postens eller dhls prislista? Tror inte det är jättedyrt faktiskt..
Levererar inte riktigt inställt värde (maxar runt 185 A) och inget vidare bra pinnsvets (men då är jag bortskämd med en 630 A gammal esab pinnsvets på jobbet) då den bara orkar klena pinnar..
Många bra inställningar på den!!!
Jaså? När jag köpte min var det iaf 5 år.. Borde väl gå att kolla postens eller dhls prislista? Tror inte det är jättedyrt faktiskt..
Tack! Känns bra att få råd från någon som faktiskt jobbar med att svetsa. 
Kanske går det även att Stahlwerk bokar frakt, och jag betalar dem(?) Hur som helst verkar det ju vara bra maskiner, så risken att de går sönder ofta bör inte vara så stor för mig som hobby-svetsare. Svårt att annars hitta billiga TIG som går att svetsa aluminium med.
Kanske går det även att Stahlwerk bokar frakt, och jag betalar dem(?) Hur som helst verkar det ju vara bra maskiner, så risken att de går sönder ofta bör inte vara så stor för mig som hobby-svetsare. Svårt att annars hitta billiga TIG som går att svetsa aluminium med.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 925 inlägg
Intressant, en riktig kvalitetssvets i liknande prisklass som Stahlwerk. Frågan är dock var den hamnar i slutänden, reservationspriset är heller inte uppnått ännu. Ett par andra frågetecken för mig som total novis, är det så få reglage som det ser ut, eller är detta baksidan? Hur slår man tex om mellan AC och DC?Dan_Johansson skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om jag jämför med den Stahlwerk jag funderat på (som väl kanske har onödigt många reglage) så är ju skillnaden rätt stor:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nästa fundering är ombyggnationen till vattenkylning. Vatten ihop med något som drar rätt mycket ström känns som man vill ha bra koll på. Antingen att man känner till den som gjort det och litar på den, t.ex. man själv
För min egen del känns dock en ny maskin med rejäl garanti som ett säkrare kort.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Det är baksidan, se här för manual: https://resources.userdoc.kemppi.com/manuals/mastertig-ac-dc-om-sv.pdf
/U
/U
Allvetare
· Västra götaland
· 10 925 inlägg
Tja, jag tror inte reservationspriset ligger under 10 tusen.... Vattenkylning kan du ju köpa det från Stahlwerk med, och då är du uppe i samma pengar... Bra att ha när man svetsar med högre strömstyrka längre tider..L Lilllen skrev:Intressant, en riktig kvalitetssvets i liknande prisklass som Stahlwerk. Frågan är dock var den hamnar i slutänden, reservationspriset är heller inte uppnått ännu. Ett par andra frågetecken för mig som total novis, är det så få reglage som det ser ut, eller är detta baksidan? Hur slår man tex om mellan AC och DC?
[bild]
Om jag jämför med den Stahlwerk jag funderat på (som väl kanske har onödigt många reglage) så är ju skillnaden rätt stor:
[bild]
Nästa fundering är ombyggnationen till vattenkylning. Vatten ihop med något som drar rätt mycket ström känns som man vill ha bra koll på. Antingen att man känner till den som gjort det och litar på den, t.ex. man självEller att man åtminstone skulle kunna granska den noga innan köp, vilket för mig är knepigt i detta läge. Men Vertex kanske är ett pålitligt system ihop med denna svets?
För min egen del känns dock en ny maskin med rejäl garanti som ett säkrare kort.
Det är inget överdrivet avancerat, lite slangar, en pump och en kylare... Jag har börjat samla grejor för att bygga en egen till min TIG...
På gränsen till ordmärkeri, men höga strömmar och vatten är inte så farligt. Det är höga spänningar man ska passa sig för. Bortsett från Hf-start så är det inget märkvärdigt alls.
Jag skulle tro att man hittar allt man behöver för vattenkylning på biltema utan att vara orolig för elsäkerheten.
Jag skulle tro att man hittar allt man behöver för vattenkylning på biltema utan att vara orolig för elsäkerheten.