Håller på att renovera en gammal vedspis, en Husqvarna 27, i köket på landet. Bl.a. ska jag lägga in ny lera. När jag tog bort den gamla leran såg jag att ugnstaket är något sprucket, en glipa på 2-3 mm över halva ugnstaket. Jag tänkte att man nog borde svetsa detta. Vilken är den billigaste enklaste svets för detta?

Gjutjärn är svårt att svetsa, näst intill omöjligt. Kräver förvärmning, specialtråd, en bra svets, och vetat hur man ska göra (svetsa kallt och korta bitar).

Sedan att svetsa under upp och inne i ett trångt utrymme, nja.
Skulle rekommender dig att ta loss spisen så den går att vända upponer och frakta den till någon som gjort det förr.

Protte

Förvärmning är väl inga problem, det är väl bara att elda på i spisen först:)

När man tar bort ringarna och en löstagbar del mellan ringarna så kommer man åt rätt bra uppifrån.

Jag vill inte ta loss spisen och ta isär den. Det blir för stort jobb.

Jag är skeptisk till att svetsa gjutjärnet i en spis, pga temperatursvängningarna när man eldar, det kommer bara att spricka igen snart.
Men där är väl inget att förlora på att testa.
En schysst inverter, OK 48:00-pinnar och sedan "sträcka ut" svetssträngen med trycklufthammare.
Observera, att köpa en svets nog blir dyrare än att köpa en ny spis. Har du kollat efter reservdelar hos Josef Davidsson?

Eftersom du behöver ställa frågan är du tyvärr diskvalificerad från att svetsa själv.
Ledsen, men så är det bara.

Om du kommer åt uppifrån så frilägg och köp tjänsten.
Annars kan du lika gärna skita i det.

Elarbeten kräver kunskap, den som vet kan göra det själv.
Men i vissa fall, som detta, krävs (ursäkta alla yrkesgrupper som känner sig träffade) lite känsla och rutin.

Tillägg:
Jag ser att det ser trist ut i skrift.
Men just detta område är ett av de få jag skulle fundera på att ta in yrkesman på.
Som sagt, el och vvs är hyfsat "enkelt" med rätt kunskap och rudimentär känsla.
Svetsa gjutjärn är inte det.

Redigerat:
Håller med, svetsa gjutjärn är inget lämpligt nybörjarprojekt. Om nu ugnsväggen är täckt med lera, kan du inte "fuska" och laga sprickan med samma material som man kan laga grenrör och avgasrör med på bilar.
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tatning/Lagningspasta/

Husqvarna 27 låter som en ganska gammal spis. Ornamenterad och oemaljerad framsida? Dessa tidiga husqvarnaspisar var inte av lika bra kvalitet som de senare. Gjutgodset är ganska tunt. Eftersom de dessutom har hunnit med att rosta och spricka i runt 100 år är de ofta i ganska dåligt skick om man börjar plocka isär dem. Jag har renoverat en Husqvarna 027 en gång. (0 innebär högereldad.) Där var alla delar utom rosten och rökstosen hela. Jag kunde tigsvetsa ihop stosen och köpa en ny rost av spisdoktorn i Åsättra. http://www.spisdoktorn.se/ Om du inte vill plocka ner spisen i beståndsdelar skulle jag råda dig att täta sprickan med pannkitt och lägga ny lera på ugnstaket. Svetsa med ugnstaket på plats kommer aldrig att bli bra.

Erik

A
OM du nu ska svetsa så använd endera gjutjärnselektroder, eller elektroder för rostfrit brukar också gå bra på gjutjärn, och då tunna elektroder så du kan svetsa med låg ström. Men ju skitigare o äldre det är, desto mer sprött är det, så det kommer garanterat att spricka igen, fast bredvid svetsen.
Svetsa absolut inte med 48.00

Okej, jag får väl släppa det där med att svetsa om det är svårt och dessutom riskerar att spricka igen ändå.

Förslaget med att täta med pannkitt var mycket bra, Avemo. Jag har nämligen funderat på det själv :) Så att inte leran smular och dammar ner i ugnen såsom den gamla leran gjorde som i och för sig var spucken och smulig.

Husqvarna 27 är en rätt gammal spis, början på 1900-talet. Så spisarna var rejälare senare, jag trodde de äldsta var bäst.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.