P Putte 9497 skrev:
Toapapper har fyra sidor och man kan om man vill använda alla fyra sidorna.
Två sidor

P Putte 9497 skrev:
Toapapper har fyra sidor och man kan om man vill använda alla fyra sidorna.
Lite OT men visst, men blir du inte kladdig om fingrarna då?

T twoody skrev:
Två sidor
Dubbeltoa har fyra

Tombrittberg
S Staas skrev:
Svårt att tro om du tittar på bilden så är det bara 2 rör radiatorn satt redan på väggen så hur kan någon vara långsammare?
Gör jobbet själv i fortsättningen .

• Gilla
kulle och 3 till
  • Laddar…
Tombrittberg
torbeno torbeno skrev:
Är det tiden eller resultatet du klankar ner på?
ELLER PRISET ? Svårt att tro att tiden är ett stort problem.

Som jag ser det har TS klagat över cirka 400 kr som han inte vill betala för, för mig har det tagit närmare två timmar att läsa igenom tråden, dessutom på en söndag, jag vill ha reda på vem jag ska fakturera för nedlagd tid? Transport och materialkostnad bjuder jag på, även om elräkningen inte är gratis.

• Gilla
  • Haha
Memmos och 5 till
  • Laddar…
Bråka om fyra timmar?
När jag jobbade som röris så debiterade vi alltid för minst 3,5 timmar oavsett om det tog femton minuter eller 3,5 timmar. Små jobb kostar därmed betydligt mer än större jobb. Alternativet hade varit att du hade fått gjort det själv. I det här fallet så har dock den som gjort arbetet inte varit tydlig med kostnaden.

• Arg
  • Gilla
platon1980 och 1 till
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Bråka om fyra timmar?
När jag jobbade som röris så debiterade vi alltid för minst 3,5 timmar oavsett om det tog femton minuter eller 3,5 timmar. Små jobb kostar därmed betydligt mer än större jobb. Alternativet hade varit att du hade fått gjort det själv. I det här fallet så har dock den som gjort arbetet inte varit tydlig med kostnaden.
Kostar betydligt mer i tid att administrera ja, inte att utföra. Å andra sidan så tar vvs betalt för allt ändå. ;)

P Ponnyfarm skrev:
Kostar betydligt mer i tid att administrera ja, inte att utföra. Å andra sidan så tar vvs betalt för allt ändå. ;)
Det är mycket som inte syns som skall rymma inom denna tidsram. Allt från framkörning, inspektion, materialhämtning till att man inte har utrymmet kvar för att lägga in andra jobb under samma dag. De dagar man lyckades klämma in två småjobb inom samma tidsram kan jag räkna upp på mina fem fingrar under de åtta åren jag jobbade där. Samma gäller att man kunde sitta av tiden. Den resttid som ev. kunde uppstå innebar alltid tid för sådant man inte hann med annars. Allt från inventering till städning. Men som jag påpekade förut så slipper man sådana här frågeställningar om man är tydlig mot kund.

S Staas skrev:
Det förstår jag åxå att allt inte kan finnas med, har du tittat på bilden? Standard presskopplibgar och 4 meter kopparrött ska väl finnar iaf ELLER!!! Och till saken är att 2 dagar innan var montören och fotade det han skulle göra
Självransakan bland rörmokare de finns

inte
S Staas skrev:
Ska nog starta firma och ”hänga hos kunden å få betalt, låter jättebra för kunderna betalar inte efter prestation jättebra:)
betala och se glad ut, 4 timmar är ingenting

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Jag håller med, fyra timmar är orimligt om det är en yrkesman som har gjort jobbet. Om man, som någon föreslog tidigt i tråden, glatt skulle betala för fyra när det egentligen tog tre timmar, så skulle det innebära en överfakturering på 33 %. En sådan firma skulle man ha!

Någon gjorde också tidigt en kvantifiering av tidsåtgången för varje arbetsmoment, men glömde bort att vissa saker kan göras samtidigt. Man behöver inte stå och titta på när vattnet rinner ut, utan kan göra annat under tiden osv.

19 sidor har nu gått åt till denna fråga. Jag undrar vad vissa skribenter skulle ha fakturerat för sin insats? Inte många minuter hoppas jag.

• Gilla
Staas
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
4h är inte oskäligt alls enigt mig.

Åka från företaget till dig
Stänga ner systemet
Tappa ur
Montera klammer
Skära in T-rör
Bocka rör
Koppla klart
Städa
Åka hem
Fylla på bilen med det som gick åt hos dig

Skulle detta ta en timme enligt dig? :thinking:

Sen ska det klämmas in rast på detta också.

Jag håller med föregående talare...
Fylla på i bilen?

• Gilla
epw
  • Laddar…
O Oskis123 skrev:
Fylla på i bilen?
Så det är rimligt att fakturera en kund 1-2 timmar för att fylla på en bil?

• Gilla
Staas
  • Laddar…
Krilleman
O Oskis123 skrev:
Fylla på i bilen?
Alla kunder vill att man ska klara av det mesta på väldigt kort varsel. "När du endå har åkt hit kan du inte göra detta också?" Detta kräver en välfylld bil för att hålla en hög nivå. Således skall den även då fyllas varje dag med det som gått åt.

Vem ska då bekosta den tiden när jag kommer till nästa kund och bilen börjar få slut på prylar?

Skulle du vara nöjd om röris kommer till dig och inte har en bra nivå på material i bilen?

När jag körde service så hade jag alltid en välfylld bil. Det ingår i priset och servicen på plats. Åka extra till grossist gnälls det ännu mera på. Så när jag städar ur bilen efter avslutat uppdrag passerar jag även grossist och fyller upp det som gått åt. På så sätt blir det enklast att hålla en bra kundservice med en välfylld bil till samtliga kunder.

Inget konstigt alls.

Menade du något annat?

• Gilla
kulle och 3 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Alla kunder vill att man ska klara av det mesta på väldigt kort varsel. "När du endå har åkt hit kan du inte göra detta också?" Detta kräver en välfylld bil för att hålla en hög nivå. Således skall den även då fyllas varje dag med det som gått åt.

Vem ska då bekosta den tiden när jag kommer till nästa kund och bilen börjar få slut på prylar?

Skulle du vara nöjd om röris kommer till dig och inte har en bra nivå på material i bilen?

När jag körde service så hade jag alltid en välfylld bil. Det ingår i priset och servicen på plats. Åka extra till grossist gnälls det ännu mera på. Så när jag städar ur bilen efter avslutat uppdrag passerar jag även grossist och fyller upp det som gått åt. På så sätt blir det enklast att hålla en bra kundservice med en välfylld bil till samtliga kunder.

Inget konstigt alls.

Menade du något annat?
Helt rimligt.
Bara för att förtydliga är att du får välja att ta en högre kostnad för en servicebil och mil ELLER tid att fylla på och mil.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.