118 256 läst ·
325 svar
118k läst
325 svar
Sveriges sämsta rörmokare?
Du menar att rörmokare ska ha dubbla servicebilar?
En för kunder som vill ha en "tom" bil och en fullt utrustad?
Min modell är den som har fungerat oerhört bra i verkligheten. Det mest rättvisa upplägget för alla kunder.
En för kunder som vill ha en "tom" bil och en fullt utrustad?
Min modell är den som har fungerat oerhört bra i verkligheten. Det mest rättvisa upplägget för alla kunder.
Varför två? Välj prismodell och var tydlig med kostnader.Krilleman skrev:
Vad jag ville påpeka är att vissa (inte du Krilleman) verkar anse att det är ok att ta betalt både en, två och tre gånger för samma tjänst.
Det rimliga här tycker jag hade varit att röris hade sagt att han gärna gör detta jobbet och att minimidebitering är 4 timmar. Gör klart jobbet på 1,5-2 timmar och fråga om det är något annat de vill ha gjort eftersom de ändå betalar för 4 timmar. Vill de inte ha något annat gjort så åker man därifrån och fakturerar 4 timmar. Att låtsas att det tar 4 timmar är ju bara tramsigt.
Fullt utrustad bil som behöver fyllas på efter varje jobb kan jag inte tycka är en fullt utrustad bil.
Kan inte vara så svårt att fylla på en varukorg hos grossistens e-handel med delarna man använder under dagen. Sen skicka iväg beställningen och antingen hämta upp grejerna eller få de skickade till sig dagen efter.
Fullt utrustad bil som behöver fyllas på efter varje jobb kan jag inte tycka är en fullt utrustad bil.
Kan inte vara så svårt att fylla på en varukorg hos grossistens e-handel med delarna man använder under dagen. Sen skicka iväg beställningen och antingen hämta upp grejerna eller få de skickade till sig dagen efter.
H hanson#16 skrev:Ett fint exempel på det parallella hantverkaruniversumet.
1. Rot avdrag är inget hantverkarbidrag. Det är ett avdrag på skatt som jag betalar. Fakturan är på 4000 inte 4000 minus rot. Att det skall vara så svårt att förstå.
2. 3000-4000 kr är fruktansvärt mycket pengar. Precis vem som helst kan lära sig jobbet på ett par timmar men för att kunna betala av jobbet behöver man arbeta. Genomsnittssvensken får ut 149 kr i timmen efter skatt, vilket ger att svensson får arbeta mellan 20 och 27 timmar för att kunna betala tonyrörkrök för fyra krökta kopparrör. Det är för mig MYCKET.
Väldigt konstigt att du kan lära dig ett yrke på ett par timmar som tar först 3år i gymnasiet och sen 2,5år som lärling att lära sig.
Sen anser jag att 4h är i överkant med tiden, men jag var inte på plats och vet inte alla förutsättningar. Ibland kan något så simpelt som att byta blandare ta 3-4h. Så tidsmässigt när det gäller service jobb angående tid så svarar jag alltid "hur långt är ett snöre". Går inte jämföra ackordsjobb och service jobb ang. Tid
Varför gjorde du inte bara jobbet själv? Du låter ju som en expert?! Du hade ju grejat "rörstumparna" på en kvart, max, eller hur?S Staas skrev:
Tappa ur vatten ur systemet tror jag gick ganska fort. Har själv tappat ur ett system i en stor kyrka godkänd för 660 personer, och det tog ksnske 10 minuter.Henrik Nordlander skrev:Jobbar du med detta själv.
Allt som bör tas med i beräkningen framgår inte.
Var det ett trycksatt system fullt med vatten ELLER TOMT !
Är det på nedre botten.
Jag lovar att stor del gick åt till att få ur vatten så han slapp orsaka skada.
tiden är inte ett dugg orimlig när det handlar om värme även om de kan gå snabbare !
Bjor skrev:
Bara för att det är en stor kyrka betyder inte att värmesystemet är stort. En traditionell kyrka bygger nog mest på att folket där inne värmer upp det mesta av ytan. Aldrig varit i en kyrka än som håller 20+ grader.
Brukar mest vara konvektorer under fönster och en konvektor rymmer betydligt mindre vätska än en radiator. Sen så kan vattnet hängt i vakuum också. Bara för att det slutar rinna efter 10min betyder inte att det är tomt.
Tillräckligt tommt för att byte radiatorerna som tog 3 personer att få på plats, ingen man lyfter själv, rymmer bra mycket vatten. Värmen där ligger på 20 till 21 grader. Så ett vanligt hus tar nog inte mycket lägre tid, om det inte är nå stopp i ledningarna då, men då tycker jag att rörmokare som var där ska informera om det är nå som inte stämmer.AndersN89 skrev:
Bara för att det är en stor kyrka betyder inte att värmesystemet är stort. En traditionell kyrka bygger nog mest på att folket där inne värmer upp det mesta av ytan. Aldrig varit i en kyrka än som håller 20+ grader.
Brukar mest vara konvektorer under fönster och en konvektor rymmer betydligt mindre vätska än en radiator. Sen så kan vattnet hängt i vakuum också. Bara för att det slutar rinna efter 10min betyder inte att det är tomt.
2 som lyfte och en som riktade in den. Hur stor det är svårt att säga nu, 2 x 1 meter ungefär. Det var i Färila kyrka, kanske finns någon bild på nätet. Längst ner i kyrksalen var det.V vvs facit skrev:
3 man på en radiator då börjar vi närma oss
Vikter på 300 kg
en Rad på 2 meter hängde man ensam
När det va pressat med tid på jobben
När jag va lite yngre .
behövs det 3 man för en radiator och en del av er verkar tycka det är helt ok
Måste den montören framstå som en supermontör som omskrives i denna tråd
Vikter på 300 kg
en Rad på 2 meter hängde man ensam
När det va pressat med tid på jobben
När jag va lite yngre .
behövs det 3 man för en radiator och en del av er verkar tycka det är helt ok