118 256 läst ·
325 svar
118k läst
325 svar
Sveriges sämsta rörmokare?
Super montör, 4 timmar på två rör. Har varit med att monterat radiatorer och inte tog det då 4 timmar, max 2. Och jag är inte ens någon rörmokare.V vvs facit skrev:3 man på en radiator då börjar vi närma oss
Vikter på 300 kg
en Rad på 2 meter hängde man ensam
När det va pressat med tid på jobben
När jag va lite yngre .
behövs det 3 man för en radiator och en del av er verkar tycka det är helt ok
Måste den montören framstå som en supermontör som omskrives i denna tråd
Jag är glad att jag inte anlitar hantvärkare
Aldrig gjort och kommer aldrig att göra. För det är inget att lita på.
Vet du varför vi var 3st? Det tror inte jag.
Och skulle det bara kommer en montör och ens börja påstå att han ska montera in en äldre radistor på 2 meter utan hjälp då skulle han få åka härifrån.
följd frågaBjor skrev:
Super montör, 4 timmar på två rör. Har varit med att monterat radiatorer och inte tog det då 4 timmar, max 2. Och jag är inte ens någon rörmokare.
Jag är glad att jag inte anlitar hantvärkare
Aldrig gjort och kommer aldrig att göra. För det är inget att lita på.
Vet du varför vi var 3st? Det tror inte jag.
Och skulle det bara kommer en montör och ens börja påstå att han ska montera in en äldre radistor på 2 meter utan hjälp då skulle han få åka härifrån.
Vet du exakt varför det tog 4 timmar ?
Jag som alla andra rörisar har hängt radiatorer i tusental . Aldrig ! Nånsin har det behövts 3 man för att hänga en radiator . Till 90% är man ensam men aldrig fler en 2
Och ja jag har också gjort en massa jobb i kyrkor . I 3 år på
80 talet åkte vi runt bytte värmepannor uppgraderade värmesystem byggde bevattningsanläggningar för Kyrkogårdar
Och nya infiltrations system för avlopp
Så det har blivit en del Radiatorer i kyrkor med
Som jag hängt själv
En 3 meter 60 cm hög 33 6900 watt väger 138,2 kg tom
Här är man 2 st då det är otympliga Att balansera ensamma + att det börjar bli tungt
En 2 m 60 cm hög 22 väger endast 56 kg
Behöver man hjälp med en sån ? Nej
Det hänger man ensam
Redigerat:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
V vvs facit skrev:3 man på en radiator då börjar vi närma oss
Vikter på 300 kg
en Rad på 2 meter hängde man ensam
När det va pressat med tid på jobben
När jag va lite yngre .
behövs det 3 man för en radiator och en del av er verkar tycka det är helt ok
Måste den montören framstå som en supermontör som omskrives i denna tråd
Vet inte på vilket årtionde du var lite yngre men arbetsmiljö var inte så noga bara för 10-20 år sedan så det är knappast något att sträva efter
Arbetsmiljöverket har gjort mycket gott
Men 58 kg att lyfta på jobbet
Eller stå och dra marklyft på gymet
Benböj och bänk press med övningar runt det
Som vida överstiger en radiator på 58 kg ?
sen finns det ögonblick tyvärr ( och jag är den första att beklaga dom ) där det inte finns något allternativ en att ta i .
Det är 2 st som får plats i en trång trappa
Ta en gammal Albin 720 tex
Den väger över 400 kg . Tyvärr har en del såna lyfts upp av undertecknad. Det är inte 58 kg som knäcker ryggen
Det är när man inte får plats att gå med selar
Utan får lita på att händer ben och rygg
Klarar. Lyftet i en trång trappa
Men 58 kg att lyfta på jobbet
Eller stå och dra marklyft på gymet
Benböj och bänk press med övningar runt det
Som vida överstiger en radiator på 58 kg ?
sen finns det ögonblick tyvärr ( och jag är den första att beklaga dom ) där det inte finns något allternativ en att ta i .
Det är 2 st som får plats i en trång trappa
Ta en gammal Albin 720 tex
Den väger över 400 kg . Tyvärr har en del såna lyfts upp av undertecknad. Det är inte 58 kg som knäcker ryggen
Det är när man inte får plats att gå med selar
Utan får lita på att händer ben och rygg
Klarar. Lyftet i en trång trappa
Vi var inte 3 st där för att göra det jobbet, men är man fler på plats så tycker jag att man hjälps åt. Det skulle kanske gått på 2 med risk att ska då golvet, för både vägg fästerna och rören sätt inte helt rakt.V vvs facit skrev:följd fråga
Vet du exakt varför det tog 4 timmar ?
Jag som alla andra rörisar har hängt radiatorer i tusental . Aldrig ! Nånsin har det behövts 3 man för att hänga en radiator . Till 90% är man ensam men aldrig fler en 2
Och ja jag har också gjort en massa jobb i kyrkor . I 3 år på
80 talet åkte vi runt bytte värmepannor uppgraderade värmesystem byggde bevattningsanläggningar för Kyrkogårdar
Och nya infiltrations system för avlopp
Så det har blivit en del Radiatorer i kyrkor med
Som jag hängt själv
En 3 meter 60 cm hög 33 6900 watt väger 138,2 kg tom
Här är man 2 st då det är otympliga Att balansera ensamma + att det börjar bli tungt
En 2 m 60 cm hög 22 väger endast 56 kg
Behöver man hjälp med en sån ? Nej
Det hänger man ensam
Visst kan man sätt in ett sådant själv med risk att ksnske förstört golvet som sen kostar 30000 att laga. Men nu var det ett på 2 x 1m jag nämnde.
Det var någon som påstod att det tog en stor det av tiden att tappa ur systemet jag tyckte verkade vars orimligt
Sen 4 timmar, så måste det har varit nå mer än bara 2 rör. Nå han måsta ha gjort om eller nå. För annars var han då långsam. Det är sådant här som gör att många inte litar på hantverkare, det tar orimligt lång tid. Skulle vara roligt att få höra från han som var där och gjorde jobbet.
Vet inte hur andra gör men man skyddar golvytor när man jobbar
I ditt fall i kyrkan hade det legat dubbla lager golvmasonit under radiatorn
jag hoppas dom räta upp konsolerna , för gör vi om gör vi rätt . Och en rad ska hänga rakt
I ditt fall i kyrkan hade det legat dubbla lager golvmasonit under radiatorn
jag hoppas dom räta upp konsolerna , för gör vi om gör vi rätt . Och en rad ska hänga rakt
Du har nog felpostat.V vvs facit skrev:
Detta är inte "Stora skryttråden".
Bjor skrev:
Vi var inte 3 st där för att göra det jobbet, men är man fler på plats så tycker jag att man hjälps åt. Det skulle kanske gått på 2 med risk att ska då golvet, för både vägg fästerna och rören sätt inte helt rakt.
Visst kan man sätt in ett sådant själv med risk att ksnske förstört golvet som sen kostar 30000 att laga. Men nu var det ett på 2 x 1m jag nämnde.
Det var någon som påstod att det tog en stor det av tiden att tappa ur systemet jag tyckte verkade vars orimligt
Sen 4 timmar, så måste det har varit nå mer än bara 2 rör. Nå han måsta ha gjort om eller nå. För annars var han då långsam. Det är sådant här som gör att många inte litar på hantverkare, det tar orimligt lång tid. Skulle vara roligt att få höra från han som var där och gjorde jobbet.
2 st rörbitar som synes på bilden var det varken mer eller mindre, radiatorn var redan på plats och städa pluss fylla upp systemet fick jag göra självBjor skrev:
Vi var inte 3 st där för att göra det jobbet, men är man fler på plats så tycker jag att man hjälps åt. Det skulle kanske gått på 2 med risk att ska då golvet, för både vägg fästerna och rören sätt inte helt rakt.
Puss på er alla rörmokare
Där var det inte nås skydd under där, men det blev rakt när det var klart. Fler borde göra som dig och skydda golven, för det verkar inte vara så vanligt tyvärr. Har inte sett det en enda gång.V vvs facit skrev:
Nu blev det knepigt med språket. Konvekttion är fenomenet att den uppvärmda luften vid "grejen" under fönstret, som innehåller varmt vatten, stiger uppåt för att den är lättare än den övriga något kallare luften. Alla kroppar strålar (radiation), men olika mycket beroende på sin temperatur. Mina grejer under fönstrena brukar jag kalla element... även de varma.AndersN89 skrev:
Bara för att det är en stor kyrka betyder inte att värmesystemet är stort. En traditionell kyrka bygger nog mest på att folket där inne värmer upp det mesta av ytan. Aldrig varit i en kyrka än som håller 20+ grader.
Brukar mest vara konvektorer under fönster och en konvektor rymmer betydligt mindre vätska än en radiator. Sen så kan vattnet hängt i vakuum också. Bara för att det slutar rinna efter 10min betyder inte att det är tomt.
Konvektor är oftast mindre och innehåller mindre vätska t.ex. ett bockat rör inneslutet i aluminiumflänsar. En radiator är det som i folkmun kallas elementT torkelb skrev:Nu blev det knepigt med språket. Konvekttion är fenomenet att den uppvärmda luften vid "grejen" under fönstret, som innehåller varmt vatten, stiger uppåt för att den är lättare än den övriga något kallare luften. Alla kroppar strålar (radiation), men olika mycket beroende på sin temperatur. Mina grejer under fönstrena brukar jag kalla element... även de varma.
http://cleverheating.se/konvektor-vs-radiator/
Trams. Det Cleverheating (se bara namnet!) ägnar sig åt på sin webbsida är ren och skär marknadsföring. I sådan är huvudregeln att förvirra mottagaren, den blivande (förhoppningsvis) konsumenten, så att budskapet accepteras och kan göra sin verkan -> se till att öka försäljningen. Alla metallbehållare med varmvatten bidrar till konvektion och strålar dessutom; lite olika beroende på konstruktion. Traditionellt är det konvektionen man är intresserad av för att minska eller förhindra kallras vid fönster, men äldre konstruktioner var sämre på detta pga sin gjutjärnskonstrukton och kanske sämre kunskap. Nuförtiden finns det så välisolerade fönster att detta är ett mindre problem och i sådana fall går man över till (vid nybyggnation) golvvärme. Gissa vad det är för typ av värmeöverföring där!?
C
civilingenjören
Medlem
· Sverige
· 678 inlägg
civilingenjören
Medlem
- Sverige
- 678 inlägg
Nyfiken på vad du anser ett att vinstdrivande företag ska ägna sig åt på sin webbsida.T torkelb skrev:
Rätt vanligt att även svenska företag använder engelska namn. Det kan man naturligtvis tycka vad man vill om. Även vanligt att använda ord som ger positiva associationer ("clever").