118 256 läst ·
325 svar
118k läst
325 svar
Sveriges sämsta rörmokare?
Måste bara, sent omsider, lägga in en åsikt angående detta.H hanson#16 skrev:3000-4000 kr är fruktansvärt mycket pengar. Precis vem som helst kan lära sig jobbet på ett par timmar men för att kunna betala av jobbet behöver man arbeta. Genomsnittssvensken får ut 149 kr i timmen efter skatt, vilket ger att svensson får arbeta mellan 20 och 27 timmar för att kunna betala tonyrörkrök för fyra krökta kopparrör. Det är för mig MYCKET.
Det är inte bara "fyra krökta kopparrör" man betalar för. Man betalar även för att dessa rör skall leda vatten genom husets värmesystem så att elementet blir varmt, och för att det skall se någorlunda snyggt och prydligt ut. Är det rätt gjort kommer elementet att ge värme i flera årtionden. Då är 20-27 timmar inte längre så fruktansvärt mycket, när man väl sätter det i ett vidare perspektiv. Om du kan fixa att lära dig att göra det rätt och snyggt på två timmar samt har de rätta verktygen för det, good for you
Okej, så en hantverkare kan salta lite om installationen kommer ge kunden komfort?lärjungen skrev:
Det är inte bara "fyra krökta kopparrör" man betalar för. Man betalar även för att dessa rör skall leda vatten genom husets värmesystem så att elementet blir varmt, och för att det skall se någorlunda snyggt och prydligt ut. Är det rätt gjort kommer elementet att ge värme i flera årtionden. Då är 20-27 timmar inte längre så fruktansvärt mycket...
Jag antar att exakt samma jobb i en installation som försörjer ett garage med kallvatten då blir betydligt billigare... jag menar, det är ju knappast nå't man sitter i finfåtöljen och myser över i årtionden.
(Jo, det är bara "fyra krökta kopparrör" man betalar för.)
Redigerat:
Att salta räkningar är naturligtvis alltid fel anser jag, men här är det inte alls säkert att räkningen är saltad. Det där sista jag skrev med mys och komfort var bara med för att ge inlägget en klatschig slutkläm.jbr skrev:
Okej, så en hantverkare kan salta lite om installationen kommer ge kunden komfort?
Jag antar att exakt samma jobb i en installation som försörjer ett garage med kallvatten då blir betydligt billigare... jag menar, det är ju knappast nå't man sitter i finfåtöljen och myser över i årtionden.
(Jo, det är bara "fyra krökta kopparrör" man betalar för.)
Ska vi räkna på samma sätt fick jag jobba 40 timmar för att ha råd att lämna in min bil på verkstan, där den stod i två timmar. 40h mot 2h. Dyrt tyckte jag. Men ska man ha grejer som funkar blir det inte alltid rättvis fördelning på timmarna.
Att jämna ut, släta ut, fördela, fylla upp, städa bil etc så kund får betala för tid som inte DIREKT härrör till ett jobb är bedrägeri!!
Undantag finns och då skall det tydligt framgå av information, tex prislista.
Minsta debitering-ja
Servicebil-ja
Fastpris-ja
Fakturera-nej
Städa bil-nej
Tanka-nej
Handla-ja/nej, är det ett litet jobb som detta-nej, (om ja på servicebil), vid större jobb eller tillkommande arbete-ja.
Blir mörkrädd av många kommentarer och kreativiteten som förekommer.
Minsta debitering-ja
Servicebil-ja
Fastpris-ja
Fakturera-nej
Städa bil-nej
Tanka-nej
Handla-ja/nej, är det ett litet jobb som detta-nej, (om ja på servicebil), vid större jobb eller tillkommande arbete-ja.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 287 inlägg
Ja så kan man också se på det... ... kreativt.lärjungen skrev:
Måste bara, sent omsider, lägga in en åsikt angående detta.
Det är inte bara "fyra krökta kopparrör" man betalar för. Man betalar även för att dessa rör skall leda vatten genom husets värmesystem så att elementet blir varmt, och för att det skall se någorlunda snyggt och prydligt ut. Är det rätt gjort kommer elementet att ge värme i flera årtionden. Då är 20-27 timmar inte längre så fruktansvärt mycket, när man väl sätter det i ett vidare perspektiv. Om du kan fixa att lära dig att göra det rätt och snyggt på två timmar samt har de rätta verktygen för det, good for youMen har man inte de möjligheterna så tycker jag det är dags att ställa fram finfåtöljen, slänga upp fötterna på det nya elementet och njuta av att nån med kunskaper ordnat så att man har en varm källare i 40 år framöver till kostnaden av en halv sketen arbetsvecka.
För mig är det dock rätt uppenbart att den enda anledningen att Svensson kan tänka sig att betala 3000-4000 kr för att få upp två krökta kopparrör på väggen är att de skall leda varmt vatten. I övrigt är mervärdet begränsat.
Men jag gillar bilden du målar upp;
snödrivorna växer och vinden tjuter runt husknuten, barnen står i fönstret och spanar ut i mörkret. Nu kommer han ropar 3 åringen! Lyktorna lyser upp en krum gestalt som sakta rör sig upp mot huset. Det stora skägget är täckt av snö, han släpar med tunga steg på en stor säck, fotspåren bakom honom försvinner i den yrande snön. I mörkret på gatan kan man skymta en släde, förlåt en servicebuss. Han borstar av sig snön på farstukvisten, stiger in genom den lilla dörren och stänger den bakom sig. Den tjutande vinden lägger sig men det är kallt i huset. I en enkel pinnsoffa sitter den lilla familjen ihopkurad under trasiga filtar. Barnen är smutsiga, hålögda, hungriga. I famnen håller barnens mor ett litet knyte. Lillebror sover säger 3 åringen. Han är sjuk. Det är kallt säger hennes äldre bror.
Mannen sätter genast igång. Hans händer arbetar metodiskt. Varje rörelse är målinriktad, ingen rörelse onödig. Installationen växer fram. Plötsligt sprider sig en värme i rummet. Lillebror vaknar i famnen. Vinden lägger sig utanför. Mitt jobb är gjort, nu blir det varmare, trevlig kväll säger mannen och beger sig vidare till nästa familj.
Fantastisk skildringH hanson#16 skrev:Ja så kan man också se på det... ... kreativt.
För mig är det dock rätt uppenbart att den enda anledningen att Svensson kan tänka sig att betala 3000-4000 kr för att få upp två krökta kopparrör på väggen är att de skall leda varmt vatten. I övrigt är mervärdet begränsat.
snödrivorna växer och vinden tjuter runt husknuten, barnen står i fönstret och spanar ut i mörkret. Nu kommer han ropar 3 åringen! Lyktorna lyser upp en krum gestalt som sakta rör sig upp mot huset. Det stora skägget är täckt av snö, han släpar med tunga steg på en stor säck, fotspåren bakom honom försvinner i den yrande snön. I mörkret på gatan kan man skymta en släde, förlåt en servicebuss. Han borstar av sig snön på farstukvisten, stiger in genom den lilla dörren och stänger den bakom sig. Den tjutande vinden lägger sig men det är kallt i huset. I en enkel pinnsoffa sitter den lilla familjen ihopkurad under trasiga filtar. Barnen är smutsiga, hålögda, hungriga. I famnen håller barnens mor ett litet knyte. Lillebror sover säger 3 åringen. Han är sjuk. Det är kallt säger hennes äldre bror.
Mannen sätter genast igång. Hans händer arbetar metodiskt. Varje rörelse är målinriktad, ingen rörelse onödig. Installationen växer fram. Plötsligt sprider sig en värme i rummet. Lillebror vaknar i famnen. Vinden lägger sig utanför. Mitt jobb är gjort, nu blir det varmare, trevlig kväll säger mannen och beger sig vidare till nästa familj.
Precis exakt så ska det vara! Tycker det blev ett perfekt avslut på denna diskussionH hanson#16 skrev:Ja så kan man också se på det... ... kreativt.
Den mesta tiden går åt till att bestämma hur det ska bli när det är klart, införskaffa material, tappa system på lämpligt sätt och att bära material, i detta fall är det ju slagborrmaskin,skruvdragare,pressmaskin,röravskärare,bock,hammare till plugg,fil,bågfil ifall han inte får emellan rörkapen (skulle dock rekommendera milwaukee röravskärare till alla), laser eller vattenpass.S Staas skrev:
vem har dragit de nya rören i taket till höger? Är det samma röris eller någon annan ? Har han hängt radiatorn? Satt radiatorkopplet på de hållet innan ?
Va du hemma när han va där säger du? I så fall så vet du ju hur lång eller kort tid de tog, och tyvärr så kostar de även att snacka med hantverkare under arbetstid om så va fallet.
Jag tycker du ska vara nöjd med det mycket acceptabla resultatet som du fått!! Nu kan du ställa dig frågan- varför gjorde jag inte det själv ? Jag har ju en fin liten ”hemmapularbänk” bredvid, nästa gång fixar jag de på en timme
TomasJor skrev:
Att jämna ut, släta ut, fördela, fylla upp, städa bil etc så kund får betala för tid som inte DIREKT härrör till ett jobb är bedrägeri!!
Minsta debitering-ja
Servicebil-ja
Fastpris-ja
Fakturera-nej
Städa bil-nej
Tanka-nej
Nu är det ju ett litet jobb, men är du i branschen ? Kan du något om detta ? -
Ang servicebil, SERVICEBIL inte materialbuss.. när ska de inhandlas material då ?
Ja jag kan en del om dettaA A.dahlberg skrev:
Har haft egen firma med anställda, har varit anställd. Detta på både kundsida och hantverkarsida.
För att kunna göra ett jobb så krävs verktyg OCH material. Att då sakna en av 2 gör att du lika gärna kan lämna den andra också. Du kan inte hävda servicebuss om du kommer tomhänt.
Att fylla en buss är inte debiterbart kund!
han som jag anlitat förr, han har då inte gjort sådär, alltid planerat, haft med sig allt han ska använda, Alldrig åkt och hämtat nåt, utan löst det med det han har, och han har alltid beställt saker från grossisten som kommit i tid.S Staas skrev:
Dyraste transporten som finns att låta en röris åka och handla material, skulle aldrig komma på frågan.. det beställs och planeras innan..
dock sätter det ju krav på full information från beställaren..