S
Så vi får det elsystem vi förtjänar med så dumma beslut.

Ytterligheter, där vi måste investera massor i att kunna ta hand om överproduktion när efterfrågan är låg - och sedan har brist när efterfrågan är hög.

Och alla tomtar tittar bara på vad momentan produktionskostnad är för varje kraftslag, eller maskerar dumheten i olika medeltal.

EDIT: Dummast av allt är att detta läggs på slutkonsument att mitigera.

• Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
Dessutom så står detta i artikeln också:

Även i Danmark rapporteras det om stigande kostnader och flaskhalsar på grund av en snabb utbyggnad av sol- och vindkraft.

Systemoperatören Energinet har, som i Sverige, noterat kraftigt stigande kostnader på balansmarknaden och som svar har Danmark infört nya anslutningsavgifter för elproducenter – en reform som ska styra produktion mot delar av landet där konsumtionen är hög.

TN har rapporterat om Danmarks problem med att reglera ned elsystemet när produktionen är hög samtidigt som utbudet på nedregleringskapacitet är låg.

”Nästa steg, som inte alls var långt borta, skulle vara att koppla ifrån antingen produktionsanläggningar direkt anslutna till överföringsnätet eller anläggningar anslutna till distributionsnätet”, säger Klaus Winther på danska Energienet till TN.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
600 miljoner i statliga bidrag,
Är ju inte ens felräkningspengar i sammanhanget.
Tittar man på statens plundring så tar den tillbaka detta väldigt många ggr om. Och då från de riktiga finansiärerna som Volkswagen och Goldman Sachs.

Staten är väl den enda som har profiterat rejält på Northvolth.
Men kommunister blundar naturligtvis för detta jag pekar på.

Peter Carlsson borde sitta inne som den bedragare han är
Vad har du för grund för bedrägeri??

Ang strömavbrottet i Spanien så har NyTeknik en artikel om det. Där en av de som utreder kommenterar. Och det är väl det minst oseriösa som finns hittills.

Där sägs det:
Expertpanelen utreder om den ödesdigra spänningsstegringen orsakades av ett överskott av reaktiv effekt. Ett sådant överskott kan i så fall ha uppstått av flera skäl. En tänkbar orsak är de åtgärder Red Eléctrica vidtog för att dämpa de tidigare oscillationerna. En annan möjlig anledning är att kraftverk producerade reaktiv effekt i stället för att absorbera den.
Dvs ingenting om solpaneler, eller vindkraftverk.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Ang strömavbrottet i Spanien så har NyTeknik en artikel om det. Där en av de som utreder kommenterar. Och det är väl det minst oseriösa som finns hittills.

Där sägs det:

Och klassiska generatorer, tror du att de kan skapa dessa problem?

• Gilla
  • Haha
TommyC och 2 till
  • Laddar…
S
D daVinci skrev:

Där sägs det:

Det går sannolikt inte att peka på en enda enskild orsak till varför avbrottet inträffade.
Men inkompetens och ignorans (i flera led) är samlingsnamnet.

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Är ju inte ens felräkningspengar i sammanhanget.
Ser att du valde att bara räkna de direkta bidragen. Jag ser lån och bortkastade statliga investeringar som lika problematiska. Jag tycker inte staten ska leka affär.
D daVinci skrev:
Tittar man på statens plundring så tar den tillbaka detta väldigt många ggr om.
Jag gitter inte ens bry mig om vad du menar med statlig plundring, men jag ser inte att Northvolt skulle vara mer utsatt för exempelvis beskattning än någon annan. Men vill du lägga ut texten om det så var så god. Jag väljer att inte gissa vad du menar.
D daVinci skrev:
Och då från de riktiga finansiärerna som Volkswagen och Goldman Sachs.
Bolaget gick i konkurs. Då förlorar investerare sina pengar. Vad är det för konstigt med det?
D daVinci skrev:
Staten är väl den enda som har profiterat rejält på Northvolth.
Nej, staten har förstås inte profiterat på det här. Att den tagit ut skatt på de anställdas löner är väl exempelvis inte något konstigt. Eller är du i skatt-är-stöld-fållan?
D daVinci skrev:
Men kommunister blundar naturligtvis för detta jag pekar på.
Ja, alla utom du är förstås kommunister.
D daVinci skrev:
Vad har du för grund för bedrägeri??
Det var ett dåligt ordval. Charlatan är nog bättre.

Men att kunna ta ut pengar ur vad som i princip är en Ponzi scheme riktat mot bl.a. staten och sen därtill kunna få statlig lönegaranti borde vara olagligt. Nu tycker jag ju inte staten borde stoppa in pengar i sådana här bolag alls, men gör den det borde det förenas med att det finns kvar kvalificerade engagemang från dem som lockar till sig de statliga pengarna, exempelvis med krav på personlig borgen.

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Det står inte hur mycket batterier som behövs och vad kostnaden för detta skulle vara... men man kan ana sig till det i nästföljande harang:

Ökande risk och kostnader​

Samtidigt rapporterar systemansvariga i länder där de i snabb takt byggt ut sol- och vindkraft om att riskerna och kostnaderna för att driva elsystemen stiger. Framförallt under sommarhalvåret när Europas elsystem svämmar över av el från sol- och vindkraft som ingen efterfrågar.

Det resulterar i extremlåga elpriser och leder till en efterfrågan på resurser som kan hjälpa till att reglera ned frekvensen som alltid måste ligga runt 50 HZ.

Den holländska elnätsoperatören TenneT konstaterar i sin årsredovisning att överproduktionen av el mer än fyrdubblats sedan 2015.

En studie från Boston Consulting Group visar samtidigt att nätöverbelastning kostar den nederländska ekonomin upp till 40 miljarder euro per år.

Elnätet är nu så hårt belastat att nya sol- och vindprojekt stoppas eller försenas och den holländska tillsynsmyndigheten ACM föreslår att avgifter för elproducenter som matar in el i trånga delar av nätet ska införas.
Det står heller inte att invertrar för solceller o vindturbiner kan göra samma ftekvensstabiliserande jobb.
(Vilket de ju kan)
Vilket är i linje med kk-lobbyns narrativ..

S
K karlmb skrev:
Det står heller inte att invertrar för solceller o vindturbiner kan göra samma ftekvensstabiliserande jobb.
(Vilket de ju kan)
Vilket är i linje med kk-lobbyns narrativ..
Nej, de kan inte göra samma jobb.
Vi har redan avhandlat detta i en milslång tråd i och ingen av oss lär ändra ståndpunkt.

• Haha
karlmb
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Nej, de kan inte göra samma jobb.
Vi har redan avhandlat detta i en milslång tråd i och ingen av oss lär ändra ståndpunkt.
Det är inget jag tycker, det är fakta.
Vv förklara skillnaden mellan frekvenshållningstjänst från en batteriinverter och från en solcells- eller vindkraftdito.

Magnus E K
En jäkla skillnad på vad som är teoretiskt möjligt och vad som fungerar här och nu.

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
En jäkla skillnad på vad som är teoretiskt möjligt och vad som fungerar här och nu.
Det är ingen skillnad mellan dessa två. Jo förresten, inga batterier behövs i de två senare fallen.

D
Om du ser bidragsentreprenörer som en klass, så absolut.
Nåja, detta är standard, de i ledande positioner förser sig i förväg så när det går åt skogen är det investerare och anställda som drabbas, sen är det bara repeat på den. Detta måste ju helt sakna nyhetsvärde.

S
K karlmb skrev:
Det är inget jag tycker, det är fakta.
Vv förklara skillnaden mellan frekvenshållningstjänst från en batteriinverter och från en solcells- eller vindkraftdito.
vi kan köra copy-paste på förra gången vi diskuterade ditt enda "bevis". Ett examensarbete,

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
vi kan köra copy-paste på förra gången vi diskuterade ditt enda "bevis". Ett examensarbete,
Nej, nu är det ngt annat. Du tar inte till dig tekniken.
Om man påstår att batterilagring kan erbjuda frekvenstjänst så måste man också förstå att andra Inverterenheter har samma möjligheter.
Annars vet man inte vad man pratar om öht.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.