S
D Dispens skrev:
Det är för att man krävt sv vindkraften att bygga stamnätet till dem. Vilket msn aldrig någonsin gjort för något elbolag. Något man inte avser arr kräva för kärnkraften heller.
Du tänker på havsbaserad vindkraft?

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
D Dispens skrev:
Det är för att man krävt sv vindkraften att bygga stamnätet till dem. Vilket msn aldrig någonsin gjort för något elbolag. Något man inte avser arr kräva för kärnkraften heller.
Du vet inte vad du pratar om. Näten till våra kärnkraftverk är byggda av de bolag som ägde kraftverken. Om något har staten hindrat konkurrens på stamnätssidan och gett Vattenfall (senare Svenska kraftnät) monopol.
https://historia.vattenfall.se/stories/hela-sverige-blir-elektriskt/ett-stamnat-blir-till

• Älska
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Om något har staten hindrat konkurrens på stamnätssidan och gett Vattenfall (senare Svenska kraftnät) monopol.
Ja, annars är ju konkurrensen på elnät mördande..

• Haha
karlmb
  • Laddar…
Lite som med Northvolt alltså. I slutänden kommer en mångmiljonär gråta krokodiltårar över att det inte höll hela vägen.
Jo har väl aldrig noterat några krokodiltårar från Harald Mix som florerar i många gröna miljardprojekt.

P paralun skrev:
Jo har väl aldrig noterat några krokodiltårar från Harald Mix som florerar i många gröna miljardprojekt.
Riskkapitalister är nöjda om 1/10 projekt lyckas.

Mikael_L
Jag tror tyvärr mer på att det funnits ett överutbud sv billiga pengar märkta för gröna obligationer, samt statliga och EU-mässiga garantier för dem.

Sen har man nån jävla räntesnurra med dyra koncernlån till Luxemburg dit pengarna skickas samtidigt som verksamhetsbolagen sakta dör sotdöden.

Jag är tyvärr varken kunnig nog eller villig att lägga tiden för att styrka min tes, utan den får stanna på konspirationsteoristadiet. Någonstans tror jag dock det finns någon som tjänar tiotals miljoner på det här, samtidigt som jag tror att de totala förlusterna lär bli miljardbelopp.

Lite som med Northvolt alltså. I slutänden kommer en mångmiljonär gråta krokodiltårar över att det inte höll hela vägen.
Jodå, jag håller med om att det är en överhängande risk att delar, eller allt, det du skriver här är sant.

Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men med det sagt (att småskalig vattenkraft inte behövs för energisystemet) så anser jag ändå att det verkligen ska läggas ner alla.
Här blev det fel, jag missade ett inte.

Jag tycker alltså att inte att alla små kraftverk ska läggas ner, utan tvärtom att rätt många troligen är värda att bevara av olika skäl.

Nu var det försent att editera inlägget ...

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
D Dispens skrev:
Vi får ingen billigare el med kärnkraften, så solcellerna blir tvärtom mer värda. Dessutom kommer de med batterier få bättre lönsamhet när effekttarifferna införs.

Vindkraften finns mest i norr där elpriset är lägre. Det är klart lönsamheten är låg för den branschen. I söder säger ju kommunerna bara nej, inklusive staten.

Sätt dig och räkna på vad våra befintliga kärnkraftverk skulle ha för lönsamhet i norr om de stod i i se1 eller 2. Du skulle bli förvånad eftersom de skulle konka.
Framförallt i ett perversskatteland som Sverige.

D Dispens skrev:
Det är för att man krävt sv vindkraften att bygga stamnätet till dem.
?? Stamnnätet är byggt.

Jag tror tyvärr mer på att det funnits ett överutbud sv billiga pengar märkta för gröna obligationer, samt statliga och EU-mässiga garantier för dem.
Angående finansiering så har ju EIB en välfylld kassa för gröna projekt.

"Over the past decade, the European Investment Bank has invested approximately €147 billion in the EU's energy sector, and supported clean energy projects worldwide."

Har inte sett några nyheter hur man nu gör med kärnkraftsprojekt som ska igång inom EU.

https://www.eib.org/en/projects/topics/energy-natural-resources/energy/index

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L
D Dispens skrev:
S Snikholt skrev:
Du tänker på havsbaserad vindkraft?
Tja, det blev lite svårt att förstå här, då @Dispens skrev "stamnätet".

Har det verkligen byggts stamnät till någon vindkraftsetablering?
Ärlig fråga, jag vet inte, dvs känner inte till något fall.

Däremot måste alla vindkraftsproducenter >1500kW betala sin egna anslutningskostnader, samt kostnad sen i bruksskedet, och det är ibland rätt rejäla pengar.
Men som sagt, upp till och med regionnätsnivå så är det enskilda nätägare med nätkoncessioner i området som ansluter.

För den som orkar läsa lite (själv har jag bara orkat skumma genom extremt snabbt, med lite mer fokus på sammanfattning/abstract) så här beskrivs det hela lite översiktligt:
http://space.hgo.se/wpcvi/wp-content/uploads/import/pdf/Kunskapsdatabas elnat/forskningsresultat/Elanslutning.pdf

Här en studie som delvis fokuserar på vindkraftsägarnas syn på saken, att det är väldigt icke transparent prissättning, dyrt och oro att bli lurad på för höga avgifter
https://stud.epsilon.slu.se/10875/1/wegener_a_170922.pdf

Och här en studie som undersöker de avbrutna ansökningarna av anslutningar, som visar sig till största delen bero på för höga kostnader
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1972503/FULLTEXT02.pdf

De två första har några år på nacken, men är troligtvis ändå ganska giltiga.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Tja, det blev lite svårt att förstå här, då @Dispens skrev "stamnätet".

Har det verkligen byggts stamnät till någon vindkraftsetablering?
Ärlig fråga, jag vet inte, dvs känner inte till något fall.

Däremot måste alla vindkraftsproducenter >1500kW betala sin egna anslutningskostnader, samt kostnad sen i bruksskedet, och det är ibland rätt rejäla pengar.
Men som sagt, upp till och med regionnätsnivå så är det enskilda nätägare med nätkoncessioner i området som ansluter.

För den som orkar läsa lite (själv har jag bara orkat skumma genom extremt snabbt, med lite mer fokus på sammanfattning/abstract) så här beskrivs det hela lite översiktligt:
[länk] elnat/forskningsresultat/Elanslutning.pdf

Här en studie som delvis fokuserar på vindkraftsägarnas syn på saken, att det är väldigt icke transparent prissättning, dyrt och oro att bli lurad på för höga avgifter
[länk]

Och här en studie som undersöker de avbrutna ansökningarna av anslutningar, som visar sig till största delen bero på för höga kostnader
[länk]

De två första har några år på nacken, men är troligtvis ändå ganska giltiga.
Med tanke på trackrecord hos elnätsbolag så skulle jag vara mkt orolig inför en större anslutning, både kostnadsmässigt och i tidplansmässigt. Konkurrens är bra.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja, annars är ju konkurrensen på elnät mördande..
Vi har ju monopol även på lokalnäten, så det är den förstås inte. Men läs gärna länken om hur det gick till när stamnätsmonopolet kom till. Utan det hade vi kanske haft en situation mer lik atlantkablarna för tele- och datatrafik istället för de flaskhalsar vi har nu.

P paralun skrev:
Men jag antar att du i alla fall sett Peter Carlsson stå och gråta i tv? Han har ju också gjort några tio- eller hundratal miljoner på bidrag och andras miljardförluster.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.