P paralun skrev:
i Bryssel så verkar rman klart klokare. /…/ Sen står det och väger nu i EU-Bryssel
Så en politisk process som står och väger åt än det ena, än det andra hållet känns klokare? Och står och väger varför, pga. objektiva eller subjektiva rekvisit. Nej, du övertygar inte.

P paralun skrev:
Sen i styrelser så väljs det ju in kloka människor
Jag ifrågasätter inte de enskilda personernas kompetens, de passar nog mina förhoppningar på vad en rimlig utnämningspolitik också. Jag varnar bara för tron att politiskt utnämnda styrelseledamöter och tjänstemän är så viktigt.

Friare marknader där folk utan systematisk snedvridning kan investera sina egna pengar är viktigt. Resten är pynt.

• Gilla
Klacken
  • Laddar…
Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
[länk]

Denna artikel berättar rätt mycket om varför Sveriges elproduktion i praktiken inte räcker till längre. Hade vi inte sparat stora mängder el, samtidigt som vi importerade stora mängder så hade det blivit mörkt i delar av landet.
Och ändå behövde aldrig Karlshamnsverket ens starta, säger de i samma artikel.
Så då hade vi hela vår egna kraftreserv fortfarande intakt.

Jag tror lösningen är att bygga kärnkraftverk som aldrig kan få oplanerade driftstopp.

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så en politisk process som står och väger åt än det ena, än det andra hållet känns klokare? Och står och väger varför, pga. objektiva eller subjektiva rekvisit. Nej, du övertygar inte.
Jo men det kan ju inte bli annat med de förutsättningar som råder i EU-Bryssel, en kärnkraftsallians och en Energiewendeallians.

Valet av framtidens energisystem innebär ju att man måste hitta en lösning och att det sedan blir helt klart för kraftbolag inkl investerare vad som gäller, sen är det då gemensamma optimala lösningar för EU.

Sen måste det då vara en gemensam lösning för EU så att man kan hänga med i kapplöpningen med Kina samt USA mfl. Och här tickar klockan på snabbt och blir det "långbänk" så riskerar man mycket!

Mikael_L Mikael_L skrev:
Och ändå behövde aldrig Karlshamnsverket ens starta, säger de i samma artikel.
Så då hade vi hela vår egna kraftreserv fortfarande intakt.

Jag tror lösningen är att bygga kärnkraftverk som aldrig kan få oplanerade driftstopp.
Det pågick dessutom ett blodigt krig bara 100 mil bort som lett till totalstopp för rysk gas.

K karlmb skrev:
Det pågick dessutom ett blodigt krig bara 100 mil bort som lett till totalstopp för rysk gas.
Fint att även du kryper till korset till slut och börjat inse att gas supply/demand är en direkt orsak till oron på elmarknaden. Ditt ständiga tjöt om Norges ena utlandskabel som direkt orsak till elprisrallyt började bli lite outdated…

• Gilla
Riverground
  • Laddar…
Vi fattar, de eldar kol i Tyskland. Tillför det något till tråden att upprepa det varje dag tycker du?

• Gilla
ErikAdolfsson och 4 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Vi fattar, de eldar kol i Tyskland. Tillför det något till tråden att upprepa det varje dag tycker du?
Det är ju där skon klämmer och att vi fick "Tysklandspriser" igen.
Det är mycket viktigt att alla själv ser det här och att det nu pågått en längre tid.

Sen ser det ju ännu mer korkat ut när nu Tyskland ska lägga ner sina sista tre kärnreaktorer!
https://www.eia.gov/todayinenergy/detail.php?id=55559

Så vi ska inte klaga när det blir elstöd varje år de närmaste åren....

Och vem i tråden är det som inte förstått att det är bekymmersamt att Tyskland eldar kol menar du?
Jag säger igen, vi har förstått att man eldar kol i Tyskland. Det är okej att inte skriva det dagligen, jag lovar, alla har fattat vid det här laget.
Exakt alla är överens om detta, måhända av olika anledningar, men ändå.

• Gilla
karlmb och 4 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Och vem i tråden är det som inte förstått att det är bekymmersamt att Tyskland eldar kol menar du?
Jag säger igen, vi har förstått att man eldar kol i Tyskland. Det är okej att inte skriva det dagligen, jag lovar, alla har fattat vid det här laget.
Exakt alla är överens om detta, måhända av olika anledningar, men ändå.
Nej vi är inte överens om det här.
Vissa tror det enbart beror på Putins gas, andra att det beror på R1/R2.
Sanningen är ju att Tyskland och Danmark är de stora problemen samt SE4 som saknar tillråcklig planerbar elproduktion och det är ett gigantiskt elunderskott när det inte blåser.

Jo, alla (här) vet om att Tyskland eldar kol och är helt överens om att det är bekymmersamt.
Orsaken till varför man tycker det är bekymmersamt är kanske inte samma för alla, men exakt alla vet om att de eldar kol och tycker att det är ett problem.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Vad är det du menar att folk inte förstår?
Att det inte finns lika mycket produktion som konsumtion i SE4 är inte i sig ett problem. Med de nya gränserna lär det vara Stockholm som är ”värst”. Inte södra Sverige.

• Gilla
djac
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nej vi är inte överens om det här.
Vissa tror det enbart beror på Putins gas, andra att det beror på R1/R2.
Sanningen är ju att Tyskland och Danmark är de stora problemen samt SE4 som saknar tillråcklig planerbar elproduktion och det är ett gigantiskt elunderskott när det inte blåser.
Koleldandet är förkastligt ur miljöperspektiv men höjer inte elpriset specifikt. Som vi visat tidigare är det mycket hög korrelation mellan elpriset i Europa och gaspriset. Nån motsvarande korrelation med Ringhals eller kol finns inte. Inte ens de faktaresistenta har kunnat påvisa nån sådan. Att de fortfarande ältar det utan ha siffror som backar upp förstör bara tråden imho.

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vad är det du menar att folk inte förstår?
Att det inte finns lika mycket produktion som konsumtion i SE4 är inte i sig ett problem. Med de nya gränserna lär det vara Stockholm som är ”värst”. Inte södra Sverige.
Jo att Tyskland och Danmark är huvudorsaken till elbristen. Även om man ändrar Sveriges elområden så kommer vi inte i närheten av deras läge. Sen skulle ju det vara klart prioriterat att man tvingade Tyskland att införa flera elområden!

Men det löser sig säkert för att grundorsaken Energiewende syns nu tydligt för de som har makten i EU-Bryssel.
Tyskland får kanske bygga stora oljekraftverk när de ser att pengarna tryter för Energiewendeinvesteringar?

Är det inte det vi har försökt förklara för dig väldigt länge?

De höga priserna i Sverige beror på att gaselen i Europa blivit dyr. Inte främst på Svensk kärnkraft eller något annat som det ofta påstås.

• Gilla
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.