M Martin Lundmark skrev:
Det är, som jag nu sagt flera gånger tidigare, en stor brist på personal och rimligen på de elkraftingenjörer som behövs för arbetet.
Jag skulle gissa att omfattningen på allt kring alla mätarbyten överallt var mångfalt mer arbetsintensiv.

S
K karlmb skrev:
2. Pengar för detta och beräknat närmaste åren har de redan fått i sina kostnadsramar.
Ja och nätavgifterna lär fortsätta öka tyvärr.
Alldeles oavsett hur mycket du efterlyser kvantifiering.

Jag tycker att det är bra om kostnader för anslutning av mikroproduktion (som inte tillför det kollektiva någon särskild nytta) betalas av producenten. Och inte av kollektivet.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Jag skulle gissa att omfattningen på allt kring alla mätarbyten överallt var mångfalt mer arbetsintensiv.
Hej karlmb

För alla mätarbyten behövdes inte de elkraftingenjörer jag efterfrågar.

Upphovsmannen till idén i rapporten och den som skrivit rapporten tillhör övre skiktet bland elkraftingenjörer.
Vi skulle behöva många fler av den kalibern framöver.

Under många år så har elnätsföretagen försökt hitta andra personer att anställa för olika uppgifter i företagen, när utbudet på elkraftingenjörer kanske under 20 år, eller mer, varit dåligt. Samtidigt har många erfarna elkraftingenjörer gått i pension och inte alltid kunnat ersättas.

Tyvärr har vi ännu inte nått upp till de nödvändiga utbildningsvolymerna som behövs (nu och framöver) och redan nu är bristen på duktiga och erfarna lärare för ingenjörer akut.

Redigerat:
S Snikholt skrev:

Jag tycker att det är bra om kostnader för anslutning av mikroproduktion (som inte tillför det kollektiva någon särskild nytta) betalas av producenten. Och inte av kollektivet.
Nu börjar det bli papegoja.
Om det inga nämnvärda kostnader blir så skäller du vid fel träd.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
För alla mätarbyten behövdes inte de elkraftingenjörer jag efterfrågar.
Nej det förstår jag iofs.
Men duktiga ingenjörer på lägre nivå skulle med riktad utbildning kunna lösa uppgifterna gissar jag. Om man ser ett par hundra mil sydost så löser elektriker och allehanda ingenjörer gigantiska problem på kort tid sedan 3 år.
Det kan inte vara omöjligt att i fredstid göra saker lite mer riktat så att säga, om man bara vill. Vi har trots allt ett väldigt bra system att utgå från.

K karlmb skrev:
Nej det förstår jag iofs.
Men duktiga ingenjörer på lägre nivå skulle med riktad utbildning kunna lösa uppgifterna gissar jag. Om man ser ett par hundra mil sydost så löser elektriker och allehanda ingenjörer gigantiska problem på kort tid sedan 3 år.
Det kan inte vara omöjligt att i fredstid göra saker lite mer riktat så att säga, om man bara vill. Vi har trots allt ett väldigt bra system att utgå från.
Hej karlmb

Hur skall du ordna ”riktad utbildning” när vi har brist på de lärare som behövs?
Att andra länder eventuellt har löst det, hjälper ju inte oss.

Jag har nu ”ropat” om denna problematik jag beskriver i minst 20 år och ägnat drygt 30 år att dra mitt strå till stacken.

M Martin Lundmark skrev:
Hej karlmb

Hur skall du ordna ”riktad utbildning” när vi har brist på de lärare som behövs?
Att andra länder eventuellt har löst det, hjälper ju inte oss.

Jag har nu ”ropat” om denna problematik jag beskriver i minst 20 år och ägnat drygt 30 år att dra mitt strå till stacken.
Om de lyckas i Ukraina så kan vi i Sverige.
Men jag förstår din frustration.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
S Snikholt skrev:

Det är bra om man skiljer på kostnaderna och avgifterna, avgifterna lär fortsätta stiga i samma takt oavsett vad kostnaderna är. Inget av det som diskuteras här kommer påverka avgifterna, bara möjligtvis kostnaderna och då bara ytterst marginellt.

S
D djac skrev:
Det är bra om man skiljer på kostnaderna och avgifterna, avgifterna lär fortsätta stiga i samma takt oavsett vad kostnaderna är. Inget av det som diskuteras här kommer påverka avgifterna, bara möjligtvis kostnaderna och då bara ytterst marginellt.
Hm.. nätavgifterna baseras på kostnader nätägaren har. Men jag tror jag förstår vad du menar.

D
S Snikholt skrev:
Hm.. nätavgifterna baseras på kostnader nätägaren har. Men jag tror jag förstår vad du menar.
Så var ju tanken säkert en gång i tiden men nu är vi långt därifrån och egentligen är ju jag som kund bara intresserad av min kostnad, dvs nätägarens pris, äger jag nätbolaget är jag intresserad av bägge.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Nej, dels det, men även deras egna (ogrundade) prognoser på framtida kostnader, som de glatt visar upp för EI när det är dags för nya kostnadsramar.
Hade det varit bara upplupna kostnader hade inte denna diskussion om elnätsförstärkningar behövts.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S
K karlmb skrev:
Nu börjar det bli papegoja.
Om det inga nämnvärda kostnader blir så skäller du vid fel träd.
K karlmb skrev:
Nej, dels det, men även deras egna (ogrundade) prognoser på framtida kostnader, som de glatt visar upp för EI när det är dags för nya kostnadsramar.
Hade det varit bara upplupna kostnader hade inte denna diskussion om elnätsförstärkningar behövts.
Jag är inte särskilt imponerad av EI, det har jag sagt tidigare. Och sättet nätbolagen tillåts pungslå oss abonnenter... usch.

Det jag försökte föra fram även i mitt tidigare svar är att jag ser positivt på om avgiften för anslutning av mikroproduktion med möjlighet till utmatning på nätet sker till självkostnadspris för den som vill ansluta den. Så att inte detta ger incitament för ökade kostnader som drabbar kollektivet. Det borde också göra att den som installerar solceller tänker både en och två ggr extra innan de planerar för en anläggning som ska kunna skicka ut effekt på nätet. Det borde öppna upp för att vi går mot mer optimerade lösningar, där man dimensionerar sin anläggning för att absolut inte mata ut på nätet, och därigenom slippa hög anslutningsavgift. Det är i detta avseende solceller på villatak gör sig bäst, enligt mig.
Men samtidigt kan jag tycka att hela upplägget med mikroproduktion har varit helt horribelt från staten och nätbolagens sida.

Nätbolagen har aktivt sålt in detta, staten har hejat på med subventioner. På grund av ryss-äcklens invasion så blev det en period med skyhöga priser, alla skulle ha solceller, det var "öppet mål". Maxa din huvudsäkring!

När vi sedan börjar nå överetablering, där priserna går ner och till och med blir negativa, problem upptår i näten - ja då tar man bort subventionerna.
Flera av de lycksökande solcellsinstallatörerna går i KK.

Och inte nog med det - man låter mikroproducenterna betala löpande obalanskostnader.

Att subventioner m.m. försvinner är dock helt rimligt, men det är ändå bedrägligt att så många blivit till stor del lurade.

Inte konstigt att folk blir förbannade.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Jag är inte särskilt imponerad av EI, det har jag sagt tidigare. Och sättet nätbolagen tillåts pungslå oss abonnenter... usch.

Det jag försökte föra fram även i mitt tidigare svar är att jag ser positivt på om avgiften för anslutning av mikroproduktion med möjlighet till utmatning på nätet sker till självkostnadspris för den som vill ansluta den. Så att inte detta ger incitament för ökade kostnader som drabbar kollektivet. Det borde också göra att den som installerar solceller tänker både en och två ggr extra innan de planerar för en anläggning som ska kunna skicka ut effekt på nätet. Det borde öppna upp för att vi går mot mer optimerade lösningar, där man dimensionerar sin anläggning för att absolut inte mata ut på nätet, och därigenom slippa hög anslutningsavgift. Det är i detta avseende solceller på villatak gör sig bäst, enligt mig.
Men samtidigt kan jag tycka att hela upplägget med mikroproduktion har varit helt horribelt från staten och nätbolagens sida.

Nätbolagen har aktivt sålt in detta, staten har hejat på med subventioner. På grund av ryss-äcklens invasion så blev det en period med skyhöga priser, alla skulle ha solceller, det var "öppet mål". Maxa din huvudsäkring!

När vi sedan börjar nå överetablering, där priserna går ner och till och med blir negativa, problem upptår i näten - ja då tar man bort subventionerna.

Och inte nog med det - man låter mikroproducenterna betala löpande obalanskostnader.

Att subventioner m.m. försvinner är dock helt rimligt, men det är ändå bedrägligt att så många blivit till stor del lurade.

Det verkar som du inte alls läst de senaste 10 inläggen...

S Snikholt skrev:
Det borde också göra att den som installerar solceller tänker både en och två ggr extra innan de planerar för en anläggning som ska kunna skicka ut effekt på nätet. Det borde öppna upp för att vi går mot mer optimerade lösningar, där man dimensionerar sin anläggning för att absolut inte mata ut på nätet
Jag håller med, men konsekvensen av detta skulle bli att det inte sattes upp några solpaneler på svenska villatak. Att räkna hem solceller på egen konsumtion 11–15 maj–augusti lär vara omöjligt. (Ja, jag vet att det inte är hela produktionen, men en stor del av den.)

D
S Snikholt skrev:

Jag säger inte att du har helt fel men det är svårt att uppnå absolut rättvisa i infrastrukturfrågor, tror inte att fördelningen av kostnader pre-solceller heller var optimal. Anslutningsavgifter är väl till stor del schabloniserade, någon isolerar eller byter VP och sänker sin förbrukning, de betalar då mindre men i verkligheten kostar abonnenten förmodligen samma som innan, dvs någon annan betalar, osv, osv.

Personligen har jag sen högstadiet, då jag fick en nyttig lektion av en lärare, släppt tanken på absolut rättvisa i detaljer och tittar mer på helheten.

Det är också vanligt att de som vill komma undan med det stora lockar oss att debattera det lilla och på min lista över debiteringsoförrätter gällande elnät så är denna möjliga obalans inte överst, om man nu säger så.

• Älska
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.